T5 high efficiency

F

fixen

Guest
Ik had even een kort vraagje. Op dit moment gebruik ik 39 watt high output t5 lampen boven mijn bak. Het licht is me alleen iets te vel op dit moment (weinig licht behoevende planten en vissen). Hier kan ik toch gewoon 21 watt high efficiency lampen van de zelfde lengte in stoppen?
 
Nee, uw evsa moet geschikt zijn. Wat hoogst waarschijnlijk niet het geval zal zijn als het een standaard tl balk is.
 
Ik heb vrij weinig verstand van TL buizen, maar zou toch graag willen weten waar het probleem ligt. Zolang de VSA genoeg stroom kan leveren is dat toch geen probleem, of gaat het starten van de balken anders? Voltage verschillen? Andere frequentie?
 
JE zal niet minder stroom verbruiken.
Uw evsa zal blijven 39 watt leveren waardoor uw HE lamp overbelast wordt.
Ze zal evenveel licht geven als de HO variant, maar veel warmer worden en veel sneller stuk gaan.
 
Weet iemand dan misschien een makkelijke manier om de lampen te dimmen? Dus niet elektronisch, maar met een folie of zoiets? Bestaat er zoiets op de markt? Ik vervang namelijk liever niet de kap van mijn aquarium, want dat is mij veel te duur. Ik kan er zo wel iets tegenaan plakken, maar het wordt natuurlijk wel warm.
 
Pvc buis halen bij de gamma of andere bouwmarkt, gedeeltes over de tl schuiven en je hebt een deel gedimd.
Te donker? Dan wat minder erom heen, of te licht,mdan wat meer afdekken.
 
Krijg je dan geen storende gaten in het licht beeld? Kan de PVC trouwens zonder problemen tegen de hitte? T-5 high output buizen willen nogal warm worden.
 
Je moet de pvc wel ruim kopen zodat er lucht bij kan komen. Niet te smalle pvc buis kopen dus ;).
 
Anders een ledbalkje overwegen.
Spaar je ook effectief watt uit.

bv leds van JMB of azaqua.nl
 
Terug
Bovenaan