Wat is er nieuw

Superfish Color Plus LED

Niemand? Ervaringen met de Super Bright LED zijn ook welkom. 🙂
 
Ja die heb ik! dacht dat je het nooit zou vragen 😀
Is voldoende licht en planten doen het goed hier.
Heb wel de 7 watt voor een 60cm bakje.
Vind alleen de dopjes met pinnetjes een beetje knullig die op de lamp moeten maar tot nu toe geen problemen mee.
 
Jeeeeeeeeeej! John to the rescue! 😀

Jij hebt de Super Bright dus? Hoe lang al?
 
Klopt,de super bright en zit nu precies een maand in het bakje.
 
Ah ja, heb even in het album van je 60 cm. bakje gekeken. Ziet er goed uit. Ik ben alleen een beetje huiverig voor de duurzaamheid aangezien het van Superfish is en ik voor de 150 cm. uitvoering wil gaan, maar ja... is altijd een gokje met nieuwe producten.
 
Je wilt LED vanwege de energiebesparing?
 
Snap ik,is geen kattepis de prijs voor de 150cm.
 
Nee, tot dusver heb ik 2x30W T5 en 2x58W T5 verzameld voor m'n 2-meterbak, maar ik ben bang dat daarmee te weinig licht boven de bak hangt dus zoek ik een extra lichtbalk. Dit dingetje van Superfish is goedkoper dan een willekeurig TL-systeem van 150 cm. Dat het 50% minder verbruikt is een mooie bijkomstigheid hoewel ik betwijfel of het wat uitmaakt aangezien het water niet opgewarmd wordt door LED en de verwarming dat verschil moet opvangen.
 
Reflectoren?

Je hebt totaal al 176 Watt. Ervanuit gaan dat je met een reflector minimaal 50% extra lichtopbrengst hebt (ik ben voorzichting, ben ook percentages van 70% tegengekomen) is dat toch niet meteen te weinig? Wat zijn de bakafmetingen?

~ Ivo
 
Dat zou een optie zijn (dat ik daar nog niet aan gedacht heb :stom: ), boven de 2x 30W hangen al reflectoren. En ik heb nog wat liggen voor 1x58W dus dat zou een vrij goedkope oplossing kunnen zijn.

De maten zijn 200x70x70 (bruto 980l). Er komen alleen makkelijke planten in die niet veel licht nodig hebben (Echinodorus, Cryptocoryne, Hygrophila).
 
Dus, 176 Watt met reflectoren op 980 liter:
- 50% extra lichtopbrengst: 264 Watt effectief / 980 liter = 0.27 Watt/liter
- 70% extra lichtopbrengst: 299 Watt effectief / 980 liter = 0.30 Watt/liter

Niet slecht, voor makkie plantjes.
 
Klinkt bij nader inzien inderdaad niet verkeerd. Merci. 🙂
Nu nog hopen dat de Silver Dollars alle planten niet opvreten anders is het sowieso voor niets :').
 
Heb je ze misschien al besteld? Ben er wel benieuwd naar. 🙂 Ik snap alleen niet zo goed wat de Color LED doet, is het gewoon een andere kleur licht? Kan je de kleur veranderen of is het 1 kleur?

Ik zoek nl zelf LED verlichting voor mijn koudwaterbak met axolotls (nog bezig met opzetten 🙂 ) maar die houden niet van teveel licht.
 
Ik heb ze nog niet besteld, dat zal nog even duren. Het zou 1 kleur moeten zijn, qua kleur vergelijkbaar met de color-lampen van JBL en Juwel.
 
Seabait zei:
Ja die heb ik! dacht dat je het nooit zou vragen 😀
Is voldoende licht en planten doen het goed hier.
Heb wel de 7 watt voor een 60cm bakje.
Vind alleen de dopjes met pinnetjes een beetje knullig die op de lamp moeten maar tot nu toe geen problemen mee.

Ik wil toch ff terugkomen op m'n reactie want nu een maandje later heb ik de lamp uit m'n bak gehaald.
Het licht zelf vind ik nog steeds heel mooi zeker nu in vergelijking met de originele lamp die weer in het bakje zit (denk iets van 830 oid)
Maar blijf last hebben van groene alg en de enkele plant die ik heb doen het toch niet helemaal zoals het zou moeten.

Ben benieuwd of het weer allemaal bij gaat trekken nu.
 
Ik heb ze gekocht, een color plus en een superbright.. samen 100+ euros betaald. sinds ik ze heb, is mijn aquarium vol met groene alg. ik weet het niet, misschien doe ik iets fout, ik ga ze nu langer aan laten, misschien help dat maar tot nu toe ben ik teleurgesteld.
 
Algen krijg je als de planten niet goed groeien door tekorten. Ik denk dus dat je ergens een tekort hebt. Heb je je co2 al kunnen bepalen misschien??
Bedoel je met de groene algen draadalg??
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Avond
      Terug
      Bovenaan