Superfish 50 van Stefan (McBeerman)


McBeerman

Active member
Lid geworden
26 mei 2020
Berichten
35
Leeftijd
34
Hallo allen,
Na een tijdje op het forum te hebben rondgestruind, besloten dat het tijd is om maar eens een fotoalbum aan te maken.

24 mei jongstleden heb ik na een aantal jaar zonder aquarium een Superfish 50 aangeschaft. Een redelijk complete beginnersset. Meteen ook grind, wat plantjes en een stuk spiderwood aangeschaft en enthousiast begonnen met inrichten en vullen.
Zie hieronder het resultaat.
IMG-20200525-WA0000.jpg


Het javamos heb ik rechtstreeks op het grind geplaatst in de ijdele hoop dat dit daarop zou gaan hechten en uitgroeien tot een matje. Dit met goed advies van het forum vrij snel opgelost door een lavasteen te kopen en het mos hierop te lijmen. Ook wist ik niet dat spiderwood mijn water zou verkleuren. Dit is gelukkig van korte duur geweest.
Inmiddels ook een Lobelia Cardinalis op de voorgrond geplaatst (vervloekte ding bleef maar drijven) en een Hygrophila Corymbosa om de achtergrond te vullen.
20200608_133845.jpg


Nu was het een kwestie van geduld en vooral veel inlezen. Garnaaltjes moesten erin om wat leven in de brouwerij te brengen en meteen wat opruimwerkzaamheden te verrichten. De vraag was natuurlijk, welke kleur? Welke soort?
Mijn oog viel op de Rili garnaal en de wat grotere Japonica. Uiteindelijk besloten, ook weer na goed advies van het forum, om te starten met de Rili's. Met de testkoffer in de hand mijn waterwaarden nauwkeurig in het oog gehouden en 16 juni, na 4 weken draaien, zijn mijn eerste 10 garnalen geleverd. Een weekje later de 2e set van 10. Helaas zijn er beide keren slechts 9 heelhuids aangekomen en is er eentje als reissnack geëindigd. Dit is keurig opgelost door de leverancier.
Onder de 18 is nog wat uitval geweest waardoor er nu 15 overgebleven zijn. Dit wijd ik aan het warme weer en inadequate reactie van mijn kant om de temperatuur onder controle te houden. Waterwaarden zijn stabiel, maar voor de zekerheid heb ik wel 2 behoorlijke waterwissels uitgevoerd. Geen verdere uitval waargenomen en ook de nakomelingen, er zat 1 zwanger vrouwtje bij de eerste levering, maken het goed.
Binnenkort wil ik nog een schooltje van een kleinblijvende Boraras toevoegen. Waarschijnlijk de Brigittae. Uiteraard zal ik de updates hier blijven posten.
20200616_193542.jpg
20200616_193550.jpg
20200616_193439.jpg
20200701_185803_resized.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey, wat leuk! Ik ben 17 mei gestart met mijn Superfish Start 50 na ook een aantal jaar geen bak te hebben gehad. En ook ik heb gekozen voor garnalen en een kleine Boraras. We bewandelen dus zo ongeveer hetzelfde pad :DD

Bakje staat er goed bij, maar wat lijkt die verkleuring van het water nog heftig op de 2e foto t.o.v. de latere foto's!
 
Ha tof dat we ongeveer gelijktijdig hetzelfde idee hebben gehad.
Heb je zelf ook een fotoalbum? Ben erg benieuwd hoe jouw bak erbij staat en welke soorten je hebt gekozen.
Bakje staat er goed bij, maar wat lijkt die verkleuring van het water nog heftig op de 2e foto t.o.v. de latere foto's!
Ja, hij is inderdaad behoorlijk verkleurd, maar met de actieve kool in het filter en een aantal verversingen was het uiteindelijk (gelukkig) van korte duur. Actieve kool heb ik verwijderd voordat de garnalen erin gingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: FRMB
Een link naar mijn fotoalbum staat in mijn handtekening :)

Fijn dat de verkleuring snel weg was. Ik vind zelf heldere bakken altijd mooier.
 
Leuk om te zien dat meer mensen met een wat kleiner aquarium een foto-album aan maken! Leuk om te zien wat andere er mee doen en hoe zij het inrichten. Zelf heb ik een Superfish 70.
Het ziet er goed uit, alleen je hout geeft wel erg af of lijkt dit zo?
 
Ook kleinere aquariums verdienen liefde ?. Ik vind het zelf ook gaaf om te zien dat er inderdaad ook een aantal kleinere bakken een fotoalbum krijgen. Leuk om te kijken hoe andereen het aanpakken.
Voornamelijk in het begin heeft mijn hout inderdaad behoorlijk kleur afgegeven. Dit is wel weggetrokken na een aantal weekjes. Eigenlijk tijdens het indraaien nog.
 
Vissen update:
Afgelopen donderdag heb ik dan mijn Boraras Brigittae gehaald. Er waren er nog 9 voorradig bij mijn LFS, dus deze allemaal maar meegenomen.
20200709_211922.jpg

Helaas lijkt het ze niet zo goed te begaan in hun nieuwe woning. Van de 9 telde ik er gisterenavond nog maar 7, waarvan er eentje constant buiten de school zwom. Vanmorgen tel ik er nog maar 6. Verder zie ik niets afwijkends aan ze, misschien toch de stress van de verhuis geweest.
Dode visjes vind ik niet, maar met een snel groeiende garnalen populatie is dat ook niet zo gek.
Enfin het is even afwachten hoe de rest zich houd. Ik was toch al voornemens om de school uit te bereiden naar 15 met de tijd. Mogelijk is de Brigittae niet zo'n sterke vis.
20200708_230401.jpg

20200708_230529.jpg

20200708_230433.jpg
 
Leuke visjes en misschien zitten er een paar nog verstopt.
Helaas zojuist een dode uit mijn Lobelia gevist. Door de verzameling garnalen die ook in de plant rondhingen vermoed ik dat eventueel dode visjes redelijk snel worden 'opgeruimd'.
 
Ah das jammer. Hier niet de ervaring dat het zwakke visjes zijn op zich, maar wellicht dat je er net een paar mindere gevallen tussen had zitten
 
Sowieso scholen ze niet enorm veel. Hier zwemmen de maculata's solo door de bak. Bij stress scholen ze wel.
En soms kan je inderdaad uitval hebben. Ik heb er net ook een dood uit de bak gevist terwijl er zowel aan de vis als aan de rest van het aquarium niks op te merken valt.
 
Update:
Van de originele 9 Rasbora's zijn er 5 overgebleven. 2 zijn er 'verdwenen' 1 heb ik dood gevonden en 1 lag ogenschijnlijk dood op de bodem, maar bewoog nog marginaal. Deze heb ik zelf uit zijn lijden verlost.
Vandaag voor de zekerheid maar een watertestje gedaan en 30% ververst. Geen gekke waardes gemeten.
PH: 7.5
KH: 9
GH: 8
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 1
Het enigste waar ik een beetje mee zit is de temperatuur. In de nacht koelt het water af tot 22,5 graad. Prima voor mijn garnalen, maar misschien wat fris voor de Rasbora. In de middag wordt het ongeveer 24 graden. Ik heb de thermostaat nu op 24 gezet. Het water zal dan stabieler op temperatuur blijven en hopelijk wat aangenamer voor de vissen.
De overgebleven 5 lijken het goed te maken. Zeker in de middag temperatuur. Hopelijk is het spreekwoordelijke lek boven en kan ik de school op korte termijn weer aanvullen tot 10 of 12. Deze ga ik dan wel elders halen.
20200712_091809.jpg

20200712_183531.jpg

20200712_183504.jpg
 
Door een behoorlijke druke (lees gekkenhuis) op het werk, heb ik al een tijdje niets gepost. Uiteraard ben ik wel gewoon blijven lezen.
Het laatste nieuws was dat er een behoorlijke uitval plaatsvond bij de Brigittae. Deze hebben het jammer genoeg uiteindelijk geen van allen overleefd.
De exacte rede heb ik nooit kunnen achterhalen, maar ik vermoed een ziekte.

Uiteraard heb ik me niet uit het veld laten slaan en heb ik op het forum wat extra informatie opgedaan. Bij de lokale LFS heb ik 8 nieuwe Brigittae gehaald en deze zwemmen nog steeds vrolijk rond. Zijn mooier rood van kleur en eten uitstekend. Binnenkort ga ik bij dezelfde LFS nog een stuk of 5 bij halen zodat het een mooi schooltje word.
Ook ben ik over turf gaan filteren om dd PH en GH wat aangenamer te maken voor de vissen. De verkleuring van het water is minimaal, daar er ook niet zoveel turf in mijn filter past.
Mijn huidige plan is om de waterpest die nu rechtsachter staat te vervangen voor een minder woekerende plant. Het is best een klus om hem in toom te houden in een kleiner aquarium. Mijn voorkeur gaat wel naar een Aziatische plant, bijvoorbeeld een Cryptocoryne, maar ik ben er nog niet aan uit.
20200823_081501.jpg
20200825_150715.jpg
 
Crypto's zijn doorgaans vrij eenvoudige planten die er in vele vormen/maten zijn. Hebben ook niet veel nodig, al waarderen ze wat voedingscapsules bij de wortels zeker wel
 

Terug
Bovenaan