Supergoedkoop DIY systeem WERKT!!!! Work in progress!


L

Leyolm

Guest
Hallo allemaal,

Laatst poste ik een filmpje van een, wat mij leek, extreem goedkoop co2 systeem en mijn hoop het zelf te kunnen realiseren!

Vandaag had ik een snipperdag genomen om bij mijn herstellende hond te zijn. Aangezien die vooral slaapt nu, tijd genoeg eens verder te hobbyen!

Let wel, het is pas de Alpha! Aanpassingen zullen volgen! Deze opstelling was puur om te kijken of het werkt. Er valt een hoop te bedenken om dat "lelijke" flesje weg te werken, Verder zou zonder met je hand het water in moeten ook handig zijn. Ook weet ik dat de diameter ipv 4 eigenlijk 10 zou moeten zijn. ( Een glazen bakje bijvoorbeeld)

Kosten:
Regulator: Gratis ( afgekeurd voor huidige barsystemen( grote sluiting) Zeer goedkoop af te halen al dan niet gratis.
Gasfles: 16,85 euro (2 kilo, 100 euro borg)
Gardena koppelingen: 13,60 euro
Tuinslang: Gratis ( had ik al)
Zuignappen+ visdraad voor versteviging: 2,36 euro ( niet op foto btw)
Piepschuim: Gratis

Totaal: 32,81 Euro en een werkend co2 systeem. Dit is ex de borg natuurlijk.

Zie hier de foto's:
IMG_1361.JPG
IMG_1362.JPG
IMG_1359.JPG
 
Het enige wat ik jammer vindt is die grote fles onderwater en daarvoor zou ik iets kleiners verzinnen. Verder lekker goedkoop inderdaad. Sterkte met je hond en ik hoop dat ze er snel weer bovenop is en je nog jaren plezier samen mag beleven.
 
Waar zit je snelheidsregelventiel?
Of doe je telkens handmatig het bakje vullen?
 
Eerlijk gezegd vind ik de 135 euro nog best aan de prijs om vervolgens op deze manier Co2 toe te gaan voegen, die 100 euro is dan wel borg maar je bent het voorlopig wel kwijt natuurlijk.

Ik zou een omgekeerd bakje gaan gebruiken, en dan met een naaldventiel circa 30 bellen per minuut gaan doseren, dit is voldoende om het bakje vol te houden, en in de nacht kun je het uitschakelen.
Dan heb je niet zo'n groot object in je bak hangen, en de Co2 lost beter op met een bakje aan de oppervlakte waar de stroming onderdoor gaat.
 
Ziet er leuk uit, maar kan allen maar narigheid voortbrengen.
Goedkoop wordt dan duurkoop.

Spaar dan door dat je en goed systeem op kan zetten.
 
Tja is maar wat je wilt maar of het handig is co2 gas en Gardena koppelingen en tuinslag daar heb ik zo mijn :juggle: over
Gas dicht zal het niet zijn in ieder geval is het bij water ook al niet :oops::D Daarnaast de invloed van de zuren in co2 gas op de tuinslang zal ook een probleem zijn.
Kortom gebruik je verstand en doe dit niet koop een instaltie die voor co2 bedoelt is
 
Gas dicht zal het niet zijn in ieder geval is het bij water ook al niet
Nee dat denk ik ook niet, maar in dit geval staat er niet constant druk op, één keer per dag wordt het flesje gevuld en gaat de kraan weer dicht.
 
Nee dat denk ik ook niet, maar in dit geval staat er niet constant druk op, één keer per dag wordt het flesje gevuld en gaat de kraan weer dicht.
Dan nog heb je druk verlies door lekken zit immers geen afsluiter tussen flesje en slang/koppelingen
 
De kraan en/of het rode kraantje bij de gasfles zelf wordt helemaal dicht gedraaid na het vullen van het flesje, het flesje wordt gevuld door de slang onder de opening te houden.
 
Dan is het een kwestie van niet vergeten om te vullen en ja in de praktijk weet je het dan vaak wel.
 
Dit hele systeem.... ik weet het niet en daarom past er nog geen oordeel. Maar ik heb zo mijn twijfels.
 
ahha nice man genoeg co2 voor jaren? hoelang kun je met die fles in het water doen als die helemaal gevuld is ?
 
Niet lang. dan is alles vergiftigt.
 
Niet lang. dan is alles vergiftigt.
??? der is een man die een hele vis winkel op deze methode draait waarom zou het hier niet werken bertus
 
Ook op waterslangen? en ongecontroleerd? Je kan toch nooit de hoeveelheid reguleren?
 
het idee is dat je die flesh vult in de aqrium elke 3 dagen ofzo de planten pakken gewoon wat ze nodig hebben
 
Die waterslang is niet permanent aangesloten idd, dat kan ook niet want dat lekt ontzettend natuurlijk, die slang is er alleen voor bedoelt om eens in de zoveel dagen de petfles bij te vullen.

De grote van de opening aan de onderzijde van de fles bepaald hoeveel Co2 er wordt opgelost, en het zal nooit hoger oplopen als dat de opening toelaat, in dit geval erg weinig omdat de opening erg (te) klein is, maar dat gaf TS ook al aan.

Voor een Co2 gehalte van +/- 20 mg/l zal de opening ongeveer 2% van de oppervlakte van de bak moeten hebben,
 
In principe is het gewoon dit onderstaande systeem maar.dan met een 2kg fles en dikke leidingen.
Ik heb dit systeem gehad, en wat een drama was dat.
Elke dag de defuser vullen en als je het vergeet krijg je onbalans met alle algenproblemen erbij.

Ik heb vandaag een 2 kilo fles en een 0,5kg fles laten vullen voor 18 euro in totaal en daar doe ik een jaar mee. En de totale kosten van het co2 systeem wat ik heb was 150 euro..

Hobby's zijn altijd duur. En als je weinig geld hebt kun je beter iets niet kopen als iets slechts.


images.jpg
 
Ooo, ozo.
Was in de veronder stelling dat het zo bleef.

Dus die fles ,die zweeft in het water, met opening onder.
 
Mooi systeem en zal inderdaad prima werken. Laatst toevallig een filmpje gezien van Aquarium Co-Op over een winkel genaamd Ocean's Aquarium die dit ook zo doet. Leuke winkel trouwens. Alles wordt gefilterd door planten en soms kleine aanhang systeempjes.

In het begin van het filmpje zie je hoe de flesjes worden gevuld.
 
Ik heb het heel druk met dubbele diensten, maar ik zal vanavond als ik thuiskom even uitgebreid antwoord geven op een aantal vragen. Dat filmpje is inderdaad mijn inspiratie. Als het goed is pakt het water/de planten alleen wat nodig is., je hebt dus het minste verlies van onnodige co2 die je wel hebt bij bijvoorbeeld een constante toevoer/ zo'n bruisgeval.

Even kort: Die gasfles staat gewoon altijd dicht, alsin de grote knop bovenop. Ik draai hem alleen open als ik ga bijvullen. Zoals ik het doe is alsvolgt: Gasfles open: regulator komt onder 3 bar. Draai gasfles dicht. Druk zit er nog op. Draai rode hendeltje beetje open( niet vol of je spuit die fles je aquarium rond) en voila een volle co2 container. Van lekken is geen sprake want de hoofdtoevoer staat gewoon altijd dicht behalve als ik bijvul.

Die fles hangt onder de dwarsbalk in mijn aquarium. Eerst met zuignappen, maar dat blijkt helemaal niet nodig. Door het piepschuim en de co2 blijft hij geklemd. Mocht hij toch loskomen dan blijft hij door het piepschuim rechtop en zinkt niet.

Zoals ik al zei: Er gaat nog veel veranderen. Dit is gewoon de test of het echt werkt. Mooi is even niet belangrijk.
 
ahha nice man genoeg co2 voor jaren? hoelang kun je met die fles in het water doen als die helemaal gevuld is ?
Ik gebruik een (eigenbouw-) automatisch systeem op mijn Juwel Rio 180. Ik doe met een 2 ltr. fles zo'n 5 maanden, denk ik. Daarbij heb ik een heel stabiel CO2 niveau in mijn plantenbak. Wanneer er hier dan jaren mee gedaan kan worden lijkt me heel vreemd. Bovendien heb ik ook zo mijn bedenkingen bij de stabiliteit als er veel langer mee gedaan zou kunnen als bij bestaande systemen.
 
Bovendien heb ik ook zo mijn bedenkingen bij de stabiliteit als er veel langer mee gedaan zou kunnen als bij bestaande systemen.
De stabiliteit heeft te maken met de opening aan de onderzijde van de fles, dit bepaald hoe hoog het Co2 zal worden en blijven, en het gaat wat langer mee omdat er minder verlies dan met een diffuser.

Het werkt eigenlijk hetzelfde als het omgekeerde bakje bij Bio Co2, alleen nu is dat bakje (fles) veel groter en vul je dat handmatig bij.
 
De stabiliteit heeft te maken met de opening aan de onderzijde van de fles, dit bepaald hoe hoog het Co2 zal worden en blijven, en het gaat wat langer mee omdat er minder verlies dan met een diffuser.

Het werkt eigenlijk hetzelfde als het omgekeerde bakje bij Bio Co2, alleen nu is dat bakje (fles) veel groter en vul je dat handmatig bij.
De werking is mij wel duidelijk. Althans zoals de werking bedoeld is. Maar ook bij omgekeerde bakjes zie ik van tijd tot tijd ontsnappende bellen. Maar goed, dit systeem heeft voor nu nog niet mijn vertrouwen. Gelukkig is de keuze aan een ieder persoonlijk!
 
Maar ook bij omgekeerde bakjes zie ik van tijd tot tijd ontsnappende bellen
Dat klopt, hier heb ik dat ook soms als ik net een nieuwe gistfles heb gemaakt, maar bij TS ontsnapt niks omdat hij de fles vult en wacht tot ie weer bijna leeg is.

Gelukkig is de keuze aan een ieder persoonlijk!
Uiteraard ;)
 
De werking is mij wel duidelijk. Althans zoals de werking bedoeld is. Maar ook bij omgekeerde bakjes zie ik van tijd tot tijd ontsnappende bellen. Maar goed, dit systeem heeft voor nu nog niet mijn vertrouwen. Gelukkig is de keuze aan een ieder persoonlijk!
welke vertrouwen je zit gewoon te zeveren zo als de meesten hier het is allang bewezen dat het werkt en het is extreem goedkoop
 
welke vertrouwen je zit gewoon te zeveren zo als de meesten hier het is allang bewezen dat het werkt en het is extreem goedkoop
;)Dat doen oudere mensen, zeveren, helemaal gelijk. Oudere mensen blijven meestal wel beleeft, ook als er een andere mening is. Oh, en welk vertrouwen? Even lezen; MIJN vertrouwen... Verder heb ik nog nergens beweerd dat het niet zou werken.
 
Ik heb het filmpje dat ter inspiratie diende gezien, en heb er met plezier naar gekeken. Naar mijn mening een fantastische oplossing om veel bakken snel en gelijkmatig van co2 te voorzien.

Voor 1 of enkele bakken zie ik zelf het voordeel niet. Niet financieel gezien en niet qua gemak.

Voor rond de 170 euro heb je een normaal co2 systeem, volledig, en alles op elkaar afgestemd. Inclusief een 2kg co2 fles die eigendom is. Inclusief het gedeelte wat het mogelijk maakt slechts gedeelten van de dag co2 toe te dienen. Dat zou je zelfs kunnen gebruiken om automatisch een fles te laten vullen.

Als ik zelf dan voor goedkoper zou willen gaan, zou ik kiezen voor bio co2. Voor enkele euro's een systeem waarmee je goedkoop en makkelijk elke ongekeerde bak/omgekeerde fles vult die je maar wil. Voor de mensen die niet van knutselen houden heeft JBL een kant en klaar systeem, ideaal en goedkoop in gebruik.

Zelfs voor 1 tot enkele minuten per dag gebruik zou ik niet graag vertrouwen op de combinatie gardena, tuinslang en co2-fles onder hoge druk.

In het begin zal het vast goed werken. Maar mijn vraag zou altijd zijn: wat doet het co2 met de slangen en koppelingen die bedoeld zijn voor water.

Ik vind het een griezelig idee. Ik vind het niet goedkoop. En het oorspronkelijke idee vind ik zelf meer geschikt bij meerdere bakken en dan alleen met uitsluitend materiaal dat geschikt is voor co2.

Succes.
 
Ik heb het filmpje dat ter inspiratie diende gezien, en heb er met plezier naar gekeken. Naar mijn mening een fantastische oplossing om veel bakken snel en gelijkmatig van co2 te voorzien.

Voor 1 of enkele bakken zie ik zelf het voordeel niet. Niet financieel gezien en niet qua gemak.

Voor rond de 170 euro heb je een normaal co2 systeem, volledig, en alles op elkaar afgestemd. Inclusief een 2kg co2 fles die eigendom is. Inclusief het gedeelte wat het mogelijk maakt slechts gedeelten van de dag co2 toe te dienen. Dat zou je zelfs kunnen gebruiken om automatisch een fles te laten vullen.

Als ik zelf dan voor goedkoper zou willen gaan, zou ik kiezen voor bio co2. Voor enkele euro's een systeem waarmee je goedkoop en makkelijk elke ongekeerde bak/omgekeerde fles vult die je maar wil. Voor de mensen die niet van knutselen houden heeft JBL een kant en klaar systeem, ideaal en goedkoop in gebruik.

Zelfs voor 1 tot enkele minuten per dag gebruik zou ik niet graag vertrouwen op de combinatie gardena, tuinslang en co2-fles onder hoge druk.

In het begin zal het vast goed werken. Maar mijn vraag zou altijd zijn: wat doet het co2 met de slangen en koppelingen die bedoeld zijn voor water.

Ik vind het een griezelig idee. Ik vind het niet goedkoop. En het oorspronkelijke idee vind ik zelf meer geschikt bij meerdere bakken en dan alleen met uitsluitend materiaal dat geschikt is voor co2.

Succes.
Tuinslang en Gardena spulletjes worden alleen maar gevuld met gas op het moment dat de omgekeerde flessen gevuld worden. Bovendien is de druk niet groot in de tuinslang omdat het gas vrij weg kan stromen. Het gevaar daarin, er zal wellicht wat lekkage zijn, lijkt me niet zo groot.
 
OK! ben ik dan eindelijk! Na heel wat uurtjes werken kan ik jullie vertellen. Ik zal wat beantwoorden. Op een hoop vragen/ opmerkingen zijn al een juist weerwoord gegeven. Daar ga ik dus niet teveel aandacht aan besteden. Kritiek mag je ook zeker hebben! Graag zelfs,! Ik snap echt wel dat dit ten opzichte van alle gangbare systemen echt iets anders is, en wel zaakje "Help mijn man is een klusser".

Het gaat mij echt niet alleen om het geld meer. Het begon daar in eerste instantie wel mee aangezien grootse plannen en budget!
Ik bespaar ook op bijna niks, al overweeg ik op alles te besparen of in iedergeval naar een goedkopere oplossing te zoeken, dat doe ik ook op dit forum. Na het zien van dat filmpje heb ik er gewoon mijn project van gemaakt.

Misschien moet ik gewoon een mail sturen en meteen overnemen wat hij aan aansluitingen op zijn gasfles heeft. Dan nog een oplossing voor een mooie of weggewerkte container!

Die Gardena koppelingen kunnen trouwens echt wel wat bar aan. Zolang je dat rode kraantje niet ineens vol opendraait zit je prima. En er zit verder nooit Co2 in. Dat slijten of aantasten is echt niet aan de orde, Het is sowieso maar en tijdelijke oplossing om te kijken of het systeem werkt.


Het principe dat er allleen de co2 opgenomen wordt die nodig is klopt. Hoe weet ik dat zo zeker? Fles van 500 ml vullen met licht aan: ongeveer 10 uur. Fles vullen met licht uit zelfde tijdstip ( alleen extern licht zoals zon/ lampen keuken woonkamer) 16-18 uur. Co2 en voedingsstoffen zijn nagenoeg gelijk( fractie aan voedingsstoffen toegeoegd om verbruik te compenseren), alleen licht scheelt.
Dit heeft op termijn dus ook te maken met hoeveel beplanting je hebt. Dat werkt cumulatief, ofwel planten groeien, krijgen meer wortels/ bladeren en in mijn geval heeeel veel meer drijfplanten als nageslacht. Je gaat dus per saldo steeds meer gebruiken aan Co2. Zeker in een opstartfase.

Het wil echter ook zeggen dat er dus waarschijnlijk heel veel mensen in hun aquarium co2 verspillen!


Wat Patrix zegt over het raakvlak van water met co2 klopt als een bus. Ik heb een 1,5 liter fles opengeknipt met hetzelfde principe van piepschuim+ Co2 (over is ongeveer 850ml aan fles)en deze voor de andere fles gehangen onder dezelfde balk. Stroming proberen niet van veel invloed te laten zijn, Bij beiden zit nagenoeg dezelfde onderstroom. Wat gebeurt er: Hij trekt die 1,5 liter fles veel sneller leeg dan die van 500 ml door raakoppervlak, Tegen de tijd dat de fles van 1,5 liter leeg is(800 ml), zit die van 500 ml nog voor 4/5 vol. Pas daarna( als die grote fles dus op is) begint hij hard uit die andere te ontnemen. Zeg maar gerust een factor x3( met lampen aan).

Ik doe nu meer dan 24 uur met de 500 ml en de ca 850 ml. Dus 1x per dag aanvullen nu.

Ik ben niet zo in de scheikunde en heb echt geen flauw idee hoeveel Co2 in een fles gaat. Kan nu dus met geen mogelijkeid zeggen hoeveel ik verbruik of ga verbruiken. Ik denk niet veel!

Met de opmerking dat dit handiger is voor meerdere aquariums ben ik het zeker eens! Bij 1 aquarium tot 100 liter zou ik het ook niet overwegen. Maar als je meedere aquariums neemt/ hebt en het niet erg vindt om iedere dag of om de twee dagen iets te moeten doen weet ik bijna zeker dat dit de goedkoopste/ beste is.


Verder was het ook test and learn.

* Kennelijk moet je eerst je container vol laten lopen met water. De co2 verdrijft geen lucht die erin zit.
* Rode kraantje tever open is een zwevend flesje
* Te weinig piepschuim= Drijvende fles door aquarium als hij leeg is.
 
Ik begrijp het plezier van diy mbt het aquarium :) Wij doen dat ook, en met plezier.

Het systeem wat je hebt gemaakt is min of meer in het klein te koop. Dat werkt met een spuitbusje. Voor 9,95 euro. Het werkt erg goed, dat ben ik absoluut met je eens. Wij hebben het met veel plezier gebruikt in verschillende bakken. Maar dat kost natuurlijk een kapitaal aan spuitbusjes. Er zit geloof ik maar 12gr co2 in ofzo. Wij gebruiken het nog steeds als we ergens tijdelijk een co2 gebrek moeten oplossen, om te grote wisselingen te voorkomen. Wij vullen nu dus met bio co2 (de bio co2 loopt hier toch al op 3 bakken dus het is makkelijk om even een fles/bakje mee te vullen. Bio co2 kost ons per fles een half gram gist plus 1 ons suiker voor 2 a 3 weken goede co2 afgifte, voldoende om de checker in een stevig beplant 70ltr aquarium groen tot limoengroen te houden
Een voordeel van jouw systeem ten opzichte van het gebruik van bio co2 voor het vullen van je bakje vind ik dat je niet steeds het irritante geburp hebt van het teveel aan co2 dat ontsnapt, plus dat je niet 1 a 2 wekelijks een nieuwe fles hoeft aan te maken.

Wat ik me afvraag, het is geen gesloten systeem. Je geeft zelf al aan dat er normaal geen co2 in de slang staat. Is het dan zo dat je elke keer je slang vol moet blazen met co2 voor het bij het bakje komt? En hoe weet je dat je co2 vult en geen lucht? En als je dus telkens je tuinslang met co2 moet vullen om daarmee een half flesje te vullen, waarna de co2 in de slang weer ontsnapt, dat lijkt me veel weggegooide co2.

Als je het op 1 bak gebruikt, zou ik zelf kiezen voor het gebruik van goede co2 slang, een vaste opstelling en een kraantje waarmee je de toevoer kan regelen. Dat kan natuurlijk een regulier naaldventiel zijn, of, als je weinig druk op je systeem hebt staan een klein kraantje.

De lucht in het ongekeerde bakje is wel een ding. Het komt ook weer bovenin je fles tijdens gebruik. De zuurstof zit bovenin, dus het remt de opname van co2 niet, maar het is evengoed handig af en toe de gewone lucht verwijderen. Er zijn mensen die ontluchten met een heel klein gaatje bovenin het bakje/de fles geloof ik. Wij deden het af en toe handmatig. Je ziet snel dat je een luchtruimte in je fles hebt die niet meer verdwijnt/opgenomen wordt.

De meneer in het filmpje gebruikte als ik het me goed herinner, iets in de vorm van een wandelstok om te vullen. Ik denk dat ik dat dan zelf zou fabriceren met een stuk gebogen pijp (bijvoorbeeld het wandelstokachtige gedeelte van waterinlaat van een oud eheim filter), waar ik dan de co2slang doorheen zou leiden en er aan vast maken met bijvoorbeeld waterbestendige aquarium-geschikte lijm. Dan heb je een stok die je onder water kan steken en onder de fles kan haken om te vullen.

Succes en veel plezier :)

Oh, waarvoor gebruik je eigenlijk het piepschuim? Is dat om het beschikbare wateroppervlak te verminderen?
 
Ik zou een (vast) slangetje aan de bovenkant van de fles maken met een slangtule, 4 mm slang en een kraantje, waarmee je dus de Co2 van bovenaf in de fles pompt, fles vol kraantje weer dicht (en de hoofdkraan natuurlijk ook dicht) op die manier hoef je nooit met iets in de bak om de fles te vullen.
Om je Co2 niveau te meten zou je er een dropchecker in kunnen hangen, en/of de KH en PH meten, mijn Bio Co2 bakje is 2% van de wateroppervlakte en geeft 15 a 20 mg/l Co2

Ipv een petfles te gebruiken zou je met plexiglas een mooi vierkant bakje in de hoek kunnen maken, aan de bovenkant kun je dan een gaatje boren voor de slangtule.
Of je kijkt even in de supermarkt naar een mooi vierkant flesje, fruitsap zit vaak in dat soort flesjes
 
Laatst bewerkt:
Fles van 500 ml vullen met licht aan: ongeveer 10 uur
Omgerekend is dit nog geen 4 bellen per minuut (uitgaande van 20 druppels/bellen per ml) , dus zal je Co2 gehalte niet erg hoog zijn, mijn Bio Co2 produceert ong. 30 bpm
 

Terug
Bovenaan