T5 lampen 1 jaar oud. Vervangen?

R

Robin-S

Guest
De lampen boven mijn bak zijn nu ongeveer 1 jaar oud. Is het nu verstandig om ze te vervangen?

Het gaat om 2x 39W t5 lampen van Dennerle. Beide de color variant. Deze lampen wil ik op den duur gaan vervangen door lampen van Jbl. De Jbl Trocal color vind ik een mooi warm licht geven. Daarnaast wil ik geen 2e color lamp meer maar wat is een mooi en wijs alternatief?

De verlichting brandt 8 uur per dag. Dit x 365 dagen is 2920 uur totaal. Is het (nogmaals) wijs om ze te vervangen?

Mvg Robin
 
Als jij geld teveel heb,moet je dat doen.

Normaal kunnen ze er 3 jaar tegen.
Of 10.000 branduren.
 
Geld teveel heb ik zeker niet Bertus. Ik dacht dat je t5 lampen ieder jaar moest vervangen. Verkeerd gedacht dus.
 
De meeste T5 lampen halen makkelijk de 20.000 uur en specifiek die van Dennerle ruim meer dan 10.000 uur.
 
Vroeger adviseerde ze dat voor T8 verlichting boven plantenbakken ivm lichtverlies,ik geloof dat dit ook niet meer opgaat voor de huidige T8 lampen maar zeker niet voor T5 iig.
 
Klopt SB. Vroeger kregen ze de buizen niet goed luchtledig, kon er ook minder neongas in.

Tegenwoordig gaan ze tot 99,99 leeg, dus meer gas , dus langere branduren.
 
De T5 verliest maximaal ik dacht 10% en wordt daarna niet minder tot het moment dat hij het helemaal begeeft.
Dus vervangen lijkt me niet nodig.
 
Prima, ik weet genoeg. Ik kan mijn centjes dus nog even in mijn zak houden. Ik weet ook niet meer hoe ik aan die wijsheid kwam. Ik zal het wel in een wat ouder boek gelezen hebben of zo.

Gr Robin
 
Ik heb mijn Juwel aquarium al bijna 5 jaar en daar zitten nog steeds de standaard lampen in. De planten doen het nog prima. De lampen kunnen dus wel even mee.
 
Volgens mij zeiden ze dat over t8 buizen.

Ik had 2 jaar geleden een nieuwe Juwel bak aangeschaft. Heb een week geleden een nieuwe buis gekocht, de planten deden het iets slechter. Al weet ik niet 100% zeker of het daardoor komt.

Volgens mij had jij een Trofis en daar kunnen volgens mij wel random merken t8 buizen in (dus ook bv. van Philips).
 
visstisck zei:
Volgens mij zeiden ze dat over t8 buizen.

Ik had 2 jaar geleden een nieuwe Juwel bak aangeschaft. Heb een week geleden een nieuwe buis gekocht, de planten deden het iets slechter. Al weet ik niet 100% zeker of het daardoor komt.

Volgens mij had jij een Trofis en daar kunnen volgens mij wel random merken t8 buizen in (dus ook bv. van Philips).

t8 is niet uitwisselbaar met t5

groet

jaap
 
T5 vervang je normaal gezien gewoon als ie stuk gaat.
 
Toen ik dit laatst na heb gevraagd in de speciaalzaak hier in Tilburg gaf de verkoper bij mij aan dat je het beste het aantal branduren aan kan houden die op de doos van de lamp staat. Mijn lampen hebben geloof ik 10.000 branduren op de verpakking staan. Dit houdt dus in dat als ik de lamp 10 uur per dag laat branden, ik de lamp moet vervangen na 1000 dagen. Ik heb trouwens ook lampen van Dennerle.. Deze zullen dus zeker wel 2 jaar mee moeten gaan!
 
Ze geven garantie voor 10.00 branduren,dus is natuurlijk zonde om de lamp na 10.000 uur te vervangen terwijl deze misschien nog prima een jaar meegaat! ;)
 
Terug
Bovenaan