Superfish ledlamp

E

Erik161

Guest
Ik gebruik een 55cm Combi ledlamp van Superfish. Aangezien ik op internet nergens waarden kan vinden heb ik ze bij de leverancier opgevraagd.

Zij geven het volgende aan:

Retroled Combi (SMD Led)
Watt: 20
Par: 31
Lux: 1195
Kelvin: 6400

Zijn dit een beetje goede waarden voor een ledlamp?
 
Dit betreft de lux:

De volgende eenheid is de lichtsterkte, uitgedrukt in Lux (lx). Lux staat voor de lichthoeveelheid per oppervlakte eenheid (bijvoorbeeld vierkante meter), ongeacht de hoeveelheid gebruikte lichtbronnen, de kleur van het licht of de structuur van het oppervlak waar het licht op schijnt. Dit zegt dus meer dan het aantal Lumen, maar nog steeds onvoldoende:


Ik weet niet hoeveel lumen dat dus zijn want dat was makkelijker te vergelijken met een tl buis;)
 
Hij schreef in zijn Email dat lumen onbelangrijk zijn in een aquarium
 
Hoeveel liter is de bak en welke afmetingen?
 
Hangt er een beetje van af op welke afstand de PAR is gemeten..
 
Mijn bak is 80x30x35 (84liter)
 
Niet echt een heel veel voorkomende maat dacht ik.
 
Dit betreft de lux:

De volgende eenheid is de lichtsterkte, uitgedrukt in Lux (lx). Lux staat voor de lichthoeveelheid per oppervlakte eenheid (bijvoorbeeld vierkante meter), ongeacht de hoeveelheid gebruikte lichtbronnen, de kleur van het licht of de structuur van het oppervlak waar het licht op schijnt. Dit zegt dus meer dan het aantal Lumen, maar nog steeds onvoldoende:


Ik weet niet hoeveel lumen dat dus zijn want dat was makkelijker te vergelijken met een tl buis;)
Wanneer je in de Wikipedia kijkt:

De lux (symbool lx) (latijn: licht) is een eenheid van verlichtingssterkte: 1 lux is de verlichtingssterkte voortgebracht door 1 candela op een oppervlak loodrecht op de lichtstralen op een afstand van 1 meter van de bron.

De lux stemt dus overeen met de verlichtingssterkte die men heeft wanneer iedere vierkante meter van het beschouwde oppervlak een lichtstroom van één lumen ontvangt. Het aantal lux wordt bijgevolg gevonden als het quotiënt van de totaal ontvangen lichtstroom, uitgedrukt in lumen, en de grootte van het verlichte oppervlak uitgedrukt in vierkante meters; derhalve is 1 lux = 1 lumen/m².
 
Terug
Bovenaan