Wat is er nieuw

Suriname biotoop, specifieke vissen gezocht

• Onderwerp starter Onderwerp starter M
  • Startdatum Startdatum
M

M

Guest
Eind deze week krijg ik mijn nieuwe aquarium. Het is een Lido 200, nieuwe sbx meubel, extern jbl filter en btn amazone achterwand. Het is de bedoeling dat het een biotoop gaat worden, dwz zandbodem, veel hout, bladeren en een enkele Echinodorus grisebachii (bleheri).

Nu heb ik in Suriname diverse soorten gezien die ik graag wil gaan houden maar je ziet ze zelden in de handel. Alle tips mbt kwekers, winkels etc die deze soorten hebben is welkom. Het gaat om:

Apistogramma steindachneri (afgelopen jaar wel gezien, nu niet te vinden)
Carnegiella strigata (algemeen te verkrijgen)
Nannostomus bifasciatus (N. beckfordi als alternatief)
Corydoras boesemani
Ancistrus temminckii (de echte)

Alle tips zijn welkom.

Mvg,

Martin

In een bakje van dit formaat zou ik geen corydoras of ancistrus bij Apistogramma zetten.
Voor de soorten die je zoekt zou je een contact op kunnen nemen met Utaka in Amersfoort.

Steindaachneri heb ik recent gekocht. Besteld bij neon lokeren

Van waar in Suriname wil je een biotoop? Locatie? Type waterlichaam? Waterwaarden?

Beste M,

Vet dat je in Suriname bent geweest. Waar heb je deze vissen allemaal aangetroffen? Ik ben hier zelf ook geweest en ik heb toen een onderzoek gedaan voor mijn studie naar de huidige vispopulatie in de kleine Sarramacca rivier. Voor dit onderzoek heb ik gebruik gemaakt van het boek van Jan.H.A. Mol. ''The freshwater fish of Suriname.'' Google daar eens op! kan je een hoop verder helpen naar welk biotoop je zoekt en welke vissen samen voor komen.

Ik las dat je al A.Steindachneri in je bezit had. Deze soort komt heel verspreid voor in Suriname, namelijk in alle waterstelsels op Marowijne na. De C.boesmani komt alleen voor in de Suriname rivier en Corantijn rivier, maar is in deze bak af te raden met Apistogramma soorten. Dit omdat ze elkaar qua waterlaag in de weg zitten. N.bifasciatus en de N.beckfordi komen komen beperkt voor in rivier stelsels. Bij de Apistogramma soorten in combi met de Nannostomus soorten die je noemt kom je uit op de volgende stelsels: Suriname rivier en Commewijne rivier(voor de Beckfordi ook nog de Sarramacca rivier). De A.Temminckii komt ook voor in de Suriname rivier, Commewijne rivier en de Sarramacca rivier. De Carnegiella strigata en de Casteropelecus sternnicla komen hier beide ook voor.
Soorten die ook heel goed verkrijgbaar zijn en ook in suriname voor komen zijn de spatzalmen(C.Arnoldi) en Corydoras aeneus.

Qua biotopen dus keus uit drie stelsels dus. maar wat voor een biotoop wil je neerzetten? een rivier?een ondergelopen woud?of ondergelopen Savannah? in ieder geval veel (spider)hout en rivierzand. Wees ook niet perse zuinig met stenen in bijv. het Sarramacca biotoop.

Verder zijn alle vissen overal vrij gemakkelijk te koop. Meestal kun je alle soorten bij de beste zaak in de buurt te bestellen en anders heeft veldhuisaquaria ze wel in hun bestel boek staan. De Soorten die je noemt zijn heel gemakkelijk te vinden.

• Leuk
Waarderingen: Joff
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan