Superfish home 40


MichaelR

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2020
Berichten
55
Leeftijd
31
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in de aquarium wereld en heb een superfish home 40 aangeschaft vooral omdat het een mooie bak is. Nu zit daar mooi een intern filter bij en een ruimte waar de verwarming kan. Nu is alleen mijn vraag of dit filter wel geschikt is. Er komen alleen guppy's in voorlopig lekker makkelijke beginnersvis en geen bijzondere aquascape gewoon wat simpele plantjes. Op de verpakking staat dat je elke maand het filter moet vervangen maar dat lijkt mij ten kosten te gaan van de biologische filtering aangezien de bacterie cultuur elke keer opnieuw moet groeien.

Ik lees ook dat veel mensen de bak eruit slopen om een ander filter te plaatsen maar dat vind ik juist zonde omdat het er zo mooi in zit.

Iemand hier ervaring mee en eventueel tips heeft?
20200831_230556.jpg
20200831_230556.jpg
 
Hi Michael!

Ik had vroeger een superfish 60 en dat was het schoonste bakkie dat ik ooit heb gedraaid dus denk dat je filter qua capaciteit het prima moet redden hoor..

Nadeel is idd dat je de cassette eens in de maand moet vervangen. Maar ik deed dat nooit eigenlijk. Je kunt de cassette van de filter openmaken en de spons uitnemen. Die moet je dan even goed afspoelen en de drap eraf halen (Niet onder de kraan maar in een emmertje met aquariumwater tijdens de wekelijkse waterwissel) spons weer terug in de cassette en je kan weer een tijdje door.
Afhankelijk van de viezigheid moet je vaker of minder vaak die spons schoonmaken.

Je merkt dat het nodig is als het filter minder hard loopt.. Ik deed t standaard om de week.

Ik kende ook mensen die, bij gebrek aan spons gewone keukensponsjes in de filter duwden. Dat ging ook gewoon goed :unsure:

Het beste is denk ik gewoon proberen en kijken hoe het gaat. Je kunt later altijd nog besluiten om toch een sterkere filter te plaatsen.