Wat is er nieuw

T5 lamp kapot (nu ook nr 2) vervangen door led of andere opties?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Speedmusic
  • Startdatum Startdatum
S

Speedmusic

Guest
Goedenavond,

Sinds vorige week is er 1 van mijn t5 lampen gestopt en was ik al naar alternatieven aan het kijken. Nu wilde ik op de lamp kijken welk type het was, onleesbaar. Andere lamp gepakt ook niet te lezen, terug geplaatst maar nu start deze ook moeizaam op.

Wat me wel opviel was dat van beide lampen er beweging zat op de metalen uiteinde, geen idee of dit de oorzaak is.

Nu heb ik dus meer haast dan ik dacht, het betreft een Juwel bak met lampen van 58cm (bak 80Cm).

Wat zijn tegenwoordig de opties in bijvoorbeeld LED, wat moet ik dan kiezen? Nu lees ik dat de firma Kite leuke opties heeft, deze lijken me op het eerste gezicht wat prijzig. Vind de sites welke ik heb gevonden niet bepaald informatief met wat ik nodig heb aan type lampen en hoe dit te bevestigen. Het is wel leuk dag, schemer nacht in je bak, is het modulair aan te schaffen?

Heeft er iemand een goed advies voor me welke ik snel in gebruik kan nemen? Het betreft overigens een familiebak.
 
Na het lezen van dit topic: zelf led inbouwen voor beginners (tharealmb), overweeg ik al iets serieuzer te kijken naar LED voor onze gezelschapsbak. tharealmb dank hiervoor.

Zoals gezegd, is mijn verlichting gestopt ik moet nu wel aan de slag. Maar als ik overstap op LED, hoe pak ik dit aan, met mijn twee linkerhanden icm met mijn bak, zie foto.
Kan ik de bestaande kap aanpassen, moet ik de bestaande T5 componenten er af slopen, is alleen dit middenstuk voldoende, zo niet hoe pak ik die flexibele plaatjes aan die aan de buitenkant zitten, hoeveel leds en hoe te plaatsen.

Blijkt misschien al uit mijn vragen, van dit onderwerp heb ik geen kaas gegeten (lumen/kelvin/daylight/moonlight) wat is nu wel/goed voor mijn gezelschapsbak, zo'n led controller lijkt me wel prachtig het instellen zal zeker lukken, echter welke waardes in te voeren zodanig dat het ook nog gezond is voor de bewoners.
Mijn probleem is ook nog eens dat ik het overzicht snel verlies zeker in combinatie met onvoldoende kennis, het stappenplan en boodschappenlijst van tharealmb helpt zeker, maar wat heb ik nodig voor mijn bak en hoe dit komend weekend te implementeren.

Per-1-stuks_5398.jpg
 
Zou eerst voor een buis kijken.
Als er 1 op is, doet de ander het ook niet.

Op zijn ze als er een zwarte rand in de buis zit.
 
Ik heb alleen de aansluitingen van de TL lampen verwijderd, als ik de hele unit verwijder zit er geen stevigheid meer in de middenkap. De losse draden wel ff behandeld met krimpkousen, mocht iemand de stekker er toch nog in doen, dan gebeurd er dus niks.
 
Hi Bertus, dank voor je antwoord.
Je noemt een zwarte rand, dit is op beide buizen zichtbaar, ik ga er dus vanuit dat de tweede buis ook aan zijn einde is of gaat komen.
 
Dan zijn ze beide op, geen gas meer.
Daar komt die zwarte rand van, valse ontstekingen.
2 nieuwe buisjes kopen.
 
Juwel tl-buis is kapot? | Verlichting | Het Nederlandstalig AquaForum



www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb ... t&Number...




14 okt. 2012 - 9 berichten
Gisteravond ging mijn tl-buis van Juwel (Juwel Day lite 15w) ineens uit. Ik krijg hem ... Zit er aan 1 kant een zwarte donkere rand? dan is hij op ...


Ja, toen ook.
 
dat is een oude post Bertus, maar niet van mij of bedoelde je dat niet met "ja toen ook"?

@folkishpeter, dank dat idee had ik al. die clips van kitelight zijn waarschijnlijk de makkelijkste optie, deze kan ik aan de bestaande buizen klikken.
 
Ja, is een oude post, gaf ik OOK antwoord op dezelfde vraag.
Kan je ook lezen,wat er in staat.
 
Ah ok dank, vandaag even een snelle klap gemaakt en de witte retrofit led tube van superfish gekocht. Heb ook naar de gekleurde gekeken , dit zou een rgb moeten zijn maar er komen maar twee draden uit en is hierdoor niet met een controler in te stellen. Heb deze daarom toch maar niet genomen.

Volgende stap is een controller en 1 of 2 rgb strips, bijvoorbeeld die van kitelight, deze kan ik netjes aan de superfish lampen klikken.
Nu maar hopen dat die witte superfish led lampen met een TC420 controller kan bedienen, heeft iemand hier ervaringen mee?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan