SuperFish Start 30 van Destiny035 - herstart


Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Berichten
273
Leeftijd
47
Locatie
Leeuwarden, Nederland
Hallo allemaal,

Met de dood van mijn betta komt er een nieuw tijdperk voor mijn aquarium met daarbij natuurlijk een nieuwe betta.
Daarom heb ik een nieuw onderwerp opgestart.

Het aquarium is leeggehaald en opnieuw ingericht. De oude filter zit er nog in.

Gisteren heb ik het leeggehaald en schoongemaakt (met water) en het restant van de bodem in (gewassen en goed uitgespoelde) nijlonkousen gedaan, zodat in ieder geval er zoveel mogelijk bacterieëm om bleven.

1574627589979.png


Ik weet het, het lijkt raar, maar het was voor een goed doel ;) Smokey de slak maakte het niet uit, die trok sporen door het overgebleven stof op de bodem :)

Vanmorgen naar de Hornbach geweest voor zand. Vanmiddag de bak leeggehaald, zand met water gewassen en onderin gelegd, mooie laag, waarschijnlijk zo'n drie of vier cm.

Ik had een dag of twee eerder al een leuke decoratie gekocht (die ik eigenlijk al vanaf het begin wilde ;)) en daarboven in een Anubias gezet.
Een stukje hout dat ik nog had (en dat al een aantal weken in water had gelegen) met een java varen kennis laten maken en dat er naast gelegd. Hopelijk blijft hij hangen.
Misschien zet ik nog wel een grotere anubias in dat hoofd om voor de verwarming te staan :) De java varen was daar in ieder geval te lang voor.

1574627818173.png


Het bakje links haal ik er natuurlijk weer uit, daarin zit de laatste bal aan oude bodembedekking, voor de bactiereën. Ik moet, zie ik, alleen bovenaan de buitenkant nog wat schoonmaken.

Ik hoop dat ik snel mijn nieuwe maatje mag verwelkomen :)

Smokey vindt het zand wel leuk geloof ik.

Groeten,

Donna.
 

Leuk dat je dit met ons deelt. Ik vind je inrichting erg mooi geworden en ben ook enigszins onder de indruk van het ornament dat rechts in de bak staat. Ik vind ornamenten vaak niet mooi maar dit heeft wel wat. Eerlijk is eerlijk, ik zal het toegeven. :) Ik ben erg benieuwd hoe dit er over een maandje uit zal zien!
 
Dat is een "boom monster" - Superfish heeft ze voor zover ik kan vinden in drie soorten:
1574705862710.png
1574705887944.png
1574705907120.png


Ik heb vrijdag een betta gezien, die me het hele weekend in mijn hoofd is blijven zitten. Een licht oranje maar met een wat rafelige staart.
Ik ben net weer gaan kijken maar heb hem niet meegenomen. Hij is haast zalm kleurig licht oranje en heeft een mooi licht blauw oog, maar hij is erg licht van kleur, haast doorzichtig bijna, en heeft een rode horizontale stress streep over zijn lichaam.
Zijn staart zag er niet mooier uit dan vrijdag, wel wat langer maar zeker niet mooi. Aan de ene kant wilde ik hem graag meenemen en een beter huisje geven. Hij zit bij kleine visjes in die waarschijnlijk in zijn vinnen happen en zelf hapte hij ook naar de visjes. Maar aan de andere kant weet je niet wat die stress al met hem gedaan heeft. Ik durfde het niet aan.
 
Ok, update!

Ik hoop binnenkort wat citroen garnaaltjes te kunnen ophalen dus ik heb de plantjes maar wat uitgebreid.
Het java mos heb ik over de bodem verdeeld en in het zand gestopt (als het blijft zitten en niet weer gaat drijven).

Omdat ik nergens meer drijfplantjes kan krijgen heb ik twee bakjes mix (waterpest met hier en daar een ander plantje) bij de Intratuin opgehaald.
Paar water pests en een ander plantje in de bodem gezet en de rest laten drijven. Als ik over een tijdje weer drijfplantjes kan krijgen dan gaan die waterpestjes ook nog wel ergens de bodem in.

Die waterpests zaten in twee hele mooie kleine stenen potjes dus die gelijk ook maar op de bodem gelegd voor de toekomstige garnalen, en het lijkt nog leuk ook :)

Het ziet er nu zo uit:

1575048009601.png


De filter op volle kracht gezet en de spons weer om de uitstroomopening gedaan. Op mooie hoogte onder het wateroppervlak gezet voor de volgende betta. Bandit sliep er altijd op :)
Catappablad achter het boom monster gezet zodat hij niet zo opvalt en in de weg staat.
Voor de toekomstige garnalen een stuk nijlonkous om de filteropening gedaan:

1575048138674.png


Kan dit zo? Is dit veilig? Qua zuigkracht en het aankunnen en zo?
 
Ik denk eerlijk gezegd dat je door die spons op de uitstroom je de pomp in notime om zeep helpt omdat de uitstroom blokkeert door dichtslibben ervan
 
Super leuk gedaan!
Ben benieuwd naar je nieuwe vriend die je erin gaat plaatsen!
Helaas weet ik niet of de kous veilig is of niet.
 
Die keramieke bakjes heb ik ook, maar deze kan je ook doormidden breken in de lengte of diep ingraven, dat zullen de garnaaltjes nog beter vinden en het staat ook wat "natuurlijker".
 
Die filter heb ik er al een hele tijd inzitten met die spons eromheen, het wordt hier zelfs aangeraden om geen stroming te creeëren voor betta's.

Wat ik bedoel is die nijlon kous om de instroom van het filter. De stroom zit daar verder niet in he, kan geen kortsluiting veroorzaken of zo.
 
Ik heb het kousje er voor nu weer afgehaald totdat ik meer informatie heb. Ik heb naar sponsfilters gekeken maar daar heb je een aparte luchtpomp voor nodig. Ik weet iig dat het het doet.
 
Ok, ik heb het nu officieel gemaakt: Javamos en ik zijn geen vrienden. Wat is dat een rotspul! :)

Helaas, het ornament heb ik er uit gehaald Het water begon te stinken en toen ik vanmiddag het water wilde verversen ontdekte ik dat de anubias die ik boven had gedaan helemaal verslijmd en verrot was, de blaadjes vielen er spontaan af. Het hele ding stonk en daarmee het water. Zoveel mogelijk water eruit gehaald en vernieuwd. De geur hangt hier nog steeds maar kan ook nog in mijn neus zitten.

Ik bewaar het wel want ik weet niet zeker of het de rottende plant was of het ding zelf. Ik heb ooit iemand op Internet gelezen die zei dat het plastic in Superfish dingen zacht werd en losliet/afgaf. Zij had vooral last met de grotten. Ik heb het nog niet gemerkt maar het stond plasticig. Ik heb hem gekocht omdat ik overal op Internet las dat Superfish heel veilig zou zijn... ik weet het niet meer. Voorlopig heb ik het ornament omgeruild voor de steen die ik in mijn vorige opzet erin had zitten. Verder de waterpest geplant.

Ik vind het erg jammer. Mijn man zei dat de rottende plant ook wat naar plastic kon ruiken en dat het kon zijn dat dit kwam omdat het donker is van binnen. Geen plant erin laat wel licht erin stromen natuurlijk maar dan is het toch de vraag wat het plastic binnen in doet. Ik denk dat ik hem maar eens een paar maanden in een emmer water laat staan om het uit te proberen.

Het ziet er nu zo uit:

1575490425126.png


Ik ga binnenkort die pat mini eens bekijken met een dubbel spons' sponsfilter.
 
Ok, ik heb het nu officieel gemaakt: Javamos en ik zijn geen vrienden. Wat is dat een rotspul! :)

Helaas, het ornament heb ik er uit gehaald Het water begon te stinken en toen ik vanmiddag het water wilde verversen ontdekte ik dat de anubias die ik boven had gedaan helemaal verslijmd en verrot was, de blaadjes vielen er spontaan af. Het hele ding stonk en daarmee het water. Zoveel mogelijk water eruit gehaald en vernieuwd. De geur hangt hier nog steeds maar kan ook nog in mijn neus zitten.

Ik bewaar het wel want ik weet niet zeker of het de rottende plant was of het ding zelf. Ik heb ooit iemand op Internet gelezen die zei dat het plastic in Superfish dingen zacht werd en losliet/afgaf. Zij had vooral last met de grotten. Ik heb het nog niet gemerkt maar het stond plasticig. Ik heb hem gekocht omdat ik overal op Internet las dat Superfish heel veilig zou zijn... ik weet het niet meer. Voorlopig heb ik het ornament omgeruild voor de steen die ik in mijn vorige opzet erin had zitten. Verder de waterpest geplant.

Ik vind het erg jammer. Mijn man zei dat de rottende plant ook wat naar plastic kon ruiken en dat het kon zijn dat dit kwam omdat het donker is van binnen. Geen plant erin laat wel licht erin stromen natuurlijk maar dan is het toch de vraag wat het plastic binnen in doet. Ik denk dat ik hem maar eens een paar maanden in een emmer water laat staan om het uit te proberen.

Het ziet er nu zo uit:

Bekijk bijlage 284820

Ik ga binnenkort die pat mini eens bekijken met een dubbel spons' sponsfilter.

Ik heb precies hetzelfde met javamoss. Iedereeen raadt dat altijd aan, maar ik kan er niets mee. Het gaat hier altijd dood.

Gelukkig heb ik hier met andere soorten veel meer geluk :).

Anubias verslijmt en verrot kan ook een bacteriele ziekte zijn. Was die dikke wortel onderaan bruin en rot?
Er zijn mensen die zeggen dat het een ziekte is, er zijn ook mensen die zeggen dat wanneer dat gebeurt je water niet schoon genoeg is waardoor die bacterie kan toeslaan.

Op zich wel goed dat deze dingen gebeuren voor je er weer bewoners in hebt, daar zou het minder goed voor zijn.

Succes met je bak weer :)
 
Thanks, ik heb het water er uit gehaald tot zo'n vijf cm van de bodem, toen was het er n iet meer uit te halen met een bakje :) met elke schep water zaten er allemaal flintertjes in. Het lijkt nu een stuk beter. Overmorgen wil ik naar garnaaltjes gaan kijken dus ik ben inderdaad blij dat ik het nu heb opgemerkt en ververst.
 
Ja, Javamos :(
Ik heb het vandaag ook weggegooid, vond het lelijk (en was ook dood aan het gaan, maar kan ook aan de levering gelegen hebben) heb nu Christmas mos, via Marktplaats :smitten:.

Goed idee om het ornament een tijd in een emmer water te laten staan.
Je kan het ook nog altijd behandelen met epoxy, om zeker te zijn.

Vind je bak er nu ook heel mooi fris uit zien!
 
GCJ, even over dat bacteriele, ik heb er sinds ik er weer water in heb een catappablad in liggen, dat zal vast wel helpen :)
 
De andere kant van catappablad is weer dat het organische belasting verhoogt. Kom er maar eens achter wat het juiste is :)

Ik tast vooralsnog in het duister en probeer ook maar wat af en toe :)
 
Het was niet mijn bedoeling je schrik aan te jagen.

Catappablad vergaat in het water, daarbij heeft het die goede stoffen af. Natuurlijk geeft het ook een organische belasting, alles wat verteert in het water, al het dode spul in het water vraagt omzetting van organisch naar anorganisch waarna het genitrificeerd kan worden. Dat bedoelde ik ermee.

Veel organisch vuil in het water is slecht voor de kwaliteit. Dus planten die slecht groeien, catappabladeren, niet gegeten voer, ontlasting, dat moet allemaal omgezet worden. Normaalgesproken gebeurt dat ook, door bacteriën.

Dus normaalgesproken is zo'n blaadje echt geen probleem.
Het was een slecht geplaatst grapje. Excuus daarvoor.
 
No worries, geen schrik, gewoon niet gesnapt :) Dank je wel voor de uitleg!

Ik heb net vanmorgen nog waarden gemeten met druppeltests, geen NO2 en geen NH4/NH3 :)
NO3 was 10, gemeten met strips. Ik wil nog een keer druppeltests halen voor wat ik nu met strips meet.
GH die aangeeft >10 is niet handig, de volgende kleur groen is >16, tja, wat is het nu dan :) zit er tussen in maar hoe wat en waar. Druppels zijn wel zo handig denk ik.

Overigens is PH nu standaard rond de 8, give or take 0,2. Dat is het kraanwater hier. Volgens mij kan ik het beter iets lager hebben, ik ga daar eens naar kijken.
 
Ik gebruik ook een Catappablad in de nano en die verteerd deels ook maar dat wordt prima opgevangen door de bacteriecultuur. Zolang je alles met mate doet zal het best goedgaan.
 
Vandaag 10 red sakura garnalen opgehaald. Ze aan het water laten wennen en ze zwerven nu door mijn bakje alsof ze er al jaren wonen :) voorlopig zie ik zo'n vijf van de tien, ik zie ze vanzelf weer :D
 
Ik heb ze alle 10 weer gezien, 1 heeft de reis waarschijnlijk al niet overleefd, die zag er in het bakje al vrij stil uit. Verder gaan ze alle 9 lekker hun gang. Foto's volgen, zodra ik een of meerdere bereidwillig heb gekregen stil te zitten voor de foto :)
 
Jonges, opletten, mooi opzitten, pootje(s) geven en ... klik! :D

Maar ze zijn prachtig :) Ik ben er nu al heel blij mee. Er is constant wat te zien :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met deze aquarium ook problemen met zowel javamos en Xmasmos.
Het overtollige mos uit andere aquariums vul ik steeds aan in deze aquarium maar ook met vloeibare mest lukt het maar niet.
Ik ga de verlichting vervangen door een LED buis van 6500 of 7000 Kelvin die ik bestel via www.ebay.com .
 
Tja het is lastig op beeld te krijgen, ze zitten meestal in de plantjes :)

Het water lijkt nu pas te beginnen "in te draaien" (hoewel er een lang gebruikt filter in zat (dat niet uit is geweest) dus wel bacterien) maar ik zie nu van die kleine witte beestjes die ze ook wel "opstartbeestjes" noemen :)

Ik ga morgen weer water verversen want het water lijkt meer te stinken, ik weet niet of dat van het zand komt maar het stonk nooit echt veel met grind, en ik deed met grind ook elke week een water verversing. Ik heb nu zelfs donderdag een water verversing gedaan. Ik hoop dat alles goed gaat... de waarden zijn wel goed, daar bij ook geen nitriet of ammonium.
 
Hier zijn ze dan (althans een paar):

1575820744523.png


Ik heb bij het verversen het waterpijl wat lager gemaakt. Ze bleven steeds bovenin hangen en nu krijgen ze ook door dat op de bodem nog een hele wereld is :)

Ik moet maar eens in de leer bij een aantal van jullie die wel weten hoe je goede (scherpe) foto's maakt door aquarium glas heen...
 
Ik moet maar eens in de leer bij een aantal van jullie die wel weten hoe je goede (scherpe) foto's maakt door aquarium glas heen...
Makkelijkste is alle verlichting uit in de kamer van het aquarium en deze zo donker mogelijk maken. Dit haalt al de reflecties weg in het glas. Het mooiste houdt je de telefoon tegen het glas om dit helemaal te voorkomen, dan kan je zelfs overdag mooie foto's maken, omdat je geen weerspiegeling hebt in het glas. Wat spelen met de helderheid als je wilt en dan kun je mooie foto's maken. Ligt natuurlijk wel heel erg aan de camera, de een is de ander niet. Garnalen kun je hele mooie foto's van maken, die zitten nog een beetje stil :D
 

Terug
Bovenaan