V
De saigon algeneter is vaak een verkeerd geplaatst visje, deze hoort echt in een bak waar een fikse stroming instaat, iets waar deze bak niet in kan voldoen, dan zou je beter de otosinclus kunnen kiezen, wel is de otosinclus een scholenvis dus minimaal 8 stuks aanschaffen.
Het ging om welk bestand geschikt is voor deze bak, niet over hoe toe te voegen, en dan zijn otosinclusjes prima geschikt, als je me een beetje kent had je geweten dat ik altijd het advies geef ze pas na minimaal 3 maanden toe te voegen, dta had nu ook vanzelf gekomen als ts voor die visjes gekozen had, nu ging het puur over de samenstelling voor het aquariumIk vermoed dat @Visserke69 relatief nieuw is in de hobby (op basis van de gestelde vragen)?
Sowieso weten we dat het om een nieuwe (zelfs nog op te starten) bak gaat.
Ik wil niet vervelend doen @Nicolientje-W (zoals je weet: ik doe zelden tot nooit vervelend 😀) ...
maar ik heb wel mijn bedenkingen bij je onderstaand advies...
Je hoort me al komen vermoed ik maar Otocinclus aanraden omdat de Saigon algeneter een foute keuze is vind ik echt een slecht idee.
Oto's zijn echt ongeschikt in een "verse" bak.
Zeker nieuw aangekochte oto's zijn vrijwel kansloos in bakken die minder dan pakweg 6 maand draaien. In jonge bakken is er nog geen spoor van hun natuurlijk eten (aufwuchs tussen algen) waardoor (zeker nieuwe) oto's massaal verhongeren vooraleer ze aan ander voer gewend raken.
We zouden met andere woorden in ons advies steeds rekening moeten houden met de (gevolgen van de) massale vangst en de zeer hoge sterftecijfers bij oto's (tijdens transport, bij LFS en tenslotte veel te vaak ook nog bij de aquariaan thuis).
Want wij hebben enkel (een heel beetje invloed) op de laatste schakel (de uitval bij de liefhebber).
Dus het minste dat we kunnen doen is correct advies geven zodat er hopelijk minder vissen na hun beproevingen (vangst, vervoer, verblijf in LFS en tenslotte de verkoop) alsnog verhongeren omdat ze terecht komen in "onrijpe" bakken.
Hoe dan hoor ik je denken?
Bijvoorbeeld door niet (spontaan) oto's aan te bevelen als visjes geschikt voor een verse bak.
En door de opmerking inzake grote uitval (tijdens transport, handel en tenslotte in 'te jonge' bakken) altijd te vermelden.
Dan weet de ts tenminste wat het risico is...
😉
als je me een beetje kent
altijd het advies geef ze pas na minimaal 3 maanden toe te voegen, dta had nu ook vanzelf gekomen als ts voor die visjes gekozen had,
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.