Superfish home 40


MichaelR

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2020
Berichten
55
Leeftijd
31
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in de aquarium wereld en heb een superfish home 40 aangeschaft vooral omdat het een mooie bak is. Nu zit daar mooi een intern filter bij en een ruimte waar de verwarming kan. Nu is alleen mijn vraag of dit filter wel geschikt is. Er komen alleen guppy's in voorlopig lekker makkelijke beginnersvis en geen bijzondere aquascape gewoon wat simpele plantjes. Op de verpakking staat dat je elke maand het filter moet vervangen maar dat lijkt mij ten kosten te gaan van de biologische filtering aangezien de bacterie cultuur elke keer opnieuw moet groeien.

Ik lees ook dat veel mensen de bak eruit slopen om een ander filter te plaatsen maar dat vind ik juist zonde omdat het er zo mooi in zit.

Iemand hier ervaring mee en eventueel tips heeft?
20200831_230556.jpg
20200831_230556.jpg
 
Hi Michael!

Ik had vroeger een superfish 60 en dat was het schoonste bakkie dat ik ooit heb gedraaid dus denk dat je filter qua capaciteit het prima moet redden hoor..

Nadeel is idd dat je de cassette eens in de maand moet vervangen. Maar ik deed dat nooit eigenlijk. Je kunt de cassette van de filter openmaken en de spons uitnemen. Die moet je dan even goed afspoelen en de drap eraf halen (Niet onder de kraan maar in een emmertje met aquariumwater tijdens de wekelijkse waterwissel) spons weer terug in de cassette en je kan weer een tijdje door.
Afhankelijk van de viezigheid moet je vaker of minder vaak die spons schoonmaken.

Je merkt dat het nodig is als het filter minder hard loopt.. Ik deed t standaard om de week.

Ik kende ook mensen die, bij gebrek aan spons gewone keukensponsjes in de filter duwden. Dat ging ook gewoon goed :unsure:

Het beste is denk ik gewoon proberen en kijken hoe het gaat. Je kunt later altijd nog besluiten om toch een sterkere filter te plaatsen.
 
Vaak zitten er actieve koolbolletjes in dat filter. Die werken niet biologisch mee en kan je vervangen voor echte filtermedia.
Hier op het forum zitten ook mensen die zo'n filter echt weten te tweaken.
Volproppen met filtermedia en aftoppen met filterwatten geloof ik.
In ieder geval is daar zeker wat leuks mee te doen. Voor een klein filter. šŸ™‚
 
Als jij het mooi vindt dan zou ik er niets aan doen hoor.
 
Als eerste wens ik je heel veel plezier en succes toe:)
Ik denk dat het eraan licht, wat je wilt.
bij de enne werkt het prima, en bij weer een ander, helemaal niet.
hier moesten wij toch de interne eruit halen in de 80 home en een andere pomp eraan hangen. De water circulatie was niet goed, zeggen we maar slecht.
Ok, hier veel meer beplant met niet al te veel vis.
 
Ja top bakje hoor, ik heb hem ook.
Je kan inderdaad de cartridge openklikken en de spons uitspoelen, de spons hoef je bijna nooit te vervangen..
Er zit inderdaad kool in mar dat raakt vanzelf uitgewerkt.
Ik heb zelf de filterhouder eruit gehaald en een eheim pick-up filtertje er in gezet omdat er vrij veel vuil in die houder bezinkt, maar je kan dat er ook uitzuigen met een slangetje.

Heel veel plezier ermee :)
 
Ik heb de kool vervangen voor biologische media. Je zou hier bv mini siporax voor kunnen gebruiken.
 
Bedankt allen voor de reacties. Ik denk dat ik inderdaad de kool ga vervangen voor een ander filtermedia mini sporax heb ik al meer over gehoord. Moet ik dat ook 2 a 4 weken indraaien of kan dat terwijl er vissen in zitten? Ik vind het zonde om een filter van 3 dagen oud al open te halen als het niet hoeft.
 
Ik gebruik zelf ook een Aquaflow 100 en haal de kool altijd gelijk uit de spons en doe daar niets voor terug. Op een bakje van 40 liter moet dat voldoende zijn. Mocht je er siporax voor in de plaats willen doen dan maakt dat niet zoveel uit denk ik wanneer je dat doet. Zelf zou ik het gelijk doen zodat het met de indraaperiode mee kan.
 

Terug
Bovenaan