Wat is er nieuw

Superfish Aqua30 (25l) van JensDB

• Onderwerp starter Onderwerp starter JensDB
  • Startdatum Startdatum
J

JensDB

Guest
Sooo... Mijn tweede aquarium is vandaag aangekomen! Had hem besteld bij een voor mij onbekende website (www.dierenplezier-webshop.be) omdat hij daar afgeprijsd stond. Plus kreeg ik er ook nog een goodiebag bij voor visjes (tijdelijke actie) wat ik niet wist. Wel heel erg leuk en dan ook erg geapprecieerd (ondanks dat ik er veel zaken niet van zal gebruiken).

Onderstaand alvast een fotootje! Wie tips/idee�n heeft qua inrichting mag altijd reageren! Much appreciated. :smitten:

173678jensdb_0_85_fishie.jpg

Ik speel met het idee om er een volledige garnalenbak van te maken en om ��n cambarellus diminutus toe te voegen. Eventueel nog wat kleine visjes toevoegen, gewoon voor wat beweging. Geen idee wat er mogelijk is, misschien wat endlertjes? Als jullie denken dat dit een goed idee is dan heb ik nog wat vraagjes...

1. Moet er dan een verwarming in denken jullie? Of kan kamertemperatuur ook?
2. Geeft dit problemen met de planten? Word ik daar dan weer in beperkt?
3. En wat voor bodem (kleur, grootte van de korrels, voedingsbodem?) neem ik dan best?

Zelf zou ik er garnalen in gaan houden of een mooie Betta. Voor een kreeft vind ik de bak wel klein.
De bodem hangt weer af van wat je wil kopen denk ik. Voor de wat hogere gradaties garnalen heb je vaak een ph verlagende bodem nodig. Ook zou ik dan niet teveel planten nemen omdat ze zich dan vaak weer verschuilen. En bij wat duurdere garnalen zou ik ook geen plantenvoeding doseren.

Mag ik vragen waarom je dat vindt, John? Men spreekt van min. 15-20l voor de cambarellus diminutus op verschillende websites. De bak is verder ook 35cm lang, dus hebben meer dan 10x hun eigen lengte...

Is een pH verlagende bodem wel nodig? Mijn water is van nature zeer zacht, tussen 6.5 en 7 ongeveer. Ik wil echter wel aardig wat planten erin hebben. Geeft niet dat de garnaaltjes zich dan wat verstoppen, mag gewoon. Ik zou voor de CR willen gaan denk ik... Dus voedingsbodem met daarop wat zand/zwarte grind of gewoon zand/zwarte grind en planten voeding doseren? Wat denk je?

Plus, wat met de temperatuur?

Nee, doe er een gewone bodem in.
Kreeftjes stop je niet bij garnalen.

Bakje is Maar 25 l.

Doe OF -Of . niet ,Alles in 1 bakje.

Misschien een betta met de diminutus? Zou dat kunnen denk je?

Geen idee of je een kreeftje met een betta kan samen houden.
Allesinds, als je een betta erin wil zorg dan voor heel veel beplanting en haal alle scherpe voorwerpen en ruwe stenen eruit. Ben er laatst achter gekomen dat wsl mijn vorige 2 bettas zo aan hun einde zijn gekomen omwille van een ruw stuk steen.
Ik denk ook aan een harempje dario dario ipv een betta, dit visje van max 3 cm zou ook kunnen in een bak met min 40cm lengte of meer maar hierover moet ik me nog eens verder over informeren.

Allesinds hou geen endler guppen, in theorie zou het gaan en volgens seriously fish kunnen ze in een nano maar ik ga ze toch maar in mijn groter aquarium stoppen volgende lente.

Leuk! Wat voor garnalen wil je houden? Vuurgarnalen zijn goed op kamer temperatuur te houden en zijn ook niet zo veeleisend.

Nou, ben er nog niet echt goed uit wat ik ermee ga doen. Maar heb zeker nog drie-vier weken de tijd om daarover na te denken, nietwaar? 🙂
Morgen ga ik naar de LFS om plantjes en grind e.d. Vind het wel moeilijk in te schatten hoeveel plantjes ik er kan inzetten. Ik ga er sowieso wat grote stenen inleggen, met op ��n van deze een hopelijk mooi stukje wortelhout. Ik zit momenteel met de volgende planten in gedachten. Ik had graag jullie mening er over gehad (of ze passen in deze bak)... Hou er rekening mee dat er beperkte verlichting is (1x LED 11 watt).

Achtergrond:
Cabomba
Ludwigia (mulertii misschien?)
Echinodorus bleheri
Javavaren op een steen/wortelhout geplant
Mos voor op het wortelhout

Voorgrond:
Mosbol (��n of twee)
Anubias nana (op een steen geplant)
Micranthemum monte carlo

En dan eventueel nog een crypto, de wendtii vind ik wel mooi. Als bodem zou ik voor zwarte grind of zand gaan... Ben er nog niet goed uit. Zwart brengt de kleuren beter uit, nietwaar? Wat denken jullie hiervan?

Ik weet niet wat de precieze maten van een Aqua 30 zijn, maar de Enchinodorus bleheri kan behoorlijk groot worden, ik zou deze skippen. Verder is het denk ik wel een goed plantenbestand, niet al te veel eisend.

Wat betreft de bodem, als je besluit om toch voor de CR te gaan zou ik een zwarte bodem nemen. Ik heb ze zelf ook tijdelijk op zand gehad maar een zwarte bodem laat de kleuren echt veel beter uit komen.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken, veel succes iig!

Bedankt voor je antwoord, Denise!
De bak is 35 x 22,5 x 31,5, dus best wel hoog dus voor zo'n bakkie. Is er misschien een andere Echinodorus waarvan je zegt 'deze moet wel kunnen'?
Zwarte grind wordt het dan, leek me ook de beste keuze. Twijfel echter nog altijd of ik nu een voedingsbodem of niet moet leggen bij dit plantenbestand... Welke zouden er kleibolletjes nodig hebben? Of kunnen ze gewoon allemaal leven op Profito plantenbemesting? Sommigen vertelden me echter dat plantenbemesting niet goed is voor de (CR) garnalen die ik eventueel ga houden.

Er zijn wel Echinodorussen die een stuk kleiner blijven, ik weet zo even geen namen. Misschien kan je op aquaplantsonline.nl even kijken wat je mooi vind, staan ook maten bij van hoe groot ze ongeveer kunnen worden.

Ik heb zelf nog nooit een voedingsbodem gebruikt, als je kleibollen gebruikt kan je prima zonder voedingsbodem. Echinodorus, Crypto's en Ludwigia houden wel van een kleibol. Cabomba neemt voornamelijk voeding op via de blaadjes, maar een kleibol kan natuurlijk ook nooit kwaad.

Over de combinatie plantenvoeding en CR lees ik verschillende dingen, bij de een gaat het goed en bij de ander niet. Ik heb het wel gebruikt bij mijn CR maar dan wel wat minder dan werd aangegeven.

ik heb bij mijn cambarellus diminutus vuurgarnalen gehad dit ging goed verder geen garnalen verloren en zo maar de betta dame die er bij mij bij zat heeft van 1 kreeftje de scharen afgebeten dus weet niet of het verstandig is om een betta bij de kreeftjes te zetten de kreeftjes kunnen ook in de vinnen van de betta gaan hangen ook werden mijn vuurtjes slachtoffer van mijn betta dus mits je kolonie garnalen groot genoeg is zou ik dat ook niet samen combineren
denk eens aan een groep boraras merah of BRIGITTAE

Bedankt voor jullie antwoord beiden! Ging sowieso geen garnaaltjes bij een betta steken, maar vroeg me af of een kreeftje met een betta zou lukken. Bedankt voor het delen van je ervaringen hiermee! Zullen waarschijnlijk CR's worden met eventueel een diminutus. Misschien nog wat visjes als er opties zijn hiervoor... Betreft de planten, bedankt voor de tips, Denise! Ga eens proberen zonder voedingsbodem met kleibolletjes en profito.

Vandaag om plantjes, kienhout en stenen geweest om het aquarium in te richten. Kom ik thuis en doe ik dit laatste, om nadien het aquarium volledig te vullen. Hierop merk ik dat het aquarium lekt. En nog niet een heel klein beetje... Wat moet ik daar nou mee? Ik vertrek maandag een midweek naar Londen dus heb even geen tijd om ermee bezig te zijn. Overleven mijn plantjes in een aquarium dat ik nog liggen had op zolder? Zonder grind weliswaar, is een laag aquarium (voor kleine schildpadden geweest). Moet ik profito toevoegen aan dat aquarium of een kleibolletje? Of een zuurstofpompje? Zou niet willen dat ik al mijn planten in de vuilbak mag gooien nadat ik terugkom...

Bij deze alsnog een nieuw aquarium dat niet lekt. Onderstaand een fotootje. Wat denken jullie? 🙂

2a9ways.jpg

Bedankt! Hou wel van goed beplantte bakjes. Zit ludwigia, cabomba, een crypto en een grasachtige (geen idee welke precies) in en dan nog mos uit Taiwan en javavaren op het hout en de steen.

Bakje is nu ongeveer een weekje ingedraaid. Plantjes doen het goed. Filter maakt wel een licht ratelend geluid, wat wel jammer is. Ben er verder nog niet uit wat ik erin ga steken 😱

2gxqyxj.jpg

Oke, momenteel zit ik met een aantal opties voor dit bakje (35 x 22,5 x 41,5). Wil er toch graag ook een vis (of meerdere kleintjes) insteken.

Optie 1:
Koppel cambarellus diminutus
1 betta splendens man

Optie 2:
Groepje (6 stuks?) boraras briggitae
25 crystal red garnalen

Optie 3:
Koppel dario dario
25 crystal red garnalen

Optie 4:
Groepje (6 stuks?) danio margaritatus
25 crystal red garnalen

Graag opmerkingen/tips 🙂 zal dit ook nogmaals onder samenstelling visbestand plaatsen.

Ik zou zeker geen Betta nemen met kreeftjes omdat de kreeftjes weleens kunnen gaan proberen om de vinnen vat te pakken van de Betta.
Dat heb ik zelf gezien hier met cpo s en vissen.
Een heel klein visje met wat garnalen zou wellicht wel kunnen al blijf ik deze bakjes toch het meest geschikt voor garnalen vinden.

Zou het pompje dan eens nazien, waarom hij ratelt, kan lucht in zitten.
of stukje kool.

Ik heb dat ook gehad met een nieuwe Aquaflow 100. ik heb hem opengemaakt en even laten draaien en het schoepje met de hand tegengehouden. Daarna was dat geluid zo goed als weg en ik hoor ook deze niet moet ik zeggen.

Zijn goeie filterjes, had vroeger ook mijn bedenkingen.

Nu heb ik er zelf 1, vind het prima filters, voor 80 cm, zou 2 prima zijn, dan om en om uitknijpen.

Vind ik ook Bertus ondanks dat ik de laatste tijd ook wel negatieve reacties lees.
Onderhoud is ook erg makkelijk en desnoods kun je de 200 nemen bij een grotere bak.

Die Aquaflow is best oke. Ik had in het begin ook een ratelend geluid, maar na een paar maanden was dat weg. Eens er wat aanslag op zit aan de binnenkant draait hij veel zachter.

Ik zou er zelf eigenlijk geen vissen in zetten, maar alleen CR's.
De eerste reden is dat het echt de minimumgrootte is voor vissen (naar mijn gevoel zelfs onder het minimum), en je wil toch alleen grote luxe voor je vissen?
De tweede reden is dat CR's zich meer gaan verstoppen als er vissen in de bak zitten. Als je er 25 in zet zonder vissen, gaan ze zich na een tijdje amper nog verstoppen en zie je ze de hele tijd werken in de bak. Het is ook leuk om met de waarden te experimenteren en zo optimale kweekomstandigheden te bekomen.

maar na een paar maanden was dat weg???

Nou. gelijk nakijken, want dat hoort niet.

Ratelend geluid als in stroef draaien. Lijkt me net positief dat het nu beter is 😀

Maar niet na maanden, he.
Kan en slakje,of steentje tussen zitten.

Paar maanden vrij letterlijk te nemen als 2 maanden.

Het was effectief zo hoor. Ik heb hem toen meermaals uit elkaar gehaald en er was niks aan te merken. Ik doe hem nu nog regelmatig eens helemaal open en er zit niks tussen. Ik zal er maar tevreden mee zijn denk ik dan 🙂

Nou, heb 'em al eens nagekeken. Niks gevonden en al op verschillende manieren geplaatst. Weinig verschil tot nu toe. Is wel al wat minder qua decibels, maar toch nog een ratel hoor.

Heb je dat radje ook al 2 tellen even vastgehouden en dus geblokkeerd??
Dat hielp hier wel moet ik zeggen.

jessicapilon zei:
Heb je dat radje ook al 2 tellen even vastgehouden en dus geblokkeerd??
Dat hielp hier wel moet ik zeggen.
Dat kan ik nog eens proberen ja 🙂 thanks voor de tip!

Wekelijks chech-up van de aquaria... Heb het radje geblokkeerd, blijft ratelen nadien. Weet niet meer wat te doen ermee, laat het gewoon maar begaan i guess.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan