Wat is er nieuw

Superfish Aqua 20. Doe ik het goed?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Whitecloud
  • Startdatum Startdatum
W

Whitecloud

Guest
Beste mensen,

Vandaag heb ik een behoorlijke smak geld uitgegeven om mijn Superfish Aqua 20 opnieuw in te richten.
De bedoeling is dat hier sowieso garnaaltjes in gaan komen een klein vissoort, waarschijnlijk Endler guppen (mannen) of Rasbora (Boraras Briggitae / Rasbora Galaxy)

Ik weet n.a.v. het topic dat ik hier eerder over had geopend dat de meesten van jullie het vooral met dit laatste oneens zijn.
Ik heb echter echt geen ruimte voor een groter aquarium, en heb vertrouwen in mijn aquarium speciaalzaak.

Dit heb ik allemaal gedaan :

Grind uitgespoeld in een grote emmer, minstens 10x opnieuw en in de bak gedaan.
De plantjes ontdaan van potjes en de sponsen die eromheen zaten, en deze in de bak gedrapeerd met de wortels goed in het grind.

Nieuwe filter en heater geplaatst.

Deze middelen toegevoegd volgens voorschrift:
middeltjes.jpg

Maar nu komt het. Het aquarium ziet er nu zo uit:

aqua3.jpg

Je kan het op de foto's nog niet erg goed zien maar het is erg mistig!

aqua 1.jpg

Is dit iets dat door de middeltjes komt en vanzelf over moet gaan?

Het aquarium gaat sowieso een paar weken indraaien zonder vissen.

Ook ligt er op dit moment een stuk hout in kokend water wat ik nog een paar keer ga herhalen zodat deze niet meer bruin afgeeft.

Zal niets meer dan bacteriebloei zijn en verdwijnt na een paar dagen vanzelf, zeker geen water verversen anders begint het weer opnieuw,
Hout koken kan er voor zorgen dat de structuur ka[pot gaat en het hout snel kan gaan rotten, de bruine kleur is ongevaarlijke en bevat tanine wat weer goed is voor vissen en garnalen, en kan zelfs ziekten voorkomend werken.

Bedankt Ton voor uw antwoord!

Ik moet er wel bij zeggen dat dit ''mistige'' water meteen bij het vullen ontstond, nog voor de bacteriën eraan werden toegevoegd. De foto is toen meteen gemaakt.
Kan dat zo snel ontstaan ?
Ik twijfel nu vooral of ik het grind dan misschien verkeerd heb uitgespoeld maar naar mijn mening heb ik dit heel grondig gedaan in een grote emmer en minstens 10x alles uitgespoeld en een volle emmer water.

Dat toevoegen van "bacteriën" heeft geen invloed daarop, het gaat over de natuurlijke bacteriën welke al in het water zitten.
Sommige bodems kan je 1000x spoelen en het geeft nog af, maar dat is eigenlijk nooit een probleem en slaat vanzelf wel weer neer.

Oke hartelijk dank. Dat stelt we lgerust. Ik wil het namelijk graag goed doen en we hebben het hier wel over 64 euro in totaal ;)k

Een hobby kost nu eenmaal geld :deal:

Ik denk dat die mist uit de bodem komt en is normaal. Filter z'n werk laten doen dan moet het binnen een paar dagen wel opgelost zijn! Bacteriën bloei ziet er ook zo uit maar heb je m.i. niet in een dag, daar gaat wat meer tijd overheen. Al die middeltjes, tsja ik gebruik ze nooit en bespaar hierdoor een hoop geld maar goed je hebt ze nu al.

Het ziet er leuk uit al denk ik dat die twee grote planten zo je bakje uit groeien.

Het linker en het rechter flesje had je al bij de LFS kunnen laten staan en had je weer 14 euri uitgespaard, de middelste is sporenelementen voor je planten,

Absoluut waar Ton, en dat geef ik er ook met liefde voor uit 🙂 Maar als ik nu iets zou verpesten wat ik had kunnen voorkomen dan zou dat zonde zijn was wat ik er mee bedoelde.

Daniel, Weet jij welke planten dat toevallig zijn? Het was de enige zonder kaartje..

Het zijn volgens mij wel Anubias. Welke soort weet ik niet. Ik heb ze volgroeid gezien in de winkel en daar waren ze nog steeds redelijk klein.
Wat is dan het beste? Met de wortels op de stenen liggend?

Een Anubias moet met de wortelstok (rizoom) boven de bodem liefst een mm of 2 zodat er een waterstroom onderdoor kan, meest worden deze op hout of steen opgebonden.

Dan ga ik er sowieso 1 op het stuk hout maken ! Dank voor de tip!

Nog een vraag over mijn heater. Ik heb hem op 26 graden ingesteld. Mijn woonkamer is ong. 20 graden. Toen ik hem aanzette ging het lampje aan dus ik dacht dath et goed was, nu een halfuur later is deze uit maar het water voelt nog veel te koud! Kouder dan de kamertemperatuur. HEb ik iets misschien niet goed zitten of zou hij kapot kunnen zijn?

Die mist zal denk ik morgen deels wel weg zijn en dat hou je bijna altijd met een nieuwe bodem. Ja over de visjes die je wilt is al het nodige gezegd begrijp ik en daar laat ik het dan ook maar bij. Veel plezier met je bakje.

De plant komt mij eerder over als een echinodorus soort dan een anubias. De bladeren lijken wat op een anubias barteri maar de 'leder-look' van die bladeren zie ik in jouw aquarium niet terug en de kleur is mij ook te licht. Anubias zijn vaak donkergroen. Al ben ik niet 100% zeker 🙂

Wat betreft de verwarming, je hebt een aparte thermometer nodig om de temperatuur te bepalen. De interne thermometer van zo'n verwarmingsstaaf klopt meestal geen barst van. Ik heb goede ervaringen met de thermometers van JBL (die lange gele) die klopt meestal wel aardig.

De thermostaat van die staaf slaat gewoon iets te snel af, maar na een tijdje gaat die wel weer aan. Na een tijdje heb je een stabiele temperatuur. Gewoon even zoeken.

Die echinodorussen gaan nog allemaal hun bladeren verliezen en, als je geluk hebt, nieuwe, onderwater, bladeren krijgen.
de ronde zijn de bladeren voor boven water.

Je hebt helemaal geen aquarium nuttige bacteriën toegevoegd. In Bio nitrivec zitten helemaal geen nuttige bacteriën, enkel een hoop rommel die kortstondig werkt.
Dik weggesmeten geld dus.

Je filter (en de gebruik ik die benaming tegen mijn zin) lijkt me ook niet direct de beste keus voor garnalen.

Tot slot kan ik je enkel aanraden om in de eerste 2 maand zeker nog geen garnalen in te steken, dat overleven ze niet.

Je hebt helemaal geen aquarium nuttige bacteriën toegevoegd. In Bio nitrivec zitten helemaal geen nuttige bacteriën, enkel een hoop rommel die kortstondig werkt.
Dik weggesmeten geld dus.

Vaak de heterotrofe bacterien dus.

Die Echninodorussen willen overigens graag met hun wortels in het substraat staan, die kun je dus niet op hout of steen binden. Het zijn echte wortel voerders dus ze hebben niet zoveel aan het flesje met plantenvoeding, ze willen graag een kleibolletje of capsule met plantenvoeding in het substraat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan