Wat is er nieuw

syfon in afvoer overloop

• Onderwerp starter Onderwerp starter dracona
  • Startdatum Startdatum
D

dracona

Guest
Hey iedereen,

Mijn nieuwe filter en aquarium is geleverd en nu met het Installeren kwam ik op een probleem uit.
Ik zou mijn oude aquarium willen gebruiken als refugium. En wil de afvoer van de nieuwe bak naar mijn oud aquarium willen laten gaan en dan via de overloop van het oude aquarium naar de bioloog.
Maar hiervoor moet de oude bak natuurlijk hoger staan dan het bioloog.
En dit is nu het probleem als ik dit doe heb ik tussen de oude bak en het plafond nog maar 40 cm plaats en dit is wel heel weinig plaats om er achteraf nog in te werken.
Dus was mijn vraag of ik deze iets lager kan plaatsen en de afvoer ervan terug omhoog kan brengen een soort syfon creëren. Natuurlijk hou ik de leidingen wel onder het wateroppervlakte van de bak.
Is dit mogelijk of ga ik dan te veel weerstand creëren in de leidingen dat de overloop niet meer deftig gaat werken?
Heeft er hier iemand ervaring mee mss aub?

Ik denk dat er weinig ervaring mee hebben. Ik niet.
Het klinkt best ingewikkeld. Misschien kan je een tekeningetje maken?

Wat ik nu denk is, is dat als je nieuwe bak 10cm boven de oude staat. En je oude bak 10cm boven je bioloog, dat het dan goed is.

Geen probleem hierbij een klein tekeningetje van hoe ik bedoel.
Hoop dat dit iets duidelijker is.

20161220_144522.jpg

Duidelijk verhaal, maar waarom zou je zo'n constructie willen?

Denk wel dat dit gaat werken hoor, ik heb alleen geen ervaring met zo'n soort systeem

Heb heel veel zitten lezen over refugiums en heel veel positief over gelezen. Omdat ik de mogelijkheid heb en de plaats waarom niet dacht ik dan.

Bedoel heb de oude aqua toch staan en anders zou hij toch maar stof verzamelen.

En het enigste dat ik moet doen hier voor is de afvoer iets anders laten lopen. En ik krijg een extre 250l water bij in mijn systeem.

Dacht nu ook wel dat het zou moeten werken zo. Maar voor alle veiligheid dacht ik om het hier even te vragen om zeker te zijn.

Bedank voor de input ☺.

Ik heb hier 0 ervaring mee. Maar ik zit zo wat mee te lezen en te denken.
Een refugium is gewoon een extra plaats van water binnen je 'systeem/aquarium'? Als ik op internet zoek kom ik alleen maar op buitenlandse forums uit, waar ik waarschijnlijk nog minder van snap 🙂.

Maar in je oude aquarium komen dus ook gewoon vissen?

Ik heb 2 vragen (als leek en meedenker):
-Is dat niet ten nadele van je oude bak? alle stront en viezigheid komt dus eerst in je oude bak, voor het je bioloog in komt?
- Wat voor opvoerpomp ga je gebruiken wat je water een etage hoger gaat pompen?

Qua veiligheid zie ik zo geen probleem. Denk alleen dat het slim is je bioloog wat hoger te maken dan normaal, ivm backup/stroomuitval.

Maar waarom zit er 40cm tussen je oude bak en het plafond? een verdieping is toch meer dan 2m? dan zet je hem toch wat lager?

Al zeker mercie om mee te denken .

Het refugium komt vol te staan met snel groeien planten nitraat verbruikers.
Dus is idd de bedoeling dat hier alle mest en vuiligheid in terechtkomt.

Het kan ook dienst doen moest er een vis gewond zijn, stress of achterlopen met voeding of eieren moet afzetten kan ik deze appart zetten zonder dat die op andere waterwaardes komt en dergelijke moest dit echt nodig zijn.

Maar is zeker niet de bedoeling om hier vis in te gaan plaatsen.

Het gelijkvloers is hier garage / kelder en is maar 210cm hoog.

Mijn bioloog is 50 cm hoog en staat op een kast constructie van 45cm. Dus rand van het bioloog komt op 95. Hier komt dan nog een isolatie plaat van 5 cm op.
Komen we op juist 1 meter hoogte.
Mijn oude bak is tot rand 55cm hoog maar ik zou hem dan 10 cm hoger moeten plaatsen voor de leidingen. Dan kom ik op 165cm.
Aan het plafond lopen verschillende leidingen van centrale verwarming en sanitair.

Op die mannier kom ik nog maar op een 40 cm plaats tussen rand bak en buizen / plafond.

De opvang capasiteit van het bioloog is een kleine 100L moest de stroom uitvallen. Is een bioloog van 2m op 50 breed en 50 hoog. En de bovenste 10 cm is leeg.
Plus de bioloog krijgt een afvoer als het waterniveau op een bepaalde hoogt komt gaat het automatische weglopen naar de riolering.

Verder had ik gedacht van opvoer pomp om de jebao 15000. Deze heeft een max opvoerhoogte van 5m. Heb hier nu een jebao 4000 nu staan en ben daar wel tevreden over zeer stille pomp daarmee de keuze om bij dit merk te blijven.

Coole constructie hoor! Ben onder de indruk wat men soms verzint 🙂.
Zal vast werken!

Maar waarom moet je oude aquarium zoveel hoger staan als het bioloog. En waarom moet het bioloog op een kastje staan van 45cm. Bij mij staat hij op de grond onder mijn aquarium.

En je oude aquarium kan toch ook er naast staan, en dan 10cm hoger dan het bioloog? Dus niet 10cm erboven. Maar zoals op de tekening. Eventueel maak je schotten in het oude aquarium als je een kleine stroming er in wil maken.

Naamloos.png

Mercie voor het compliment .

De bioloog staat hier van de grond omdat hij in de kelder / garage staat en omdat het hier geen 20 graden is dacht ik om hem van de grond te halen voor minder koude overdracht en ook om wat plaats te creeeren voor materiaal enzo er onder te kunnen plaatsen.
Het bioloog staat ondertussen op zijn plaats en er staat water in nu om te testen dat hij nergens niet lekt.

Probleem is dat de gaten van de afvoer al in de bodem zitten anders kon ik het idd doen zoals op uw tekening.
Was gewoon niet zeker of het kon voor mijn oude bak gewoon iets van een 10 a 20 hoger te zetten dan de bioloog en dan met de afvoer omhoog te komen. Zal testen worden denk ik .

Maar ga zowie zo van de nieuwe bak rechtstreeks naar de bioloog. Dan een y stuk er tussen voor naar de oude bak te gaan en mee 2 kogelkranen kan ik dan regelen hoeveel er naar de oude bak gaat gaan en hoeveel rechtstreeks naar de bioloog.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan