Synodontis maakt Calvus schoon??


N

navyblueboss

Guest
Ik zit net lekker voor het aquarium, zie ik opeens iets gebeuren wat ik nog nooit heb gezien of gehoord. Ik vroeg me af of iemand dit kan plaatsen.

Ik heb 5 Petricola's en een Calvus. De Calvus hing rustig stil onder het hout waar de Petricola's altijd rondzwemmen, en 2 Petricola's komen tevoorschijn om vervolgens aan de zijkant van de Calvus te gaan "hangen". De Calvus blijft uiterst stil hangen en de Petricola's gaan zijn hele zijkant af, om vervolgens weer weg te zwemmen. Het hele gebeuren duurde niet langer 10 seconden.

Het zag er haast zo uit als die vissen in een reef die elkaar schoonmaken? Maar voor zover ik weet gebeurt dat niet onder de cichliden?
 
Maak je geen zorgen, wees blij dat het gebeurt! Dat is natuurlijk gedrag, hoewel de synodontis en de calvus elkaar in het echt misschien nooit zouden tegenkomen...
 
Ik kan de bron zo even niet terug vinden, maar ik heb inderdaad al eens eerder over dit gedrag gelezen bij Syno's. Lijkt me erg grappig om te zien in een aquarium. Wellicht dat het nu vaker zal voorkomen. Je eigen vis-wasstraat :D
 
Maak je geen zorgen, wees blij dat het gebeurt! Dat is natuurlijk gedrag, hoewel de synodontis en de calvus elkaar in het echt misschien nooit zouden tegenkomen...
Weet je dat zeker? Want andere 'meerval' soorten zoals de pleco eten wel eens de slijmlaag van dieren op en dat is niet zo goed
 

Terug
Bovenaan