Wat is er nieuw

Synodontis dwarf gaan steeds dood

Rizzo

Member
Lid geworden
20 december 2022
Berichten
6
Leeftijd
22
Goededag mede vissen liefhebbers.
Mijn synodontissen gaan steeds de pijp uit ):
ze hebben niet echt rare verschijnselen behalven dat ik ze weinig zie,
elke week dobbert er weer 1 boven aan het water soms met een dikke buik soms zit er 1 vast in de aanzuiging van het filter.
ik had er eerst 7 na er een paar waren overleden had ik er weer 6 gehaald bij dezelfde vissenzaak.

iemand tips?
hieronder alle info die maar mogelijk is.

Aquarium: Juwel vision 180 Liter

Afmetingen : 92x41x55 cm

Verlichting : helialux day en night

Filter : buitenfilter JBL qristal profi 902e greenline

Filter medium : spons grof en fijn, filtersteentjes grof en fijn, eheim turf pellets, klein beetje filterwatten

Substraat : flora base fijn denk ik ( soort kleine natuurlijke niet scherpe steentjes )

Scape : seiryu stenen , drijfhout/wortels , mix van mossen , janavaren , nog wat soorten planten

Vissen :

  • 14 x kardinaal tetra
  • 5 x S blue phantom L128
  • 1 x M gold nugget L081
  • Rode en blauwe garnaaltjes
  • 6 x modderkruiper
  • 10 x antenne baarsjes (blue elektric / blue Germain)
  • 1 x botia ( wil ik eruit hebben )
  • 3 x guppen
  • 10/13 x ringbandsnoekjes
  • 3/8 synodontis pertricola dwarf
Voeding :

Ochtends - flakes of micro wafers / korrels (pellets)

Avonds – keuze diepvriesvoer + wafer tabletten geel en groen



Waterwissel : elke vrijdag 25% waterwissel

Hierbij word plantenvoeding en vloeibare CO2 toe gevoegd

Filter word 1x per 5/6 weken schoon gemaakt met vies water



Waterwaardes :

TDS 430 ppm

Nitraat 25 mg/ L

Nitrit 0

GH 7/9

KH 4

PH 6.8

Chlor 0

Temperatuur 24/25 C
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2022-12-20 om 21.41.07.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2022-12-20 om 21.41.07.jpg
    95 KB · Weergaven: 73
ik heb eventueel fotos van een paar doden maar is niet zo smakelijk
 
Tja co2 en bodemvissen zijn geen vriendjes van elkaar, om er ook achter te komen of het de co2 is kun je beste 3 maanden geen co2 meer toevoegen en als je dan geen dode vissen meer hebt kun je na 3 maanden weer je co2 aanzetten en kom je er vanzelf achter of het je co2 is
 
oke dat is wel een goede, moet zeggen dat ik niet de volledige dosis geef wat ze aanbevelen maar eerder 75 / 80%
 
Ja vaak is het een kwestie van trial&error en met co2 hoor je vaker dat vissen er last van hebben
 
Tja co2 en bodemvissen zijn geen vriendjes van elkaar, om er ook achter te komen of het de co2 is kun je beste 3 maanden geen co2 meer toevoegen en als je dan geen dode vissen meer hebt kun je na 3 maanden weer je co2 aanzetten en kom je er vanzelf achter of het je co2 is
Ts geeft vloeibare co2 denk dat jij de gasversie in gedachten hebt.
 
Is er een reden waarom je dat easycarbo-spul geeft?
Als dat zo is, zou ik zoeken naar een wat minder ongezonde vervanger daarvoor. In mijn optiek kun je kiezen voor een aquarium zonder (gasvormig) CO2, en daar je planten op aanpassen, of voor wél Co2.
Maar 'easy carbo' als tussenoplossing is géén oplossing. (Al is het vloeibaar en zit het in een flesje.....)😉
 

Bijlagen

  • alcohol oplosbaar.jpg
    alcohol oplosbaar.jpg
    30.9 KB · Weergaven: 59
Synodontis dwarf komt uit het Tanganyikameer. PH waarde tussen de 7,5-8,5. Ik vermoed dat je Ph < 7 niet goed is voor deze vis. Co2 en easy carbo idem.
 
oke dus de ph is eigenlijk te laag voor mij synodontissen. dit is wel lastig want PH 8 is slecht voor de anttenebaarsjes.
ik gebruik inderdaad zoon flesje ''CO2'' ik weet dat dit geen echte co2 is.
gebruik dit omdat ik aardig wat planten heb maar een echte CO2 instalatie wat te overdreven vind.
is Easy carbo beter dan Co2 plus van terta ??
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan