SuzanneM's Superfish Home 60


S

SuzanneM

Guest
Voorpret van mijn aanstaande 60L aquarium

Een kleine twee weken geleden de knoop doorgehakt en besloten om te gaan voor een groter aquarium (huidige is een BiOrb 15L), mijn nieuwe aquarium wordt de Superfish Home 60L wit.
Bestelling geplaatst, niet op voorraad. Had gehoopt dat ie deze week geleverd zou worden maar de winkel mailde gisteren dat ze hopen em volgende week uit te leveren. Nou we duimen zeer hard ervoor!

Vissenbestand:
- ik heb momenteel 3 gupjes welke dan oververhuizen
- ik wil graag een groep blue fairy garnalen erbij in en/of een groep ninja garnalen.
Niet voor de kweek dus het is niet erg als de jongen als extra hapje gezien worden.
- een (paarse) appelslak en/of andere kleinsoortige slak
- ik ben nog op zoek naar een leuke middenlaag vis(sen)
Advies is altijd welkom!

Van het weekend alvast drakenstenen besteld, welke gisteren thuis zijn afgeleverd,
zie mijn review hier

Sinds gisteren dus ook druk in de weer met de drakenstenen en inmiddels al een ''ruwe'' schets klaar. Ik kan niet wachten totdat ik em binnen heb en aan de slag kan.
Wat foto's:
De drakenstenen gepast, de A4 vellen bij elkaar zijn het formaat van het aquarium.
FullSizeRender.jpg

IMG_0369.jpg
IMG_0370.jpg

IMG_0371.jpg


De schets gemaakt met daarbij de planten.
FullSizeRender-2.jpg

FullSizeRender-3.jpg

FullSizeRender-4.jpg


Nog niet voor elke plek een plant gevonden maar dat zal wel los lopen... :D

Zodra het aquarium binnen is ga ik gelijk de planten bestellen.

Tips, op/aanmerkingen altijd welkom!

Groetjes,
Suzanne
 
Ziet er leuk uit hoor tot dusver.
 
De grindkeuze:
Kleur: Bruin
korrelgrote: 2-3mm.
+
Kleur: Creme (Geel op tekening)
korrelgrote: 1,2 - 1,8 mm

nautic-aquarium-grind-bruin-9kg.jpg

+
nautic-aquarium-grind-jurassic-1-2kg.jpg


Helaas heb ik later, toen ik het grind al besteld had, begrepen (hier op het forum gelezen) dat de corydorassen alleen met zand gehouden kunnen worden in het aquarium. De corydorassen had ik namelijk zeer graag gewild maar het welzijn van het beestje gaat voor dus nu gekozen voor garnalen en slakjes als bodem rondstruiners.
 
Een flinke zak fijn zand kost maar een paar euro ... Ik zou vasthouden aan je eerste plan; anders krijg je later misschien spijt. En Corydoras zijn hartstikke leuke visjes ! Ik heb 9 Panda's en die woelen de halve dag met z'n allen met hun koppen door het zand, en buitelen veel over en door elkaar heen ! Het zijn echt de clowns uit mijn bak.
 
Kun je de bestelling niet meer terug draaien?
Waar heb je besteld?

Zand is echt veel beter en fijner...
 
Nou het grind heeft ook een beetje met mijn aquascape wens te maken.
Ik wil bruin/bruinrood (ivm de drakenstenen/rotsen) met een licht pad om diepte te cre�ren.
Ik heb de mensen van de site al zo vaak lastig gevallen met andere/nieuwe orders erbij dat ik het haast niet durf nog te wijzigen.

Daarnaast dacht ik dat ik met corydorassen een groep algeneters te nemen maar het blijken gewoon normale (hele leuke) bodemvissen te zijn.
Garnalen (beetje aparte) lijkt me ook leuk in de bak met een slakje of 1 a 2 (wel een verschillend soort want wil geen slakkenplaag)

Maar zand is over het algemeen beter dan grind?

Edit: ik overweeg inderdaad nu om toch de bestelling (AquastoreXL) van het grind te annuleren. Dan kan ik voor zwart zand en licht zand gaan.
Maar wil wel graag weten of in het algemeen grind of zand beter is voor een aquarium?
 
Voor je planten zou ik een ondergrond van grind nemen, zonder voedingsbodem. Als je een soort strandje of pad wil maken zou ik daar wit of beige zand voor nemen. Eventuele Cory's zullen daar dan lekker gaan wroeten.

Dit is het middenstuk van mijn bak (overal waar planten staan liggen bergen grind, begrensd door lavasteen, en in de 'kloof' ligt zand):

DA73F54F-6350-486E-A605-9D3DCA498A60_zps57l13i3l.jpg


In het geheel ziet dat er dan zo uit:

285EBE5D-E3D9-49C5-81CE-C6E7C4F4013D_zpsbylatosb.jpg
 
Dat ziet er erg mooi uit. De diepte die je op de eerste foto gecre�erd hebt is top.
Ik denk inderdaad dat ik het zo aan ga pakken, mijn pad van echt zand ga maken en deze iets uitbreiden met een soort strandje en de rest met grind. Super! :D
 
Voor de Cory s hebben ze bij de Hornbach heel mooi zand met een korrel van 0,4-0,8 mm in diverse kleuren te koop.
 
Helaas geen Hornbach in Arnhem en omgeving :(
 
Ja dat is dan weer jammer zeg.
 
SuzanneM zei:
Helaas geen Hornbach in Arnhem en omgeving :(
Bij De Maanvis in Nijmegen verkopen ze 20 kg van dat zand van HS Aqua voor (ik geloof) � 14,-. En ik heb van horen zeggen (op dit forum) dat wit filterzand van de bouwmarkt ook prima is, en n�g goedkoper.
 
Hier mag een slotje op/verwijderd worden.

Opstelling is aangepast. Vissenbestand is omgegooid.
Nieuw topic aanstaande week in de maak ;)

Wel een nadeel dat je je eerste post niet kan/mag updaten.....
 
Maakt op zich niet zoveel uit hoor,zijn uiteindelijk maar weinig mensen die echt vanaf het begin je topic gaan lezen ;)
Ik en een hoop andere hebben in 1 topic ook meerdere veranderingen van de bak in de loop der tijd.
Ben benieuwd.
 
Seabait zei:
Maakt op zich niet zoveel uit hoor,zijn uiteindelijk maar weinig mensen die echt vanaf het begin je topic gaan lezen ;)
Ik en een hoop andere hebben in 1 topic ook meerdere veranderingen van de bak in de loop der tijd.
Ben benieuwd.
Mijn aquarium was pas op de 16e bladzijde ingericht ... :D

Als je de titel van je topic wil wijzigen kan je een berichtje naar het beheer sturen met de nieuwe naam.

Ik ben ook benieuwd naar je bak !
 
U roept wij draaien zeg maar :D ;).
 
Vandaag is ie aangekomen :D en de eerste indeling is gemaakt, lekker een paar uur zoet geweest met alles uitpakken en indelen
(2x pakket van AquastoreXL en 1x pakket van Aquabemesting, reviews volgen...)

IMG_0428.jpg

IMG_0431.jpg

IMG_0432.jpg

IMG_0433.jpg


Morgen gaan we weer verder, sowieso de bodem ophogen naar achteren toe voor wat diepte effect.
Wat is de minimum-laag wat je aan bodemgrind/zand erin moet hebben? Zit ik daar nu aan of moet er nog een goede laag bovenop?

Vrijdag komt er nog een pakketje met de plantjes van Aquarium123, het water erin en kan het beginnen! :)
 
Leuk bakkie ! Het leukste komt nu: het inrichten. Ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien.

Ik denk wel dat je na een tijd dat interne filter kwijt wil. Dat neemt een hoop ruimte in, en je kijkt er tegen aan. Alternatief: extern filter en inline verwarming. Maar dat kost wel wat ...
 
ik hoop voor je dat je appelslakken het grind niet door elkaar heen gaan gooien zijn ze goed in
 
Haha, ik hoop het ook niet voor ze :6
Ach ik verwacht ook niet dat het geheel strak blijft liggen, daarom maak ik ook extra veel foto's zodat ik weet hoe het ooit was... ;)

Vandaag kreeg ik van Patty twee mooie paarsachtige appelslakjes per post, super blij mee.
IMG_0439.jpg

IMG_0440.jpg


En de grindlaag aangevuld en naar achteren toe opgehoogd. Niet zo'n geweldige foto (telefoon), morgen maar even mijn camera erbij pakken.
IMG_0447.jpg


Morgen komt tussen 1200 uur - 1400 uur het pakketje met planten
 
:thumbs:

altijd leuk om te zien dat alles goed gegaan is.
:D

je kunt met wat andere stenen een scheiding maken tussen je grindsoorten of met plexiglas of iets dergelijks dan blijft de boel wel op zijn plaats
 
Die slakken zijn echt leuk, had ik nooit gedacht dat ik ze zo leuk zou vinden :D

Plantjes zijn gisteren aangekomen (review volgt van het weekend)
Planten uitgepakt en klaar om te ontdoen van de bakjes en spul om de wortels. Daarna gewassen en (noodgedwongen) een paar uur in een emmer gestaan. Planning van mijn vrije middag was overhoop gegooid :)
IMG_0454.jpg


Water in het aquarium gedaan via de filterbehuizing links.
Grind wat schuift en drijft.....planten die loslaten.....aaarrrrggggghhhhhh
IMG_0463.jpg

FullSizeRender-7.jpg


Ik was nogal hardhandig aangepakt 's middags met fysio en toen het aquarium vol zat vond ik het ook wel welletjes voor die dag. Aquarium was mistig en er dwarrelde genoeg rond. Het losse grut wat bovenop dreef nog wel zo goed mogelijk weggeschept.

Vanmorgen mooi helder water, straks maar even kijken of we het grind weer mooi krijgen.

Ik heb het binnenfilter/pomp (Aquaflow 200) aangesloten maar vind hem best wel hard gaan....kan ik hem iets ''knijpen''?

Zo nu eerst mijn camera opzoeken :foto:
 
Camera gevonden en weer een beetje in het aquarium bezig geweest.
De bodem weer iets geordend (moet nog iets meer maar kan wachten) en wat plantjes vast gezet. Even van binnen de ruiten met een keukenpapiertje gedaan maar ik zie dat de achterkant ook even moet aan de binnenkant.

Vanaf de bank.
DSCN5120.jpg

Iets dichterbij.
DSCN5121.jpg

DSCN5122.jpg

DSCN5123.jpg


Ik had nog een paar stekjes over en deze maar in de BiOrb gezet, wat reserve is altijd handig ;)
DSCN5125.jpg

De appelslakken Turbo en Chet doen het goed :D
DSCN5127.jpg
DSCN5131.jpg
 
Leuk gedaan, zeker met al die contrasten erin :thumbs:
nu maar wachten dat de plantjes wat meer groeien :juggle:
 
Ben je niet bang dat wanneer je de grond gaat stofzuigen dat beide kleuren door elkaar heen gaan? Ik zie het veel in aquariums en ben toch altijd nieuwsgierig hoe het wordt na enkele maanden.

Ik heb (eigenlijk niet tevreden) 3 soorten door elkaar. PH-verlagend, zwart grind en wit grind.

De volgende keer doe ik het helemaal anders en zorg ik voor een goede verhouding tussen beide. (achter waarschijnlijk ph-verlaging en voor grijs fijn grind ofzo.
 
Bedankt :D

Ik had bij dat stofzuigen nog niet aan gedacht maar we zullen wel zien.
Mocht het zo zijn dat het duo penoti wordt dan is dat een goede leer voor een volgende keer aquarium inrichten.
 
Misschien een strook plexiglas nemen en dat proberen ertussen te zetten bij het reinigen.
Tja ik weet niet of het werkt maar hier dacht ik aan bij het lezen van je topic.
Zo n strook zou je zelfs kunnen laten zitten omdat je het eigenlijk niet ziet. Moet je wel de hoogte van de bodem erop af stemmen natuurlijk.
 
Wat leuk! Ziet er echt mooi uit zo.
Wij hebben ook appelslakken gehad, maar helaas zijn ze een tijdje geleden kort na elkaar overleden. Mis ze wel in de bak. Binnenkort toch maar eens kijken voor nieuwe.
 
Ziet er goed uit! Kruipen je appelslakken niet uit de bak? Wat een leuke telefoon hebben jullie staan, doet hij het ook echt?
 
De telefoon is een moderne versie met een oldschool look. ;)

Het Superfish aquarium heeft afdekplaten maar die gaan er pas op als de vissen erin zitten of als de katten opeens het aquarium ontdekken. De BiOrb waar ze nu in zitten is ook geheel afgesloten.

Update: de Superfish heeft zijn eerste EI borrel gehad. :)

Gisteren de moonlight van het aquarium even aangehad, helaas nog bij redelijk daglicht.
DSCN5134.jpg


Hoe gaaf zou het zijn om een klein schooltje neontetra's erin te hebben en dan dit licht erbij 's avonds?!!

Ik overweeg om mijn 3 guppen weg te doen...
Visbestand in gedachten
2 paarse appelslak(ken)
10 chrystal red garnaaltjes
6 corydoras panda's
6 neontetra's of rasbora galaxy's

Of zal dit teveel zijn voor in het aquarium?
 
google eens op paracheirodon simulans
prachtig vis met mooie kleuren zeker met gedempt licht
deze kunnen er zeker in een groepje van 10 in hoor
ook de rasboras merah is een mooi visjes kan er nog in een groepje van 10 wel bij
 
Het lijkt hier allemaal goed te gaan. De planten groeien zichtbaar :)

De guppen hebben inmiddels een ander huisje gevonden.
En inmiddels heb ik besloten geen Corydorassen te nemen omdat ik vind dat 60cm al krap aan is (omdat je er minimaal 5 moet hebben) en daar zitten dan ook nog een set drakenstenen in wat de ruimte nog meer voor ze beperkt.

@Patty, ik ga straks even verder googelen maar zo op het eerste gezicht lijken de paracheirodon simulans heel veel op de neon tetra's, leuke beestjes dus.
De Rasboras Merah spreekt me niet zo aan, ik vind de Galaxy stukken mooier. Maar bedankt voor het meedenken!

Ik heb mijn oude aquarium verkocht via marktplaats. Hierin zitten momenteel alleen nog de appelslakken.
Nu ga ik zondagochtend volgens de EI methode mijn nieuwe aquarium een 50% waterwissel doen om daarna weer volgens schema de producten toe te voegen.
Kan ik dan einde van de middag de slakken veilig overzetten? Of toch nog beter even te wachten?

Een foto in de avondmode:
DSCN5144.jpg

Wat foto's van vandaag:
DSCN5145.jpg

DSCN5146.jpg

DSCN5149.jpg

DSCN5154.jpg


De tijgerlotus, het lijkt net of de stelen/bladeren van onderen af komen....heb ik hem verkeerd om geplaatst? :S
DSCN5152.jpg


De javavaren heeft een bruin blad met allemaal scheutjes eraan. Moet ik dit zo laten zitten of kan ik dit blad vast eraf halen en verstekken?
Daarnaast staan de javavaren nu nog in de bodem, ik zie wel iets van de wortels boven het grind uitsteken.... Zondag bij de waterwissel haal ik ze eruit en bind ik ze op een steen, dit is beter toch?
DSCN5153.jpg


De anubias heeft wat wazig blad, dit lijkt blad wat dood is gegaan, rechts boven en in het midden. Gewoon laten zitten zodat het mee kan in het waterproces?
DSCN5156.jpg


Poehee, toch een behoorlijke post geworden. :sorry:
 
Nice.. :)

groet koos..
 

Terug
Bovenaan