sunset platy vreemd gedrag


PoorHonestDoctor

Well-known member
Lid geworden
30 augustus 2016
Berichten
182
Leeftijd
34
We hebben een sunset platy (v) welke zich vreemd gedraagt. Normaal zwom ze door de hele bak en reageerde op beweging voor de bak door te komen kijken wat er te zien is. Maar de laatste dagen zwemt ze de hele tijd boven aan het oppervlak of houd ze zich tegen de bodem gedrukt, haar vinnen zijn ook de hele tijd druk aan het werk. Haar mond is de hele tijd open en ze eet niet echt terwijl het eerder echt een varken was als het op eten aankwam. Herkent iemand dit ziektebeeld en weet iemand misschien een oplossing?

Ik heb de filter schoongemaakt en water ververst maar andere vissen gedragen zich normaal. De water temperatuur is momenteel 25 graden maar was in de warme weken van laatst wel zo rond de 29 graden
 
We hebben een sunset platy (v) welke zich vreemd gedraagt. Normaal zwom ze door de hele bak en reageerde op beweging voor de bak door te komen kijken wat er te zien is. Maar de laatste dagen zwemt ze de hele tijd boven aan het oppervlak of houd ze zich tegen de bodem gedrukt, haar vinnen zijn ook de hele tijd druk aan het werk. Haar mond is de hele tijd open en ze eet niet echt terwijl het eerder echt een varken was als het op eten aankwam. Herkent iemand dit ziektebeeld en weet iemand misschien een oplossing?

Ik heb de filter schoongemaakt en water ververst maar andere vissen gedragen zich normaal. De water temperatuur is momenteel 25 graden maar was in de warme weken van laatst wel zo rond de 29 graden

Hoe oud is de vis in kwestie? kan zijn dat die gewoon "op" is.

Ziekte kan ook.. maar zou dan niet zo 1-2-3 weten wat er mankeert / wat te doen.

Hoe dan ook zou ik de vis uit de bak halen en apart zetten.
 
Tjah het is een oud visje, hoe oud weten we niet eens. Ze is hier namelijk terrecht gekomen doordat de opa van mijn vriendin is overleden en daarmee zijn de meeste vissen geadopteerd door ons maar daarmee zijn we er echt aan gehecht
 
Zie je de vis ook schuren? Misschien parasieten. Vinnen flikkeren kan irritatie zijn van huidparasieten. Zie je ook nog wat anders aan de slijmhuid van de vis, waas/stipjes etc. Wellicht zoutbadje proberen of apart in bakje met zout. Even checken of platys tegen zoutbadjes kunnen want dat weet ik niet.

Als je vrij zeker ben dat het parasieten zijn dus ook zien schuren dan is Sera protazol een optie. Kort kuurtje.

Ouderdom kan natuurlijk ook.
 

Terug
Bovenaan