Wat is er nieuw

Superfish Home 25 als extra bak

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Aankomend weekend krijgen we een tweede bak in huis. Een Superfish Home 25 (zwart).

Dit moet een low-tech garnalenbak worden voor mijn kinderen. Die zijn helemaal enthousiast geworden nu er een (high-tech) bak in staat te draaien waar van mij geen spongebob-ornamenten in mogen :koud: .

Het plan is als volgt:

• Onverwarmde bak (verwarming bijplaatsen is een optie).
  • Bestaande filterbehuizing verwijderen en Europet BOB sponsfilter plaatsen. (staat al in te draaien in mijn bak).
  • Donker (Hornbach) filterzand/grind bodem.
  • Restant drakensteen van mijn bak als "hardscape".
  • Eenvoudige lage beplanting. (evt. wat planten uit mijn bak overplaatsen) en zelf wat in elkaar knutselen
  • De nodige ornamentjes dus.

Als bewoners zit ik te denken aan een aantal vuurgarnaaltjes/citroen/blue velvet-garnalen (1 soort), aangevuld met wat mini-japonica's en een paar zebraslakken. (voor de huishouding).

Met het water van mijn andere bak en ingedraaid sponsfilter wil ik kijken of ik een extra snelle start kan realiseren en deze bak gelijktijdig kan voorzien van bewoners als de mijne (over een week of twee).

Alle Tips/Aanvullingen/Aanmoedigingen zijn welkom.

Waarom geen 40 l?

Altijd beter dan 25l.

Niks mis met 25 liter, is een prima maatje voor garnaaltjes.
Zo'n BOB-filtertje is 1 van de weinige producten van Europet waar ik wel enthiousiast over kan zijn 😉

Bertus zei:
Waarom geen 40 l?

Altijd beter dan 25l.

Deze kan ik voor een klein prijsje overnemen en lijkt me een prima begin voor de jeugd ;-)

ook vind ik de 25 qua hoogte/breedte verhouding mooier (voor garnalen) dan de 40'er....over de XL-uitvoeringen nog maar niet te spreken :juggle:

Ben benieuwd naar het bakje en voor garnalen is 25 liter een prima maatje. Doe je wel voorzichtig met het eruit slopen van het filterhuis 😉.

Ze zeggen altijd dat de nanobakjes beginnersbakjes zijn, maar het zijn net de moeilijkste om stabiel te houden.

Hangt een beetje af van de perceptie, moeilijk kan een goeie leerschool zijn 🙂

Bij die stelling zal men ervan uitgaan dat veel beginners een nano-bakje volstouwen met 2 sluierstaarten, een maanvis en een flinke school guppen 😉
Met alleen garnalen is een nano geen bijzondere uitdaging, zeker als je spaarzaam of zelfs niet voert.

Ik heb hier diverse nano bakjes met garnalen en ik heb nooit problemen ermee. Als je goed nadenkt en Zoals Mark al zegt zuinig voert dan is er weinig aan de hand.
Natuurlijk moet je wel weten wat je doet en soms kan een beginner daar nog weleens moeite mee hebben misschien.

Komt er wel een spongebob ornament in 😛

BettaFish96 zei:
Komt er wel een spongebob ornament in 😛

Minimaal eentje! :thumbs: :stom: hihihi

Het is niet mijn eerste bak dus helemaal blue ben ik niet.

We twijfelen voor deze bak inmiddels toch erg tussen neocaridina's of toch een koppeltje blauwe dwergkreeften...wordt vervolgd :juggle:

De jeugd in huis (5 en 9) is er ERG blij mee! Staat nu in te draaien met water uit grotere bak en ingedraaid sponsfilter.
Binnenkort neocaridina's er in.

t2ijOp-rlHMV13OGOkWhQX0w0u00criY.jpeg

Leuk bakje dus. Nu maar hopen dat de garnalen niet gaan vechten om de kamers in het kasteel 😀 😉.

jessicapilon zei:
Leuk bakje dus. Nu maar hopen dat de garnalen niet gaan vechten om de kamers in het kasteel 😀 😉.

Hahahaha! Idd! :thumbs:

Ziet er leuk uit ja..
Wel zou ik er persoonlijk wat mos/levermos oid in plaatsen, mosbolletjes kan ook.. vinden garnaaltjes vaak geinig om in te scharrelen.
Drijfgroen vinden ze ook leuk 😉

Maar ziet er prima uit al hoor..

kellemes zei:
Wel zou ik er persoonlijk wat mos/levermos oid in plaatsen, mosbolletjes kan ook.. vinden garnaaltjes vaak geinig om in te scharrelen.
Drijfgroen vinden ze ook leuk 😉

Klopt. Er is al riccia fluitans onderweg. Dat ga ik zelf opbinden en in m'n andere bak zit kikkerbeet genoeg dus dat ga ik ook binnenkort overzetten 😉

Thanx! :thumbs:

En wat is een kasteel zonder een echte boom :foto:

dQbpOH5VFBaw_th4mf1IrVCSdSGjuzYB.jpeg

Ziet er super leuk uit! Ik krijg er veel inspiratie van voor mijn aquarium 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan