Wat is er nieuw

Superfish Aqua 40 - garnalenbakje

  • Onderwerp starter Onderwerp starter renr
  • Startdatum Startdatum
R

renr

Guest
Nu onze Aqua60 lekker aan het indraaien is gaan wij ons voorbereiden op het klaar maken van onze Aqua40. Daarin willen wij garnalen gaan houden en aangezien dat helemaal nieuw voor ons is zijn jullie adviezen van harte welkom. Tevens zullen wij er ook een tweetal appelslakken in gaan doen.

Momenteel hebben wij de bak, een pomp (Aqua Flow 100), een verwarming en al heel fijn grind in ons bezit. Nu vraag ik mij af wat ik qua pomp minimaal nodig heb want ik vind die Aqua Flow 100 een behoorlijk lomp ogend ding in zo'n klein bakje. Heeft iemand nog een idee voor een niet al te dure pomp die kleiner is en goed geschikt is voor garnalen?

Verder zou ik graag advies en tips willen hebben aangaande het plantenbestand en logischerwijs wat ik naast de garnalen nog eventueel in de bak zou kunnen houden qua vissen of algeneters, etc?

Eind van de maand willen wij alle spullen gaan halen zodat deze bak opgestart kan worden dus tot die tijd zijn gaan wij zoveel mogelijk informatie vergaren.
 
Voor goede filtering zit je al snel aan het formaat van een aquaflow maar met wat hoge plantjes is het filter zo uit het zicht te krijgen bv.

Wat betreft verdere inrichting is het al handig om te weten welke garnalen je precies neemt.
Vanwege de kleine afmetingen is een aqua40 eigenlijk niet geschikt voor visjes.
 
houden qua vissen of algeneters, etc??????
Het wordt toch een garnalenbak.
In Aqua 40 kunnen geen vissen.
 
Het word een garnalenbak maar het was even de vraag of er eventueel n visje bij kon.
We houden t bij de garnalen en slakken.
Waarschijnlijk gaan we voor de vuurgarnaaltjes maar dat is nog niet 100% zeker.
 
Ik zou het bij garnaaltjes en slakken houden.
 
Vuurgarnalen en varianten zijn het makkelijkst dus hoef je geen speciale dingen te doen wat inrichting betreft zoals een ph verlagende bodem bv.
Een pluk mos en/of mosballen waarderen garnalen altijd wel,vooral de hele kleintjes zitten daar graag op en in.
 
@Seabait - welke garnalen zijn nog meer niet al te moeilijk?
 
renr zei:
@Seabait - welke garnalen zijn nog meer niet al te moeilijk?

Van bv vuurgarnalen/Neocaridina davidi zijn een berg varianten die ook best makkelijk zijn zoals rili citroen oranje blauwe etc
 
Seabait zei:
renr zei:
@Seabait - welke garnalen zijn nog meer niet al te moeilijk?

Van bv vuurgarnalen/Neocaridina davidi zijn een berg varianten die ook best makkelijk zijn zoals rili citroen oranje blauwe etc

Oke, dan ga ik mij in die soorten eens verdiepen.

@Seabait - maakt het nog iets uit wat ik qua slakken kies aangaande de garnalen?
 
Is een luchtpomp in een garnalenbakje genoeg of moet dit echt een filterpomp zijn?
 
De slakken die je normaal in de handel ziet kunnen prima bij garnalen.
Je moet wel iets van een filter nemen,kan een luchtfilter zijn die via een luchtpomp werkt of een gewoon filterje.
 
Seabait zei:
De slakken die je normaal in de handel ziet kunnen prima bij garnalen.
Je moet wel iets van een filter nemen,kan een luchtfilter zijn die via een luchtpomp werkt of een gewoon filterje.

Heb jij een suggestie?
 
Ik heb zelf al een hele tijd van die Dennerle hoekfilters voor in de aqua40 en ben daar heel tevreden over.

Of bedoel je een suggestie wat slakken betreft? 😉
 
Seabait zei:
Ik heb zelf al een hele tijd van die Dennerle hoekfilters voor in de aqua40 en ben daar heel tevreden over.

Of bedoel je een suggestie wat slakken betreft? 😉

Nee, inderdaad een suggestie qua pomp/filter. Zal er eens naar gaan kijken, bedankt!
 
Van het weekend is het zover! Dan kunnen we eindelijk de bak gaan inrichten met wat hout en planten. Zijn er nog aanraders aangaande planten voor (vuur)garnalen?
 
Maakt niet zo heel veel uit,als het maar echte zijn! 😉
 
Het begin is in ieder geval gemaakt!


Cqvm7Q1.jpg

t1TKb6y.jpg


Links achter de mosbol komt tezijner tijd nog een garnalenhuisje en ook twijfel ik nog over de vallisneria maar voorlopig laat ik die even staan. En natuurlijk ga ik nog even bekijken wat voor achterwand ik ga doen. Het stukje hout ga ik binnekort ook nog bekleden met wat mos maar dat was niet op voorraad in de winkel waar ik geweest was.
 
Het bakje nu!

1gb0oCzFouqWUD0_9M7VQkurn2bK04i4.jpeg
 
Leuke inrichting hoor.
laat de garnaaltjes maar komen. Even een tip voor de filter die ik ook heb.
Dat schuifje voor + en - is zo ruim dat er een kleinere garnaal in vast kan komen te zitten. Ik druk er altijd schuin een stukje sateprikker bij zodat er zeker geen garnaal in kan komen te zitten. Ik heb bij mn citroenen al 2x dit meegemaakt namelijk. Dat houtje druk je er zo schuin bij in hoor.
En de hele kleintjes willen er zeker door anders.
En bij de onderkant knip ik een stukje panty iets groter dan de bodem en dan het dekselte eraf en het stukje panty tussen de deksel en de spons doen. Zo kan er ook geen garnaaltje via de onderkant erin komen en toch heb je niet zo n grote kous eromheen nodig.
 
De filter is nu helemaal bedekt met een soort van panty, hierdoor zijn alle mogelijke ingangen voor de garnalen afgesloten. Momenteel zitten er twee appelslakken, vijftien vuurgarnalen en zes rasbora galaxy in mijn bakje.

TRmWxNSN7DJcsnEcxpjmnbitZtrVoRdO.jpeg
 
Heb je een foto van de visjes? ben benieuwd of ze mooi op kleur zijn want meestal voelen visjes zich niet zo op hun gemak in van die kleine bakjes.
 
De visjes zitten er pas sinds gisteren in en ze zijn nog erg schuw. Zodra ze wat meer tevoorschijn komen ga ik er wat foto's van maken!
 
Bij deze nog een foto van de voorzijde! Nu is het zo dat ik mijn Dennerle hoekfilter binnen heb, is het verstandig om het pijpje naar beneden te richten zodat daar het water heen stroomt? Heb namelijk salvinia natans en dat gaat nu met de Aquaflow constant in de rondte.

WW-kuP162YJY0iufsFsyKKTuXwYgiIiL.jpeg
 
kan wel hoor 😉
je kunt hem ook naar de ruit toe richten
een cm van de ruit af ofzo...

maar ziet er leuk uit!
 
Ziet er leuk uit... maar zie ik goed dat er binnen tien dagen al dieren in zitten? Geen problemen met je stikstofcylus enzo?

Volgens mij zie ik ook een nano heater van Superfish. Heb daar zelf vrij slechte ervaringen mee, dus houd de temperatuur even goed in de gaten, zeker als het bakje op een relatief koude plek staat. Vuurgarnalen doen het wel ok op kamertemperatuur, maar de ene kamer is de andere niet natuurlijk.
 
Temperatuur houd ik zeker goed in de gaten, had al eerder kritiek op die van Superfish gelezen. Heb mijn best gedaan om die visjes op de foto te krijgen maar die snelle rakkers zijn nog niet echt fotogeniek.

afb592ITaKg_TIekeeHAS7synK-lSqTk.jpeg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan