Wat is er nieuw

Suus d'r nieuwe Juwel Rio 180! En misschien ook nog de Superfish Aqua 20.(Susanne)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne

Guest
Eindelijk kan ik opnieuw beginnen en weer genieten en dat laatste doe ik zelfs al nu het aquarium nog in de doos zit!

Gisteren hebben mijn man, dochter en ik het aquarium met meubel opgehaald, het paste precies in de auto!

Morgen krijg ik waarschijnlijk hulp bij het verwijderen van het filterhuis, dat ik dit keer dus gewoon kan houden zodat het bij eventuele verkoop ooit weer terug geplaatst kan worden.

Ik ga zondag eerst naar het Vivarium om te kijken wat ze daar hebben en wat ze daar niet of niet naar mijn zin hebben koop ik ergens anders. Ik heb nog een bon met een waarde van �95 van de dierenwinkel waar ik het aquarium gekocht heb, dus zal de rest zoveel mogelijk daar kopen.

Ik verheug me ontzettend op het opstarten en later het plaatsen van de bewoners, ben ook heel benieuwd wat jullie ervan zullen vinden als het af is!

Ik zit eraan te denken om ook de Superfish Aqua 20 te houden en daar crystal reds in te gaan houden, blijf dat onweerstaanbaar mooie garnalen vinden en heb al een goed draaiend bakje voor ze. 😉

Dit tot dusver, ik ben er dus weer! 😀

Goed om te lezen dat je weer kan gaan genieten van deze hobby :thumbs: Lekker opnieuw beginnen en hopelijk dit keer zonder slag en stoot!

Weet je al welke kant je op wil qua inrichting enzo, biotoop of gezelschap? En welke bewoners erin komen?
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat cre�eren iig en veel succes alvast.

Ja inderdaad, heb er alle vertrouwen in!

Ja, de bodem wordt een combinatie van Dennerle sulawesi zwart grind en filterzand, de achterwand wordt waarschijnlijk de Juwel stone granite of de HS rio grande grey.

Verder wat planten betreft krijg ik veel planten van degene die me gaat helpen en via de aquarium vereniging waar ik lid van ben. Daarna kan ik langzaam op zoek naar de planten die ik graag wil voor er bij, maar dan kan ik in ieder geval starten.

Qua bewoners worden het de vuurgarnalen die nu in mijn kleine aquarium zitten, corydoras panda, zilver bijlzalmen en koperzalmen of rode fantoomzalmen (denk eigenlijk toch de eerste, heb ze eerder gehad en zijn echt heel mooi en leuke visjes). Maar wie weet doe ik op de beurs zondag nog leuke idee�n op en wordt het toch weer een beetje anders hihi. Maar behalve de koperzalmen/rode fantoomzalmen staat het bestand wel vast.

Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe ik de afscheiding moet gaan maken tussen het grind en zand. Plexiglas is het beste, maar ben helemaal niet handig en denk niet dat ik dat kan uitvoeren. Helaas degene die me gaat helpen ook niet en hij denkt dat ik zulk grof geschud ook helemaal niet nodig ben. Nog maar even goed over nadenken dus.

Als je het grind en het zand in de bak doet zonder dat er al water in zit, kan je het prima verdelen en van elkaar gescheiden houden, zonder dat je er iets tussen hoeft te doen. Of je zet er tijdelijk een strook karton tussen, en als alles goed ligt haal je die weg. Pas daarna doe je water in het aquarium; dan moet je wel uitkijken dat je niet te hard op de bodem spuit want dan dwarrelt al je grind en zand weer door elkaar.

In mijn fotoboek heb ik wel wat foto's van hoe ik dat heb aangepakt. En op Youtube staan er ook wel filmpjes over, bijvoorbeeld van The Greenmachine (een Engelse aquascaper die van een aantal bakken de hele inrichting, van hardscape tot beplanting, laat zien.

Maar als de cory's in de bodem gaan wroeten dan gaat het toch weer door elkaar als er niks tussen zit?

Op welke pagina in jouw fotoalbum staat hoe jij dat hebt aangepakt?

Hier is iets anders gebruikt, maar kan niet verstaan wat het is en hoe hij het gebogen heeft. Kan iemand anders het wel verstaan? https://www.youtube.com/watch?v=ad0pwwt17KU En is dit wel echt geschikt voor het scheiden van 2 soorten bodembedekking? En houd je dan wel stroming op de bodem?

Ga dan naar Gamma, koop een plaat perspex 2 mm , snij daar schuine stroken van.
Klaar.

Hoe snijd je dat dan? Ziet er uit als heel hard plastic of glas. Kan die deze stroken dan nog verbuigen en maak je ze aan elkaar en de bodem vast met kit?

Met een Stanley mes, langs een lat, of strook metaal.

Dan met de fohn licht opwarmen, dat je kunt buigen.

onder in wat gaatjes boren, tandenstokers doorsteken.
Blijft alles op zijn plaats door het grint.als ballast.

Je kan ze met een haakse slijper slijpen, streep trekken, lange lat met lijmklemmen vastzetten en de slijper daarlangs halen tot de plaat is doorgeslepen. Dit geeft door warmtewrjving wel bramen die je weg moet schuren.
Buigen, verwarmen met gasvlam of verfstripper.

Zoals ik in het PB ook al had gezet.

Dat van Bertus klinkt een stuk eenvoudiger en dat kan ik denk ik nog wel realiseren. Kan het dan ook nog vast kitten, dan zit het helemaal goed vast en blijft het zeker op zijn plaats.

@Fozzy: ik weet het, maar dit is mij te ingewikkeld en ken helaas ook niemand die me ermee kan helpen.

Bedenk wel dat als je dat zat bent en je kunt erop rekenen dat het gaat mengen, dat die hele bak weer leeg moet om de vastgekitte dinen eruit te slopen.

Ja,en ? Dat is dan zo gebeurt ,hoor.
Kleine dotjes ,insteken, opstijven,klaar.

Bertus zei:

Nienke bedoelde het verwijderen... Maar zal het ook met plexiglas gegarandeerd gaan mengen? En kan je het daarna niet gewoon weer lostrekken mocht het inderdaad gaan mengen en ik het daardoor zat ben?

Ik ben bang van wel. Uiteindelijk zal het overlopen naar de andere kant in zijn kere mate. Hoeft niet veel te zijn natuurlijk, maar zwart op wit zie je wel.

Het zijn inderdaad wel heel verschillende kleuren. Weet dan niet of het wel zo'n goed idee is, maar vind het zo mooi...

Stel je doet plexiglas, zie je dan die randen niet? Hoe werk je dat weg?

Susanne zei:
Bertus zei:

Nienke bedoelde het verwijderen... Maar zal het ook met plexiglas gegarandeerd gaan mengen? En kan je het daarna niet gewoon weer lostrekken mocht het inderdaad gaan mengen en ik het daardoor zat ben?

Moet je niet aan denken.

Gewoon maken, en zal het een beetje overlopen, nou en?

Ja,die randen kan ze afwerken, maar dat is van later zorg.

Susan, niet twijfelen, doorgaan.

Een beetje is inderdaad niet erg, maar het moet niet teveel worden.

Is jammer dat het allemaal niet makkelijker kan, maar zal anders eens vragen bij een bouwmarkt. Heb ook geen zin om er van alles voor te moeten aanschaffen, het is zo al duur genoeg.

Ik moet wel mezelf blijven Bertus. 😛 😉

Koop goedkoopste stukken achterwand.

Maak van karton malletjes ,hoe je het hebben wilt.
Snij het daar van en zet het er eerst los in.

Bertus zei:
Koop goedkoopste stukken achterwand.

Maak van karton malletjes ,hoe je het hebben wilt.
Snij het daar van en zet het er eerst los in.

Ik wil niet vervelend zijn, maar een achterwand kan je niet buigen, dus dat gaat dan toch sowieso niet?

Nee? als die van tempex is ,wel ,hoor.

Nee,wordt ook niets, drijft op.

andere worden te duur.

Als je dat echt wil doen zou ik flexibel plexi nemen en er wellicht zand tegen plakken?

Je zou de plexi rond kunnen buigen op een stukje plexi en dat neerzetten. Hoef je niks kitten in de bak.

Ik had zelf stukjes glas gekit, en daar stroken achterwand tegen aan.
D6XvoWeSdGAhmCDNdNUlx1olKyiYM8_v.jpeg

D6XvoWeSdGAhmCDNdNUlx1olKyiYM8_v.jpeg

Nienepien zei:
Je zou de plexi rond kunnen buigen op een stukje plexi en dat neerzetten. Hoef je niks kitten in de bak.

Hoe bedoel je dat Nienke?

Bertus zei:
Ik had zelf stukjes glas gekit, en daar stroken achterwand tegen aan.
XkljEoGxgqHJhBdrc211qtxkzMKEtqqx.jpeg

XkljEoGxgqHJhBdrc211qtxkzMKEtqqx.jpeg

Dat ziet er inderdaad goed uit, volgens mij is dat de achterwand die ik ook in mijn kleine bakje heb, maar als dat zo is dan is die helaas niet meer te krijgen. Maar het is bij mij alleen een afscheiding, dus dan hoeft er niks tegen het plexiglas aan.

Nou, als je plexiglas hebt en dat in de vorm die je wilt hebben vastkit op een plaatje plexi eronder kun je dat zo, zonder vastplakken, in je bak zetten.

Susanne zei:
Maar als de cory's in de bodem gaan wroeten dan gaat het toch weer door elkaar als er niks tussen zit?
Nee hoor. Ik heb hier 10 drukke Panda's en een L-nummer zwemmen, en het grind blijft gewoon van het zand gescheiden. Ik heb er wel stenen tussen liggen op de meeste plekken (ook een truuk en nog mooi ook; lavasteen kost in een tuincentrum bijna niks (60 cent per kilo geloof ik). En met de beplanting blijft alles mooi bij elkaar.

Hier een filmpje hoe je het zou kunnen doen.

Susanne zei:
Op pagina 14; klik hier maar.

Maar Suzanne wil zwart met wit combineren he? Dat is best besmettelijk naast elkaar.

Dat zwarte lijkt onder water grijs en het zand is niet wit, maar zandkleurig.

Crash Cowboy zei:
Susanne zei:
Nee hoor. Ik heb hier 10 drukke Panda's en een L-nummer zwemmen, en het grind blijft gewoon van het zand gescheiden. Ik heb er wel stenen tussen liggen op de meeste plekken (ook een truuk en nog mooi ook; lavasteen kost in een tuincentrum bijna niks (60 cent per kilo geloof ik). En met de beplanting blijft alles mooi bij elkaar.

Hier een filmpje hoe je het zou kunnen doen.

Susanne zei:
Op pagina 14; klik hier maar.

Jij hebt er dus alleen stenen en planten tussen? Is denk ik ook eigenlijk wel genoeg, want het gaat toch alleen maar om de bovenlaag. Is heel simpel en toch zo briljant! 😉 Mijn l-nummer sloeg trouwens wel altijd erg om zich heen, maar die was dan ook zo'n 12 cm. Lavastenen kunnen toch niet bij corydoras omdat ze scherp zijn? Ik heb nog wel ardenner breuksteen, kan daar ook mos op binden, dat wordt vast mooi!

Vandaag op de Vivarium beurs nog wat spulletjes gekocht: 6 zakjes garnalenkies van Dennerle (met dank aan Seabait/John!) een slang en keramiek buisjes voor het buitenfilter, een bakje christmas mos en een halve kokosnoot met christmas mos. Jammer dat ik nog geen vissen/garnalen kon kopen, maar dat is niet anders.

Komende week de rest aanschaffen en dan beginnen met opstarten, heb er ontzettend veel zin in! Na de opstart een paar weken wachten en dan kunnen eerst de garnalen over en dan langzaam in etappes de vissen er bij!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan