Wat is er nieuw

Superfish aqua 30, kleine visjes of geen visjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lianne0204
  • Startdatum Startdatum
L

Lianne0204

Guest
Hallo iedereen!

Ik ben druk bezig met het klaarmaken van mijn Superfish 30 nano aquarium. 35x22,5x31,5 cm. Mijn plan is om er garnaaltjes en kleine visjes in te doen. Over de vissen heb ik zometeen een vraag.

In de bak:
1 grote bos limnophilla sessiliflora
1 anubias die nu heel mooi op mijn stuk hout groeit.
1 tijgerlotus
1 mosbal

Ook wil ik nog javamos op losse stelen hout vastbinden en deze in het aquarium leggen.

Mijn waterwaardes zijn nu (getest met Pro JBL scan)
nitraat 18 mg/L
Nitriet 0 mg/L
GH minder dan 3 d
kH 4,5 d
pH 6,4

De lage GH heeft denk ik te maken met het feit dat ik de afgelopen maanden heel veel water heb ververst i.v.m. medicatie. Misschien teveel osmose water gebruikt ipv kraanwater. Deze ben ik dus nog omhoog aan het gooien.

Nu over of er nog vissen in passen. Mijn oog is gevallen op de danio margaritatus. Ik ben er als een blok voor gevallen! Maar nu zegt de een dat ze goed in nano aquaria passen, en de ander zegt weer dat de visjes vanaf 50cm moeten. Wat is jullie mening?

En kunnen er anders andere vissen in? Zoals 1 van de borara? (of borarassen??)

En ik wilde nog even zeggen dat ik het aquaforum echt geweldig vind, en dat ik er zoveel van leer!

Groetjes

Re: Superfish aqua 30, kleine visjes of geen visjes

Zou er persoonlijk geen vissen in doen, en zeker die Galaxy's verdienen wat mij betreft een groter aquarium, ruim beplant en in een grote groep.

Ben benieuwd naar de foto's van je aqua 😀
Voor de danio margaritatus is het te klein, ik vind 60 toch wel een minimum 😉

kellemes zei:
Zou er persoonlijk geen vissen in doen, en zeker die Galaxy's verdienen wat mij betreft een groter aquarium, ruim beplant en in een grote groep.

En als ik een stapje verder ga? Bijvoorbeeld de Superfish Home 40. Die is 47 x 25 x 42,5 cm, en past nog wel op de kast... En dan niet perse de danios, maar andere vissen?

ILoveAnimals zei:
Ben benieuwd naar de foto's van je aqua 😀
Voor de danio margaritatus is het te klein, ik vind 60 toch wel een minimum 😉

Als ik het javamos binnen heb zal ik ze online zetten!

Lianne0204 zei:
kellemes zei:

En als ik een stapje verder ga? Bijvoorbeeld de Superfish Home 40. Die is 47 x 25 x 42,5 cm, en past nog wel op de kast... En dan niet perse de danios, maar andere vissen?

Dan zou een betta man of boraras brigattae een mogelijkheid zijn 😉

Dan vraag ik mij nu af,

Als ik de superfish 40 met planten heb gevuld en bodem,gebruik ik natuurlijk het water van de superfish 30.

Moet de Superfish 40 dan nog indraaien, en hoelang?

Voor de zekerheid gewoon 3 weekjes laten indraaien.

Ik zou zoals John al aangeeft dat zeker 3 tot 4 weken laten draaien. En goed meten voordat je iets in de bak doet aan vissen/garnalen.
Ik heb de Briggitea in een 60cm en ondanks hun formaat benutten ze de hele bak en zwemmen dus vrij veel.
Dus zelf zou ik of een Betta nemen of wat mooie garnalen.

Lianne0204 zei:
Dan vraag ik mij nu af,

Als ik de superfish 40 met planten heb gevuld en bodem,gebruik ik natuurlijk het water van de superfish 30.

Alleen het water heb je niet zoveel aan vwb het indraaien. Als je het oude filter en liefst ook de hele bodem meeneent dan kan het wel zonder indraaien.

Dat klopt want in het water zit er weinig aan bacteri�n.

Lianne0204 zei:
kellemes zei:

Dan nog steeds niet die Galaxy's.. die zijn te mooi en gevoelig om niet een wat ruimere bak en ook rustige wereld te gunnen.
Snap heel goed dat je ervoor gevallen bent, maar zou dat voor nu even laten liggen, totdat je een wat groter kastje hebt 😉

Of er andere kleine blijvende vissen zijn voor deze maat laat ik aan anderen, dat weet ik simpelweg niet.

Oke geen galaxys dus. Erg jammer, maar de belangen van de vis zijn natuurlijk belangrijker dan die van de eigenaar 🙂

kellemes zei:
Lianne0204 zei:
kellemes zei:

Dan nog steeds niet die Galaxy's.. die zijn te mooi en gevoelig om niet een wat ruimere bak en ook rustige wereld te gunnen.
Snap heel goed dat je ervoor gevallen bent, maar zou dat voor nu even laten liggen, totdat je een wat groter kastje hebt 😉

Of er andere kleine blijvende vissen zijn voor deze maat laat ik aan anderen, dat weet ik simpelweg niet.

Bodem neem ik niet mee, die heeft een ongelofelijk lelijke kleurencombinatie HA. Dus 3 weken indraaien maar.

SaskiaZ zei:
Lianne0204 zei:
Dan vraag ik mij nu af,

Alleen het water heb je niet zoveel aan vwb het indraaien. Als je het oude filter en liefst ook de hele bodem meeneent dan kan het wel zonder indraaien.

Ik heb bij de dierenwinkel een merkloos aquarium gezien van 50 x 25 x 30, wat PRECIES past. Het heeft zwarte kit... Vraag me af of die merkloze aquaria lang meegaan..?

Lianne0204 zei:
Ik heb bij de dierenwinkel een merkloos aquarium gezien van 50 x 25 x 30, wat PRECIES past. Het heeft zwarte kit... Vraag me af of die merkloze aquaria lang meegaan..?

Zit er dan wel garantie op?
De garantie die wordt gegeven op een produkt geeft vaak een indicatie van het vertrouwen wat ze hebben in zo'n produkt. Dus als je er een jaar of 2 garantie op hebt dan zou ik dat wel durven.
is het een complete set? Of alleen de glasbak?

kellemes zei:
Zit er dan wel garantie op?
De garantie die wordt gegeven op een produkt geeft vaak een indicatie van het vertrouwen wat ze hebben in zo'n produkt. Dus als je er een jaar of 2 garantie op hebt dan zou ik dat wel durven.
is het een complete set? Of alleen de glasbak?

Erg slim! Garantie zou ik morgen even moeten navragen.
Ja puur een glasbak. Dan zou ik een losse lamp kunnen kopen die je op de bak klemt, en een stuk plexiglas kunnen laten snijden als afdekplaat.

Ik zie dit soort bakkies inderdaad voorbij komen, meestal voor zo rond de 2 tientjes..
Zou dus inderdaad even checken of er garantie op zit, maar ook wil je zeker weten dat het een aquarium is, en niet bedoeld is als terrarium bv. Dat de dikte van het glas toereikend is, met een hoogte van 30 cm moet het glas minimaal 6 mm dik zijn dacht ik?

kellemes zei:
Ik zie dit soort bakkies inderdaad voorbij komen, meestal voor zo rond de 2 tientjes..
Zou dus inderdaad even checken of er garantie op zit, maar ook wil je zeker weten dat het een aquarium is, en niet bedoeld is als terrarium bv. Dat de dikte van het glas toereikend is, met een hoogte van 30 cm moet het glas minimaal 6 mm dik zijn dacht ik?

De werknemer in de dierenwinkel gaat mij morgen heel vervelend vinden denk ik zo 😀

Het zou wel een prachtig alternatief zijn voor de Superfish van 100 euro die ik op het oog heb.

Ja snap ik.. scheelt een slok op een borrel.
Zelf zie ik dan al de hele bak leegstromen over mijn kliklaminaat :juggle:
Maar goed, misschien ben ik te voorzichtig met dit soort dingen, en is het zorg om niets, gebeurd wel vaker 😉

kellemes zei:
Ja snap ik.. scheelt een slok op een borrel.
Zelf zie ik dan al de hele bak leegstromen over mijn kliklaminaat :juggle:
Maar goed, misschien ben ik te voorzichtig met dit soort dingen, en is het zorg om niets, gebeurd wel vaker 😉

Bij ons zou er dan een prachtige waterval 2 verdiepingen naar beneden stromen 😡
Ik vind de zorgen terecht! Vorig jaar had ik namelijk hetzelfde aquarium, die plotsklaps besloot te lekken. Als dat al bij Superfish gebeurd, wat kan er dan gebeuren bij een merkloze denk ik dan..

Superfish is wel van een Nederlands bedrijf maar laat al hun producten ook maar voor heel goedkoop in China produceren hoor 😉

picsart_1440506086596.jpg

1 jaar garantie... Glas is 3 of 4 mm dik
50x30x30

Bij mijn weten moet een 30 cm hoge bak de dikte 6 mm zijn.. dit is trouwens een vraag voor diegenen die er meer van weten 😉
In dat geval zou ik het dus niet doen.

Edit: Volgens de calculator heb ik het mis..
http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium

Zou even reakties afwachten van anderen, zou zomaar kunnen dus dat ik het mis heb 😉

misschien moet ik dit even in een ander topic zetten, aangezien het niet topic gerelateerd is..

Op marktplaats o.i.d. heb je vaak ook na enig geduld mooie grote bakken met alles erop en eraan die nog bijna nieuw zijn, maar dan voor de helft van het geld. Heb ik de mijne ook vandaan 😀

Je kan sowieso beter voor iets groter gaan, heb je veel meer mogelijkheden. Krijg je nooit spijt van en tegenwoordig zijn er best veel kleine visjes verkrijgbaar.

Dit soort 'merkloze' bakken heb ik ook wel bij Pet's Place gehaald en die kwamen gewoon bij Hagen (fabrikant van o.a. Fluval) weg. Volgens mij kun je die rustig neerzetten, gaan niet sneller lek dan andere bakken. Dan vind ik een van MP een groter risico.

Ik heb diverse bakken van SF en nog nooit problemen gehad.
De Expert 30 met led is ook erg mooi voor 57 euro.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan