Synodontis ... ?


S

Sjokkop

Guest
Hallo aquafanaten!

Sinds een tijdje ben ik de adoptiemoeder van een bijzonder aquatisch gezelschap. Ik heb destijds als leek een bestaand visbestand overgenomen, en vanaf daar begon een leerzame maar vooral ook stressvolle reis van met elk stukje nieuwe kennis beseffen dat alles aan je aquarium een voorbeeld is van hoe het niet moet 🙈 Ondertussen ben ik aan het kijken naar wat de beste oplossing zou zijn voor mijn -nogal verschillende- vissen. Naast o.a. een aantal gezellige Aziatische brokaatbarbeeltjes heb ik namelijk ook twee synodontissen(?) in mijn bak zitten. Ik heb al wel de conclusie kunnen trekken dat de vissen qua afkomst, ideale temperatuur en waterconditie helaas niet bepaald op één lijn liggen (vandaar ook de mix van hout & beplant aquarium met stenen en schuilplaatsen :')), maar ik vind het wat lastig om onderzoek te doen naar wat precies de ideale bak voor mijn meervallen zou zijn. Ik heb namelijk geen idee wat voor soort het precies is!

Dus, wie o wie kan mij vertellen hoe deze (sub)soort heet? Ik herken hun vorm en patroon steeds net niet helemaal in de meest bekende subsoorten. Het is echt bijna een soort panter- of giraffeprint die ze hebben; ze zijn niet gestipt maar echt gevlekt. De ene is wat geler, de andere iets bruiner, maar ik ga ervan uit dat ze dezelfde soort zijn. Qua gedrag zijn ze vrij schuw, hun favoriete bezigheid is ondersteboven aan de rand van een holletje chillen.

En dan is er natuurlijk nog de grote vervolgvraag: als deze beestjes het beter zouden doen in een bak met meer soortgenoten, waar kan ik die soortgenoten dan vinden?

IMG_20201025_194948.jpg
IMG_20201025_194951.jpg

(Nyoom)

IMG_20200411_195451.jpg

IMG_20200515_194802.jpg
IMG_20200515_194805.jpg

 

Bijlagen

  • IMG_20200515_194805.jpg
    IMG_20200515_194805.jpg
    86.6 KB · Weergaven: 93
Lijkt een beetje op Synodontis waterloti. Maar moeilijk te zien.
 
Volgens mij Synodontis polli òf S. petricola; waarschijnlijk de laatste.

Deze houden allebei van warm (24 tot 28 graden Celsius) en vooral hard water, ze komen uit het Lake Tanganyika in Afrika.
Ze passen daarom eigenlijk absoluut niet bij de brokaatbarbelen (Barbodes semifasciolatus, vroeger Barbus schuberti). Bovendien zouden ze die weleens als maaltijd kunnen zien.
Maar deze soorten staan wel bekend als vrij tolerant voor waterwaarden.

Ze leven buiten de paartijd solitair, dus van meerdere soortgenoten worden ze ècht niet blij.

Ik zou zeggen: zolang het goed gaat lekker laten zitten. Maar vooral niet méér erbij zetten. En de eventuele rest van het bestand opbouwen rondom de barbelen, niet rondom de Syno's tenzij je echt voor een Tanganyika-bestand wilt gaan. Maar dan zul je afscheid van de barbeeltjes moeten nemen.
 
Een tijdje geleden alweer, maar heel erg bedankt voor de reacties iedereen!


Na meer inlezen begin ik dat vermoeden ook steeds meer te krijgen ja...

Lijkt een beetje op Synodontis waterloti. Maar moeilijk te zien.

Ik kende de Waterlori nog niet en werd echt heel blij toen ik afbeeldingen ging googlen! Qua kleur/patroon komt deze namelijk precies overeen; de gelere kleur en de bredere vlekken zijn heel herkenbaar. Alleen ik zie op veel van de foto's dat de Waterlori een flink stuk groter/breder lijkt te kunnen worden dan de mijne. Dus het zal denk ik in ieder geval deels waterlori zijn/?


Volgens mij Synodontis polli òf S. petricola; waarschijnlijk de laatste.

Deze houden allebei van warm (24 tot 28 graden Celsius) en vooral hard water, ze komen uit het Lake Tanganyika in Afrika.
Ze passen daarom eigenlijk absoluut niet bij de brokaatbarbelen (Barbodes semifasciolatus, vroeger Barbus schuberti). Bovendien zouden ze die weleens als maaltijd kunnen zien.
Maar deze soorten staan wel bekend als vrij tolerant voor waterwaarden.

Ze leven buiten de paartijd solitair, dus van meerdere soortgenoten worden ze ècht niet blij.

Ik zou zeggen: zolang het goed gaat lekker laten zitten. Maar vooral niet méér erbij zetten. En de eventuele rest van het bestand opbouwen rondom de barbelen, niet rondom de Syno's tenzij je echt voor een Tanganyika-bestand wilt gaan. Maar dan zul je afscheid van de barbeeltjes moeten nemen.


Heeeel erg bedankt voor de tips! De polli lijkt er heel erg op qua bouw; wat me alleen bij zowel de polli als de petricola opvalt is dat de 'snorharen' ook bij een donkere tekening mooi licht lijken te blijven; die van mij hebben dit echter niet. De petricola was ik eerder tegen gekomen en was een van de redenen dat ik dit postje maakte. Ik vond bijvoorbeeld deze pagina die aanraadde om er vijf of meer te nemen... wat inderdaad ofwel inzetten op een nieuw aquarium of er toch afscheid van nemen zou betekenen.

"Zo lang het goed gaat lekker laten ziten" is in ieder geval heel fijn om te horen! Als ik toen ik voor het eerst voor ze moest zorgen had geweten wat ik nu weet, had ik direct andere eigenaren voor ze gezocht, maar ondertussen ben ik erg gehecht aan al dit stelletje overlevers. De twee synodontisjes hebben voor nu in ieder geval genoeg schuilplaatsen om allebei lekker hun ding te kunnen doen, en tussen hen en de barbelen zijn er gelukkig nooit problemen geweest. Het lijkt alsof ze allemaal wel hun eigen stukjes van de bak hebben gevonden. Uiteindelijk zou ik inderdaad heel graag een bak voor ze maken die echt speciaal op hen ingericht is, maar op dit moment heb ik nog niet de ruimte om groter te gaan, dus dat is een project voor de toekomst waar ik me langzaam op wil voorbereiden :)
 
Ik kende de Waterlori nog niet en werd echt heel blij toen ik afbeeldingen ging googlen! Qua kleur/patroon komt deze namelijk precies overeen; de gelere kleur en de bredere vlekken zijn heel herkenbaar. Alleen ik zie op veel van de foto's dat de Waterlori een flink stuk groter/breder lijkt te kunnen worden dan de mijne. Dus het zal denk ik in ieder geval deels waterlori zijn/?
In theorie kunnen een aantal soorten vast wel onderling kruisen. Maar enkel omdat dat wellicht zou kunnen, lijkt het me nog niet waarschijnlijk dat dat vaak gebeurt. :)

Twee mogelijke verklaringen voor een duidelijk verschil in grootte t.o.v. de standaard: A. het zijn jonge dieren, B. het zijn oudere dieren en hun leefomstandigheden waren gedurende hun groeiperiode niet optimaal.
 
Oh, en nog even een paar bonusfoto's (ze hebben tegenwoordig een nieuw favoriet plekje waardoor ze sóms iets makkelijker te fotograferen zijn, maar niet vaak... Het zijn inderdaad net katten)

IMG_20210123_171934.jpg

IMG_20201228_152556.jpg


En mijn persoonlijke favoriet:

IMG_20201228_152615 (2).jpg
 

Terug
Bovenaan