Superfish Home 25 - Bettabakje (Marije74)


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
En dan is de kogel door de kerk: onze bettaman Duffie mag zijn eigen lusthof gaan betrekken over een week of vijf.
(Zie mijn overige topics)

Dit is de eerste opzet. Zwaar gevallen voor een fantasy-achtige (zelda!) vervallen brug als decoratie.
C55B45CC-CDAF-49EC-B75A-2322DF950F55.jpeg


Niet zeker of ik er genoeg grind in heb. Korrelgrootte is 1-2 mm.
Wil de bak ook weer niet té vol maken. Vóór 1 vingerkootje, achter dik 2. Wel weer ruimte In het grind moeten maken voor heater en filter. Originele filterhuis zat al niet meer in deze bak, dus nu ben ik wel gedwongen uit te vinden waarom de meesten van jullie zo graag dat filterhuis er uit slopen 😁.

Filter is ook niet origineel: ipv de Aquaflow 100 zat hier een 50 bij. Ieniemini cartridge omgebouwd naar deel spons, deel Siporax mini en klein laagje filterwatten bovenop.
Planten komen er aan dankzij super-forummer @GCJ !

Hopelijk wordt dit een mooie bak voor onze veiltail betta man Duffie en houdt hij het er nog jaren in uit 🤞🏻
 
Eerste aanpassing, toch nog een 2,5 kg extra grind er in. Zat al 4 in maar leverde voor mijn gevoel een net te dun laagje op om straks lekker te kunnen planten. Zo, nu eerst een Bavar... eh glas pinot grigio ;)
 
Hello even een ongevraagde opmerking over de vormgeving en dan met name de brug. Hij gaat nergens overheen!?
Misschien is het een idee om de uiteinde van de brug allebei op een steen te zetten. Dan komt de brug veel hoger, en kan de betta er misschien wel onderdoor zwemmen.
Nou ja het gaat om dat de brug nu zo leeg in beeld staat zonder functie😄 dat geeft jeuk aan mijn handen!
Ben benieuwd hoe het er met planten uit gaat zien.
 
Hello even een ongevraagde opmerking over de vormgeving en dan met name de brug. Hij gaat nergens overheen!?
Misschien is het een idee om de uiteinde van de brug allebei op een steen te zetten. Dan komt de brug veel hoger, en kan de betta er misschien wel onderdoor zwemmen.
Nou ja het gaat om dat de brug nu zo leeg in beeld staat zonder functie😄 dat geeft jeuk aan mijn handen!
Ben benieuwd hoe het er met planten uit gaat zien.
Ik ga heel graag straks met planten aan de gang. In Zelda BotW kom je soms ook stomme bruggetjes tegen, alleen maar om er achte te komen dat er Bokoblins verslagen moeten worden 😉
 
Bridge over troubled water was het vooral nog. Heb toch even weer water gewisseld en nu is het wèl helder 😅
Jammer dat je dit zegt. Ik zag de brug en wilde even "Bridge in troubled water" melden. Maar goed, te laat ;)

Wel een mooie brug! Met Joff eens dat hij eigenlijk iets hoger moet maar je kunt inderdaad beter even wachten op de plantjes en daarna wat schuiven.
 
99FF46F2-0404-4C45-AD9D-8C3E9B44A8AE.jpeg


Mede dankzij de enorm goede zorgen en de dito tijdsinvestering van @GCJ :iloveyou:, is project ‘Safe Duffie’ gisteren versneld opgestart kunnen worden wegens een diagnose vinrot. We hopen het beste voor de patiënt.
 
Leuk bakje hoor, als de betta niet onder het bruggetje kan zou ik het durven wagen om er wat snelkwekende garnaaltjes, minijaponica of vuurtjes bvb, bij te zetten. Eventueel nog een schuilplaats en wat mos bij en dan krijgt die ze nooit allemaal gepakt.
 
Betta gaat als een pannenkoekje er vrolijk onderdoor. Ik hou het voorlopig alleen bij hem om die reden :cool: . Hij is bewezen slakjeshapperT ook namelijk.
 
Duffie blijft overigens een solitaire vis: hij vreet de met de planten meegekomen en bewust in de bak gezette posthoornslakjes gewoon op, de etterbak :mad:. Dus ook geen garnalen in dit bakje, later.
 
33C94265-CE7E-4BDE-96EF-D56584D5B902.jpeg
F0756271-8F17-4441-9D49-05DD9191E8DF.jpeg

Project ‘Save Duffie’ is in volle gang. Als je goed kijkt, zie je inderdaad aan zijn staart bovenin een zwart randje. Daar zit vinrot in. Is de laatste twee dagen nog iets erger geworden. Hopelijk stopt het nu binnenkort en kan hij weer gaan helen.
 
Zo, even een kleine update, ook om de boel zelf wat bij te kunnen houden.
Omdat, ondanks waterwissels, ik toch te maken bleef houden met een te hoog nitrietgehalte, is Duffie weer sinds een week of twee terug in het oude 60 liter grote honk. De plannen voor herbezetting daar zijn even uitgesteld. Gek genoeg bleef het nitriet hoog toen de betta er al een paar dagen uit was. Inmiddels meet ik vandaag weer een normaal gehalte (bijna 0,05) en geen ammoniak. Ik blijf nog even vlokvoer toevoegen, ook voor de inmiddels 15 posthoornslakjes, en kijk dan even of de betta dit weekend terug kwam.
Voor die tijd even wat posthoorns uitvangen en richting de biorb classic doen: Duffie is een regelrechte slakken-eter klaarblijkelijk (hij houdt nu de kolonie puntige blaashorens in de 60 klein, helaas).
 
Maar het ding is toch dat er nog geen bacteriën zijn in deze bak. Volgens mij leg je een vrij hoge belasting op je bak door elke dag te voeren.
 
Maar het ding is toch dat er nog geen bacteriën zijn in deze bak. Volgens mij leg je een vrij hoge belasting op je bak door elke dag te voeren.

Is het niet de bedoeling dat de bak leert omgaan met een dagelijkse hoeveelheid voer, omdat dat ook gebeurt wanneer er vissen inkomen?
 
Uiteindelijk wil je een evenwichtige bak. En dat het eventuele voer eerst door de vissen is geweest. De manieren waarop je dat evenwicht krijgt zal altijd voer😆 voor discussie zijn. Maar in mijn beleving is forcefeeding wat rigoreus. Ik weet niet of een bak in opbouw in één keer zoveel voeding kan wegwerken, zeker als je al zit met nitriet (een signaal dat de filtering niet goed is) en je gaat je bak nog eens flink belasten.
Maar goed. Dat mag je gelukkig allemaal zelf bepalen. Het is meer dat ik het een beetje pushy vind, ik pleit voor geduld😁
 
Ik snap wat je zegt @Joff . En voor de zekerheid: ik voer de bak ook niet iedere dag maar wel om de dag. Bij de 60 overkwam het me dat ik eigenlijk geen belasting genoeg had toegevoegd voordat er (teveel ) vissen kwamen waardoor deze behoorlijk uit de bocht schoot qua waarden in de eerste weken na bewoning.

De 25 zal minder belast worden met alleen betta en wat slakjes maar probeer ik wel echt zo stabiel mogelijk vóóraf te krijgen aangezien betta wat gehavend uit de lfs is gekomen (vinrot vermoeden).
 
Uiteindelijk wil je een evenwichtige bak. En dat het eventuele voer eerst door de vissen is geweest. De manieren waarop je dat evenwicht krijgt zal altijd voer😆 voor discussie zijn. Maar in mijn beleving is forcefeeding wat rigoreus. Ik weet niet of een bak in opbouw in één keer zoveel voeding kan wegwerken, zeker als je al zit met nitriet (een signaal dat de filtering niet goed is) en je gaat je bak nog eens flink belasten.
Maar goed. Dat mag je gelukkig allemaal zelf bepalen. Het is meer dat ik het een beetje pushy vind, ik pleit voor geduld😁

Pleiten voor geduld is altijd goed met een aquarium denk ik, of vaak wel. En in zekere zin is kiezen voor dagelijks voeren tijdens het indraaien ook kiezen voor geduld. Het zal met dagelijks voeren langer duren voor de waarden stabiel goed zijn.

Indraaien zonder, of met weinig voeren gaat sneller. Omdat er geen tot weinig voer is voor de bacteriën zullen die zich minder hoeven te vermeerderen en heb je eerder de balans bereikt. Maar het is wel een meer kwetsbare balans. Op het moment dat je vissen toe gaat voegen is de kans groot dat de bacteriën, en daarmee de bak, een nieuwe balans moeten zien te vinden.

Het maakt niet uit hoe je indraait, ik denk dat elke methode z'n eigen gebieden heeft waarop het beter is, maar iets zal de bacteriën die je nodig gaat hebben moeten voeren. En een snufje voer in het begin, of wekelijks, is in mijn ogen niet voldoende voor een bak die is voorbereid op nieuwe bewoners.
 
Toch nog even geklust aan het Aqua 50 filtertje. Helft van de spons die ik nog er in had zitten, weggeknipt (1,5 cm) en dat vervangen door extra siporax mini. Misschien heb ik meer biomedia-oppervlak nodig om de nitriet het hoofd te bieden. Die stond vanmiddag toch nog weer op zo'n 0,15 ppm. Geen schrikbarende waarden maar wel goed om dat nog even meer richting 0 te krijgen.

Als dit niet lukt, koop ik alsnog de Aquaflow 100 intern filter, die normaal bij deze bak hoort te zitten. Die cartridge is wat groter dan de 50. Ik vind de minimale uitstroom alleen gewoon zo fijn voor een betta, vandaar dat ik er nog even aan vast hou.
 
Ik zou zef ook bij dit bakje niet met een 50 draaien want die filter heeft echt weinig capaciteit voor spons of welk filtermedium dan ook. Ik draai in de nano s met de 100 en zelfs daar moet ik wel om de 14 dg de spons licht uitspoelen.
 
Dan slinger ik toch nog maar even de aquastoreXL weer aan... :) Ik heb een HOB filtertje van GCJ gekregen maar dat stroomde nogal.
 
Zo, die hebben weer een leuke bestelling. Gelijk maar de mosballen en voer meebesteld voor de aan te schaffen garnalen binnenkort in de biOrb.
Aquaflow 100 it is.
 
Ik heb de 50 ooit op een 10 liter bakje gehad maar vroeg me af waarom ze die kleine dingen maken. Maar goed de 100 is onderweg :thumbs:
 
De 200 die uit de Home 60 kwam, leek me wat te doldriest voor een bakje van bruto 25 liter :ROFLMAO:. Anders had ik die er bij kunnen pakken.
 
F292AADD-B70D-411B-A3B5-41D19034AB3E.jpeg
D39DA89D-20B5-4FE1-9ABE-1401D737C690.jpeg

De posthoornslakken hebben het in ieder geval naar hun zin. Straks nog wat lilaeopsis novae-zealandia er bij.
 
Net even de 25 nagekeken vanwege de aankomst van de citroengarnalen vanavond. Jee, wat weinig stroming. Zeg maar: niks.
Filtertje trok het dus al niet meer, maar goed dat er morgen een 100 arriveert :eek:.

Snel de HOB die ik van GCJ kreeg, er bij gepakt en de filtermedia daar in overgezet. Beetje veel stroming nu en ik moet het net gemonteerde sponsfilter maar even weer uit de 60 halen. Bak ook weer gelijk troebel.Helpt allemaal niet echt met de waterwaarden. zo.... :((
 
Net even de 25 nagekeken vanwege de aankomst van de citroengarnalen vanavond. Jee, wat weinig stroming. Zeg maar: niks.
Filtertje trok het dus al niet meer, maar goed dat er morgen een 100 arriveert :eek:.

Snel de HOB die ik van GCJ kreeg, er bij gepakt en de filtermedia daar in overgezet. Beetje veel stroming nu en ik moet het net gemonteerde sponsfilter maar even weer uit de 60 halen. Bak ook weer gelijk troebel.Helpt allemaal niet echt met de waterwaarden. zo.... :((
Leermoment, zorg dat je tijdens een indraaiperiode alles uitprobeert en bijstelt waar nodig :!
 
Heb je teveel stroming naar beneden of recht naar voren over het oppervlak van het water?

En heb je op zachte stroming nog steeds zoveel teveel? Ik heb hem hier gebruikt met volle stroming op een 10ltr bak en dat ging prima.
 

Terug
Bovenaan