Wat is er nieuw

Superfish Home 25 (zwart) - garnalenbakje (Marije74)

Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Jongens, dit is nou bij uitstek een voorpret-topic!

Ik ga de biOrb 15liter Classic (dat is zo'n ronde hi-tech vissenkom) nu toch echt een schop geven, en er komt een zwarte Home 25 voor in de plaats. Bakje lijkt aardig aan het indraaien maar wat een onhebbelijk bewerkelijk ding. De plantjes blijven niet goed zitten in de Eheim Pro substraatlaag, en die laag heb je nodig als onderdeel van je filtersysteem. Google er maar eens op. De ronde vorm zorgt ervoor dat je vrijwel niet normaal onderhoud in de bak kunt doen zonder hem bijna helemaal leeg te moeten hevelen. Ik ben bang dat als ik het filter eens moet schoonmaken, ik per definitie de hele setup uit elkaar moet halen (je tilt de filter plus bubbelbuis er uit en wat doe je dan met je bewoners?).
En hij kan de inmiddels aanzienlijke hoeveelheid slakkenpoep niet eens normaal biologisch afbreken (al meet ik dan geen ammoniak in dat bakje).
Kortom, wat een gedoe.

Dus, het moet anders. (Waarbij opgemerkt dat dit het vuurgarnalenbakje voor oudste zoon op zijn kamer gaat worden, maar mama zorgt nog even voor de inrichting 😊 )
Het wordt toch weer een SF Home 25. Dit keer een stoere zwarte. Ik kan prima overweg met dit ontwerp (zie mijn handtekening), en dit past in het budget. De Dennerle Nano Cube mag wachten tot ik zelf beneden op de tv kast een mooi bakje blauwe garnalen kwijt kan. Daar staat nu de witte Home 25 met betta voor jongste zoon, klaar om te wachten tot de herinrichting van zijn kamer.
2020-09-16 20_30_11-(222) Pinterest.png

Zaterdag gaan we hem ophalen. Nog even kijken welke verwarming er nou precies bij zit (dat wist verkoper even zo niet) maar ik ga uit van een SF50W. En anders heb ik in de biOrb nog de SF Smart 55W draaien.

Filterhuis gaat er weer uitgehaald worden (inmiddels redelijk ervaren er mee). De Aquael Pat mini (nu met extra fijne spons!) is in bestelling. Ik verwacht eerlijk gezegd aan de enkele spons genoeg te hebben. En anders gaat er een dubbel sponsfilter op. Verder heb ik als bodem gekozen voor de Dennerle Sulawesi Black garnalenkies. Ook gelijk een aantal garnaal-specifieke zaken meebesteld bij Onlineaquariumspullen. Voederschaaltjes, babyverstopplaatsen, mosballen, stofvoer en snowflakes. (Mijn citroengarnalen in de Home 60 lijken namelijk al aan voortplanten toe, na een week).

Qua voorbereiding: omdat de biOrb al wel goede waarden laat zien na een eerdere nitrietpiek deze week, ga ik de plantjes die daar in staan (2x Pogostemon Helferi en 2x Hygrophila corymbosa parvifolia) wel overzetten in de Home 25, en doe ik de Eheim Substraat in een netje achterin op de bodem. Een Lysimachia nummularia "aurea" lijkt het nu net wat te gaan begeven maar die stek ik misschien wel door.

Verzoeknummer van zoon is een ruïne of iets dergelijks aan decoratie. Ik ga zo eens een potje googlen naar mogelijkheden die passen bij de (geringe) hoogte van de bak. Bij voorkeur iets waar ik nog een plantje of mosje op kan gaan binden. lijkt me leuk. En dan weer: wachten, testen en later weer verversen. (Mijn NO2 testset is onderhand wel bijna leeg!). Daarna: vuurgarnalen!

Tips en truuks: altijd welkom!

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou spannend en alvast veel plezier met je bakje straks Marije.

D96AA98E-5450-426E-9B75-EDFE69EAA0C3.jpeg

Poging 1! Filterhuis er uit gehaald, bak heel goed schoon gemaakt en gespoeld. Verwarming deed het nog prima. Nano-thermometer in de bak gehangen, lijkt goed te gaan.

Dennerle garnalenkies er in. Wel bewerkelijk. Het is heel licht en gaat makkelijk drijven. En er blijven luchtbubbels in hangen. Plantjes en schuilplaats uit de biOrb overgezet. Nog een extra plantje (.... rotundifola) in cocospotje er links bij gezet. Plus drie mosballen. Plantvoeding toegevoegd (A-complex gekocht). In het midden gaan we nog een ornament zetten (waarschijnlijk een ruïne).

Filter had al een dag meegedraaid in de biOrb. Best wel sterke stroming nog. Heb de fijne spons er maar opgelaten. Flink geknepen qua opening, maar even geen lucht. De mee overgeplaatste posthoorntjes hadden moeite houvast te krijgen anders. Ik wilde de Eheim Pro Substraatkorrels ook in een zakje er in leggen maar het was veel (hele liter) en tot overmaat van ramp begon het op mijn zwarte bodem te schilferen. Snel maar er onder geschoffeld. Helaas dus geen Eheim in de bak. Wel de filterspons van de biOrb nog eens in deze bak uitgeknepen, misschien helpt het wat. Volgende week maar gewoon even testen op NH4, de bak is gisteren gevoerd.

Laatst bewerkt:
Zonder dat huis ziet het er altijd veel beter uit :thumbs:

En zo simpel om te verwijderen als je weet wat je doet. Wel kleinere werkruimte dan in de 60. Was even prutsen om het lemmet er goed achter te krijgen. En een inductie-schraper of los scheermesje is enorm handig voor de kitresten.

Ik heb nooit begrepen waarom ze er zo n lelijk huis in hebben gemaakt moet ik zeggen. Ok de verwarming werk je ook weg maar dan kijk je wel weer tegen zo n groot filterhuis aan en dat vindt ik nog lelijker.

Nog even (ook voor mezelf vooral) het plantenlijstje:
Links achterin de Rotala rotundifolia. Daar voor een Hygrophila corymbosa parvifolia en links daar weer van een Pogostemon Helferi.
Rechts achter één overgebleven stengeltje van de Lysimachia nummularia "aurea". Daar schuin voor links de Hygrophila en rechts daarvan de Pogostemon.
Rechts vooraan een Lilaelopsis Novazealandia die ik nog had. En drie Cladophora aegagropila mosballen dus.

Ik heb nooit begrepen waarom ze er zo n lelijk huis in hebben gemaakt moet ik zeggen. Ok de verwarming werk je ook weg maar dan kijk je wel weer tegen zo n groot filterhuis aan en dat vindt ik nog lelijker.
Vooral gewoon niet garnalenproof en dat was zeer noodzakelijk. In de bettabak had ik het niet erg gevonden als hij er nog in had gezeten. Daar was hij dan juist weer uit.

De plantjes gaan het moeilijk hebben met dat licht . ( denk ik )

Ik heb de foto even genomen in een verduisterde kamer zodat de bak mooier uitkwam (en je mij niet in mijn zondagse badjas in de spiegeling ziet 😉 ). Maar kamer is licht ondanks op het noorden gelegen. Ik neem aan dat het daglicht wat doet, en dan vanaf de middag tot in de avond het licht van de bak meedoet.

Over verbeelding gesproken: zie hier ons ‘Kasteel Hyrule’-thema! Paste precies (net aan 😁).
Bakje draait nu twee weken en wordt om de dag gevoerd met verkruimelde vlokken plus om de zoveel tijd een moerbeiblad voor de posthoorntjes die er in zitten (ik hoopte al een werkende bacteriecultuur te hebben, vandaar, maar laat nu toch voor de zekerheid de boel minstens 4 weken indraaien). Tot nu toe geen NH4 en geen NO2 gemeten, dus ga er vanuit dat ik over een week een piek ga zien (en veel ga waterwisselen).

Bijlagen

• EEB5585C-97FF-4E0F-A509-14A1514685FA.jpeg
    EEB5585C-97FF-4E0F-A509-14A1514685FA.jpeg
    344 KB · Weergaven: 127
Waarom ga je je water verversen als je no2 meet, wanneer er geen vis of garnalen in zitten? Lekker die bacteriën laten vermenigvuldigen hoor, heb je daarna geen gedoe met nitriet. Tenzij je vervolgens de bak direct volplempt maar das andere koek :DD
Welke garnalen ga je houden? Ik vind je kasteeltje erg leuk, zie al helemaal die beesten eroverheen kruipen!

Oh, dan ben ik toch nog niet helemaal goed op de hoogte! Ik meende dat je als je de 3e weeks nitrietpiek hebt, je die onder controle moet houden door 50% ww's. Pas als die uitgeraast is, komen er verdere bewoners in. En dat worden dan de door zoon zo gewenste vuurrode vuurgarnalen.

Lief dagboek, nog een dikke week en dan kunnen we ein-de-lijk op zoek naar nieuwe bewoners. Ik meet nu zowel NH3/4 waarden als ook NO2, beiden laag. Van het weekend eens kijken of daar NO3 bij komt al. Spannend! Ben al om me heen aan het kijken naar betrouwbare adressen voor mooie rode neo's, zowel particulier via FB als commercieel (tips welkom!).
Garnalenvirus is ook hier beland: heb al een volgende bak op MP gescoord (kon ik niet laten staan voor dat prijsje): een zgan Dennerle Nano Scaper's Tank 35 liter mét Aquael Pat mini en verwarming plus nog wat garnalen-aanverwanten. Zo blij mee: ik droom van Blue Velvet garnalen en blauwe posthoornslakjes...

Haha heel herkenbaar! Zo’n superfish all inclusief voor wat nuttele euro’s. Succes met alle vorderingen!

Zo, week 5. Na een paar dagen nitriet en nitraat te hebben gemeten, met telkens een dag na voer of blad (voor de slakken) toevoegen 0 NH3/4 , kwam er een week lang geen NO2 en heel weinig NO3.
Maar nu sinds gisteren toch weer verhoogd NO2. En dat terwijl we morgenochted de Bloody Mary's gaan halen. Gisteren waterwissel gedaan, vandaag wéér. Bodem was wat vervuild met zweefvuil van een plantje dat het niet gered had. Ook de fijne spons van de pat mini nu even uitgeknepen in een bak afgeheveld water en dat was ook toch best vies.

Had nog een stekje bucephalandra in een bakje liggen, dat heb ik opgebonden op de keramische schuil-pijpjes. Ik overweeg er nog (een deel van) mijn aangekochte in vitro Echinodorus 'little mystery' er bij te zetten als vervanging van dat afgestorven plantje. Maar nu eerst weer even rust in de bak. Hopelijk levert de schoonmaakactie van vandaag op dat nu ook het nitriet wegzakt weer. Toch wat samengeknepen billen nu. Klein bakje met alleen een sponsfiltertje, als dat maar goed gaat....

Als je het niet vertrouwd kun je altijd nog een weekje wachten.

Als je het niet vertrouwd kun je altijd nog een weekje wachten.
Zou eigenlijk nóg beter zijn. Maar de verkoper van de BM's heeft al op me gewacht en moet nu echt de bak leeg gaan halen....

Zo grappig als je een rode posthoornslak bovenop het kasteel op de tranzen de wacht ziet houden.

Nitriet gemeten, is 0! Ingreep is dus de juiste geweest. Wij gaan onderweg om de Bloody Mary's te halen. Zoon en ik hebben er zin in.

464D9ECF-EFD7-4982-84B9-1CCED0E0A5D0.jpeg

Babysquad in da house! Er zijn er minstens 12, net geteld.
Die kleintjes lijken wel wat op velociraptors uit Jurrassic World 😁.

Helaas, zoon (bijna puber) is zijn belangstelling voor de aquariumhouderij toch kwijt. Te lastig om het goed bij te houden.
Bakje is zojuist ontmanteld en de populatie naar mijn nieuwe Dennerle gegaan. Dan maar rood in plaats van blauw, ook goed 🙂

Tja, zo gaat dat... misschien begint-ie later nog weer eens. Jij in ieder geval veel plezier met je Bloody Mary's...

bloody mary win GIF by Absolut Vodka

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan