T5 of (Power)LED


G

GCJ

Guest
Wij overwegen de aanschaf van een ander aquarium.

Voor nu denken wij aan een Eheim Proxima 325 (130x50x50).

Eigenlijk dachten we aan een aanschaf op termijn van een jaar a enkele jaren. Maar bij het rondkijken zie ik dat dit aquarium momenteel in de uitloopfase zit voor de T5 versie. Mochten we nog wat wachten en voor de led gaan, dan zal dat de Power LED worden van Eheim, al of niet met controller.

Dingen die voor ons van belang zijn:

Wij willen nu richting een aquarium waarin we uit gaan komen op gemiddelde tot net boven gemiddelde verlichting. Wij denken dat ons dat meer mogelijkheden geeft mbt planten. Op dit moment varieert ons plantenbestand van laag tot gemiddeld licht, waarbij we qua verlichting tussen laag en middel inhangen. We geven ongeveer 20mg/ltr co2 via bio-co2 en hebben doorgaans geen zichtbare algen. De kleuren van rode planten zijn tussen rood en bruin. We zouden het leuk vinden als dat iets helderder zou worden. We willen dus iets upgraden voor de planten.

We overwegen (met bibbers wegens eerdere minder goede ervaringen) de aanschaf van een co2-set voor een stabiele co2-afgifte bij een hogere vraag van licht. Momenteel gebruiken we bio-co2. Dat werkt nu perfect, maar we vermoeden dat dat bij een hoger lichtaanbod wellicht lastiger wordt. Even op z'n GCJ's gezegd, we hebben momenteel een lichtaanbod wat past bij een co2-gehalte van rond de 15mg/ltr, waardoor schommelingen tussen de 15 en 25mg/ltr geen probleem zijn omdat we boven de 15 blijven.

We hebben een duidelijke voorkeur voor het licht van tl boven dat van led. Warm, sfeervol en gezellig licht. Wat ons betreft is LED-licht meestal meer supermarktverlichting, erg helder, wit, kaal, koud. Nu hebben we inmiddels begrepen dat dat meer te maken heeft met de kwaliteit van de led-verlichting dan led op zich. Klopt dat?

Wij zijn geen mensen die de hele dag willen prutsen met verlichting. We houden niet van zonsopgangen en zonsondergangen. We worden al moe als we denken aan verlichtingsschema's die je in moet stellen. Oneindige mogelijkheden met verlichting zijn voor ons dus meer een nadeel dan een voordeel.

Bijgaand doe ik de schema's die Eheim geeft van de door hen geleverde verlichting. Excuus voor de slechte kwaliteit. Het is een foto genomen van een laptopscherm.

IMG_20200521_121541.jpgIMG_20200521_121354.jpg

Nu is mijn vraag, is het verstandig, gezien onze voorkeur voor t5 verlichting, nu snel een aquarium te komen van dit type, met t5, of is het verstandiger ons daar overheen te zetten, en te mikken op de duurdere PowerLED's.
Energieverbruik is geen issue voor ons hierin. Wat wij extra betalen voor de PowerLed's gaan we er gedurende de gebruiksduur van het aquarium niet uithalen door een lager energieverbruik. Vwb het engergieverbruik op zich, het verschil is niet enorm groot.
 
Tja met dat soort planten en wensen denk ik dat T5 ook erg goed zal volstaan. Ik heb nooit anders gehad tot we de nieuwe Fusion kochten en inderdaad krijg je daar vaak wittig licht bij. Hier zijn de balken 6800Kelvin dus met veel gedoe heb ik wat leds kunnen dimmen waardoor het nu geler oogt.
Ik ken de verlichting niet van de Eheim verder dus kan daar weinig over zeggen maar als ik de keus had dan zou ik denk ik T5 kiezen omdat die ook goedkoper zijn als je een nieuwe buis wil hebben.
 
We kunnen de t5 versie nu kopen voor (afhankelijk van de kleur) ruwweg tussen de 800 en de 1100 euro. De powerled versie zal inclusief meubel op rond de 1600 euro komen denk ik, misschien 1700 met controller erbij. Best een groot verschil.
Maar, ik lees hier altijd dat "men" zegt hoe goed LED is. Dus twijfelen we.

Bijkomend iets is dat we bij de keuze voor t5 nu snel moeten kopen, terwijl we eigenlijk nog een poosje hadden willen wachten en alles rustig voorbereiden.
Onze ervaringen met LED zijn tot nu toe niet fantastisch, maar waarschijnlijk niet representatief voor goede led-verlichting. Het was standaard led in de LIDO120.

Maar goed, we hebben niet genoeg verstand van verlichting om hier, puur gebaseerd op licht, een goede keuze in te maken.
 
ik denk dat het verstandig zal zijn om eens naar een goede aquarium zaak te gaan en daar te kijken puur en alleen naar de verlichting van de verschillende lichtbronnen. Het vermoeden van mij is dat je met led verlichting toch ook het zo door jou gewenste resultaat kunt krijgen, daarbij heeft led volgens mij toch ook meer toekomst perspectief
 
Led is er in alle kleuren. Ook zeer warm.
Dus kies wat we het je het mooist vindt
 
Hallo GCJ,

Begin niet aan Eheim powerled te duur en de weergave is niet best en ook niet voor planten.
Wil je prima led dan zijn JMB led balken een stuk beter om warme sfeer te creeren door 3000K white/red balken te nemen die ook prima groei geven op planten.

Wil je het simpel houden dan volstaat T5 met 1x Dennerille special planten en 1x buis Dennerile amazon dayligt combinatie al zeer goed als sfeer met warme tint en plantengroei. echter hou wel rekening met de zomer maanden dat T5 buizen veel warmte afgeven dus het water met een dichtekap behoorlijk extra opwarmen.
Dit problem heb je met led minder en is ook energiezuiniger als je de investering om het aanschaffen even niet mee rekent.

Ook als led zijn Dennerile trocal led zeer goed maar minder warm kwa sfeer maar zeer goed op de planten en de kleuren van vissen te laten schitteren. maar ook hier vrij duur in aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
Als je 1600,- moet uitgeveb voor een proxima kan je dan niet beter de incpiria 430 halen ? Kost hetzelfde namelijk bij de duitser waar ik hem gehaald heb. Wordt gratis geleverd. Pm maar bij interesse geef ik je zijn email.
 
Als je 1600,- moet uitgeveb voor een proxima kan je dan niet beter de incpiria 430 halen ? Kost hetzelfde namelijk bij de duitser waar ik hem gehaald heb. Wordt gratis geleverd. Pm maar bij interesse geef ik je zijn email.

De prijzen die ik noem zijn heel ruwweg sorry :)

Wat ik zo zag, de proxima 325 komt inclusief meubel op ongeveer 1200, de led-versie. Maar dat is standaard led. Als ik de Power-led-versie wil, dan zou ik dat bedrag ongeveer kwijt zijn aan het aquarium alleen dacht ik, en dan komt er nog een meubel bij van ongeveer 400 a 450 euro (om en nabij). En dan eventueel nog een controller (als we dan toch wil doen dan ook maar helemaal wild, geeft ook extra mogelijkheden dacht ik).

Die prijs die ik noemde is dus niet gebaseerd op de normale versie.

De versie die jij noemt heb ik ook naar gekeken, maar die is een stuk dieper (van voor naar achter 60cm ipv 50cm dacht ik).
Dat is hier lastig. We wonen erg klein en dan kunnen we nauwelijks nog langs het aquarium lopen. De 50cm zal al wennen worden :) We hebben nu 40cm.
 
De prijzen die ik noem zijn heel ruwweg sorry :)

Wat ik zo zag, de proxima 325 komt inclusief meubel op ongeveer 1200, de led-versie. Maar dat is standaard led. Als ik de Power-led-versie wil, dan zou ik dat bedrag ongeveer kwijt zijn aan het aquarium alleen dacht ik, en dan komt er nog een meubel bij van ongeveer 400 a 450 euro (om en nabij). En dan eventueel nog een controller (als we dan toch wil doen dan ook maar helemaal wild, geeft ook extra mogelijkheden dacht ik).

Die prijs die ik noemde is dus niet gebaseerd op de normale versie.

De versie die jij noemt heb ik ook naar gekeken, maar die is een stuk dieper (van voor naar achter 60cm ipv 50cm dacht ik).
Dat is hier lastig. We wonen erg klein en dan kunnen we nauwelijks nog langs het aquarium lopen. De 50cm zal al wennen worden :) We hebben nu 40cm.
Is maar 10cm extra ? zou hem voor de proxima ook mailen. Hij haalt het gelijk bij eheim vandaan, nederlandse leverancier vraagt te veel marge is mijn idee. http://www.aquarium-wilhelmi.de/ je moet vraag naar benjamin richten is enigste die engels kan.
 
Wat ik een nadeel vindt bij het kopen over de grens is dat als er iets mee is je niet snel een beroep op hun service kan doen en daarom koop ik liever bij een local LFS. Veel gaan net als de mijne wel mee met de goedkoopste internetprijzen in ons land.
 
Ts doet er goed aan om de verlichting eens te vergelijken allemaal leuk die kreten gewone led power led enzovoort
Ik heb hier op de 250 een daytime systeem hangen met 9 moduels in de combi 5x Neutral White 4 Module Ultra White en de vissen vragen nu al om :cooll:
led geeft heel anders licht als een t 5 buis waarmee ik bedoel dat het al het licht naar beneden gericht is en niet zoals de t 5 buis rondom
 
Wat ik een nadeel vindt bij het kopen over de grens is dat als er iets mee is je niet snel een beroep op hun service kan doen en daarom koop ik liever bij een local LFS. Veel gaan net als de mijne wel mee met de goedkoopste internetprijzen in ons land.
Ja heb de afweging zeker gemaakt. Wat ik vervelend vondt is dat alle zaken die ik had gezien via postnl ofzo bezorgde en meestal op de stoep. Deze man bracht het samen met mij waar die moest staan en 600,- minder in de prijs kon ik goed gebruiken om de techniek etc te kopen ?
 
Ts doet er goed aan om de verlichting eens te vergelijken allemaal leuk die kreten gewone led power led enzovoort
Ik heb hier op de 250 een daytime systeem hangen met 9 moduels in de combi 5x Neutral White 4 Module Ultra White en de vissen vragen nu al om :cooll:
led geeft heel anders licht als een t 5 buis waarmee ik bedoel dat het al het licht naar beneden gericht is en niet zoals de t 5 buis rondom

Ik probeer te begrijpen wat je zegt.

Het gedeelte dat t5 anders het licht verspreidt dan led dat begrijp ik tot op zekere hoogte. De hoogte waar het dan nog mis gaat is, en dan... Wat is het effect daarvan.

En vergelijken. We hebben hier een Rio180 met 2x t5 van Juwel. We hebben een Lido120 gehad met led (en ja, ik weet dat standaard Juwel led niet representatief is voor alle mogelijkheden).
Maar wat moet ik daar nou aan vergelijken? Ik heb te weinig verstand van licht om zinnige conclusies te trekken uit wat ik zie.
 
Het gedeelte dat t5 anders het licht verspreidt dan led dat begrijp ik tot op zekere hoogte. De hoogte waar het dan nog mis gaat is, en dan... Wat is het effect daarvan.

Ik ben ook geen expert maar met een buis heb je veel strooilicht omhoog waar je niks aan hebt tenzij je met goede reflectoren werkt. Hoeveel verlies er met reflectoren nog is durf ik niet te zeggen maar zonder ben je een groot deel van het licht kwijt. LED straalt niet omhoog dus heb je hier geen last van.
 
Ik ben ook geen expert maar met een buis heb je veel strooilicht omhoog waar je niks aan hebt tenzij je met goede reflectoren werkt. Hoeveel verlies er met reflectoren nog is durf ik niet te zeggen maar zonder ben je een groot deel van het licht kwijt. LED straalt niet omhoog dus heb je hier geen last van.

Dank je, dat begrijp ik :) Dus goede reflectoren verhogen de lichtopbrengst bij tl-licht. Dat zou dus ook bij onze rio met t5 een hogere lichtopbrengst kunnen geven.
 
Het licht wat naar boven uitstraalt wordt door een reflector afgebroken en gaat weer terug zeg maar. Dat is simpel uitgelegd :DD
 
Ik probeer te begrijpen wat je zegt.

Het gedeelte dat t5 anders het licht verspreidt dan led dat begrijp ik tot op zekere hoogte. De hoogte waar het dan nog mis gaat is, en dan... Wat is het effect daarvan.

En vergelijken. We hebben hier een Rio180 met 2x t5 van Juwel. We hebben een Lido120 gehad met led (en ja, ik weet dat standaard Juwel led niet representatief is voor alle mogelijkheden).
Maar wat moet ik daar nou aan vergelijken? Ik heb te weinig verstand van licht om zinnige conclusies te trekken uit wat ik zie.
Led verlichting gaat recht naar de bodem zeg maar dus je opbrengst van je led lampen komen volledig ten goede aan vis en plant bij t5 verdwijnt een stuk van je licht opbrengst naar boven
met als effect onnodige warmte en licht op plaatsen waar je het niet wil kap en achterwand.
Reflectoren hebben hier wel wat effect op (ondingen trouwens) maar vertekend het lichtbeeld wel. daarnaast wordt de buis nog warmer als ie al wordt dus kortere levensduur buis.
De standaard led verlichting juwel tja das een goedkope manier om mee te doen in het led verhaal van juwel met goede verlichting heeft het mijn inziens niets van doen (ooh daar zal je het krijgen) zal vast commentaar op komen ;)
Zal me trouwens niets verbazen dat je het te wit vond de led van juwel.
 
Led verlichting gaat recht naar de bodem zeg maar dus je opbrengst van je led lampen komen volledig ten goede aan vis en plant bij t5 verdwijnt een stuk van je licht opbrengst naar boven
met als effect onnodige warmte en licht op plaatsen waar je het niet wil kap en achterwand.
Reflectoren hebben hier wel wat effect op (ondingen trouwens) maar vertekend het lichtbeeld wel. daarnaast wordt de buis nog warmer als ie al wordt dus kortere levensduur buis.
De standaard led verlichting juwel tja das een goedkope manier om mee te doen in het led verhaal van juwel met goede verlichting heeft het mijn inziens niets van doen (ooh daar zal je het krijgen) zal vast commentaar op komen ;)
Zal me trouwens niets verbazen dat je het te wit vond de led van juwel.

Dank je voor je toelichting. Dit begrijp ik veel beter. Ook inclusief de mitsen en maren.

Van mij ga je geen commentaar krijgen over je opmerking over juwel led, de goedkope tak. Naar mijn mening is het niet ideaal. Ik heb ook ander ledlicht gezien nu van Juwel en dat was een verschil van dag en nacht, alleen al op de foto's.

We gaan hier vanavond eens druk nadenken, ik mag meestal het voorwerk doen :)
 
https://aquanswers.com/led-lights-for-aquarium-plant-growth-best-color/ aangezien ik beetje zelfde kant op aan het zoeken ben wordt alleen niet over verschil met t5 gesproken.

Om het even makkelijk uit te leggen hoe T5 licht geeft en hoe led.

T5 bestaat uit 2 types Three band en Five band spectrum
Dat betekent dat een T5 buis pieken geeft met 3 kleuren of de wat duurdere 5 pieken heft met kleuren.
Tl buis is niks meer als een gloeilamp alleen lagere werkspanning en dunnere gloeidraden die over een lengte beter afstralen dus efficienter zijn met stroom dan een gewone gloeilamp.. een spaarlamp is dan ook niks meer dan een gevouwen Tl-buisje met electronische starter maar het princiepe is het zelfde om zoveel mogelijk licht opbrengst te halen met minder wattage verbruik.
Tl buizen hebben een fluoricente coating op de binnen kant van het glas (fluoricentpoeder/fosfor) deze bepaald de kleur van de buis hoe het licht in kelvinwaarde wordt uitgestraald alleen heft dit een nadeel een tlbuis kan niet het gehel licht spectrum uitstralen omdat de fluoricentpoeder niet zo is te maken en heeft beperkingen.
Dus komt er door een bepaalde samenstelling pieken in de kleuren zoals warm wit is meer rood, daglicht meer blauw/wit of geheel blauwe buis voor zee aquaria.. nu maken met het type fluoricent poeder vaak 3 pieken.. blauw groen rood deze maken ze in verhouding dat deze kleuren Mengen en dus of naar geel of wit neigen afhankelijk van het type warm wit of dag licht.

Led licht is blauw zonder fosfor coating, fosfor wordt gebruikt net als bij tl buizen om een bepaalde kleur weergave te bereiken in kelvin waarde.. het fosfor samen stelling zorgt de kleur die een led moet weergeven.. rood,geel,groen,wit,blauw en vaak houd men RGB aan dus Rood Groen Blauw.. feitelijk werkt elke Led tv ook zo om de kleuren te Mengen zodat je 16miljoen kleuren kan weergeven.
Nu is dat met verlichting in huis of voor aquaria niet echt belangrijk om planten te laten groeien maar wel voor onze ogen hoe wij het licht ervaren.
Dus led heeft een vlakker licht spectrum tenzij extra je kleuren led gaat inzetten zoals rood groen of blauw zal ook hier grotere pieken ontstaan in het spectrum specefiek voor planten of om de kleuren van vissen uit te lichten.
Tl buizen die 3 of 5pieken hebben die de kleurtoon bepalen en ook de plantengroei en doen dan eigelijk het zelfde om bepaalde kleur in het spectrum extra uit te stralen zoals aandeel blauw,rood of meer groen zoals de philips 830 Deluxe die al jaren niet meer wordt geproduceerd en nog uit de T8 tijdperk stampt maar een verschrikkelijk mooi Tl buis was die dankzij extra piek groen de planten zo mooi uitlichten en super groen naar voren kwamen.

Nadeel van tl buizen is dat ze 360graden uitstralen dus wil je maximaal rendement op het water richten zal jeen reflector moeten gebruiken omdat je ander met een 33-50% licht verlies optreed met een zwarte afsluitdeksel op het aquarium.
Voordeel led.. het straald direct naar het water zonder verlies in een hoek van c.a 120graden (afhankelijk van welke lens er is gebruikt die de afstraal hoek bepaald) dus weinig of geen verlies in licht opbrengst.
 
Om het even makkelijk uit te leggen hoe T5 licht geeft en hoe led.

T5 bestaat uit 2 types Three band en Five band spectrum
Dat betekent dat een T5 buis pieken geeft met 3 kleuren of de wat duurdere 5 pieken heft met kleuren.
Tl buis is niks meer als een gloeilamp alleen lagere werkspanning en dunnere gloeidraden die over een lengte beter afstralen dus efficienter zijn met stroom dan een gewone gloeilamp.. een spaarlamp is dan ook niks meer dan een gevouwen Tl-buisje met electronische starter maar het princiepe is het zelfde om zoveel mogelijk licht opbrengst te halen met minder wattage verbruik.
Tl buizen hebben een fluoricente coating op de binnen kant van het glas (fluoricentpoeder/fosfor) deze bepaald de kleur van de buis hoe het licht in kelvinwaarde wordt uitgestraald alleen heft dit een nadeel een tlbuis kan niet het gehel licht spectrum uitstralen omdat de fluoricentpoeder niet zo is te maken en heeft beperkingen.
Dus komt er door een bepaalde samenstelling pieken in de kleuren zoals warm wit is meer rood, daglicht meer blauw/wit of geheel blauwe buis voor zee aquaria.. nu maken met het type fluoricent poeder vaak 3 pieken.. blauw groen rood deze maken ze in verhouding dat deze kleuren Mengen en dus of naar geel of wit neigen afhankelijk van het type warm wit of dag licht.

Led licht is blauw zonder fosfor coating, fosfor wordt gebruikt net als bij tl buizen om een bepaalde kleur weergave te bereiken in kelvin waarde.. het fosfor samen stelling zorgt de kleur die een led moet weergeven.. rood,geel,groen,wit,blauw en vaak houd men RGB aan dus Rood Groen Blauw.. feitelijk werkt elke Led tv ook zo om de kleuren te Mengen zodat je 16miljoen kleuren kan weergeven.
Nu is dat met verlichting in huis of voor aquaria niet echt belangrijk om planten te laten groeien maar wel voor onze ogen hoe wij het licht ervaren.
Dus led heeft een vlakker licht spectrum tenzij extra je kleuren led gaat inzetten zoals rood groen of blauw zal ook hier grotere pieken ontstaan in het spectrum specefiek voor planten of om de kleuren van vissen uit te lichten.
Tl buizen die 3 of 5pieken hebben die de kleurtoon bepalen en ook de plantengroei en doen dan eigelijk het zelfde om bepaalde kleur in het spectrum extra uit te stralen zoals aandeel blauw,rood of meer groen zoals de philips 830 Deluxe die al jaren niet meer wordt geproduceerd en nog uit de T8 tijdperk stampt maar een verschrikkelijk mooi Tl buis was die dankzij extra piek groen de planten zo mooi uitlichten en super groen naar voren kwamen.

Nadeel van tl buizen is dat ze 360graden uitstralen dus wil je maximaal rendement op het water richten zal jeen reflector moeten gebruiken omdat je ander met een 33-50% licht verlies optreed met een zwarte afsluitdeksel op het aquarium.
Voordeel led.. het straald direct naar het water zonder verlies in een hoek van c.a 120graden (afhankelijk van welke lens er is gebruikt die de afstraal hoek bepaald) dus weinig of geen verlies in licht opbrengst.
Bedankt voor uitgebreide info, weet van mijn eheim dat er 2 lampen bij geleverd zijn. Powerled, 1 daylight en 1 plants, ene bedoeld voor wit en blauw licht voor simulatie nachtmodus en de planten met de overige kleuren. Corne wijste mij laatst op de kyocera led die het volledig spectrum aan kleuren aan kan bieden. Denk dat ik altijd voor de led optie zou kiezen aangezien deze lampen gemaakt en dus redelijk afgesteld op het aquarium wat je koopt. Ze waren bij mij inclusief met het aquarium.
 
Als kleine toevoeging. Je hebt witte plastic reflectoren en van aluminium. De laatste vindt ik beter voor T8/T5.
 
Nadeel van tl buizen is dat ze 360graden uitstralen dus wil je maximaal rendement op het water richten zal jeen reflector moeten gebruiken omdat je ander met een 33-50% licht verlies optreed met een zwarte afsluitdeksel op het aquarium.

En hoeveel verlies is er eventueel met reflectoren? Of hangt dat weer af van het type reflector dat je gebruikt?
 
En hoeveel verlies is er eventueel met reflectoren? Of hangt dat weer af van het type reflector dat je gebruikt?
Dat is aan de kwaliteit van de reflector.. hoe beter en zuiverder de reflexilaag des te minder verlies.

Hoeveel dat zou zijn schat ik ongeveer 10-15% verlies maar schoon blijven ze niet en worden nat door condens dus het verlies zal nog wel wat oplopen denk ik.
Maar exacte cijfers zijn er eigenlijk nergens te vinden..
 
Nee dat was hier ook duidelijk te zien en ze worden snel smerig door kalk en dat kun je wel reinigen maar goed dat blijft er vaak weer bij.
 
Bedankt voor alle input, informatie en suggesties.

We hebben het hier vanavond samen overlegd.
Het punt is dat we eigenlijk pas over een jaar of een aantal jaren het aquarium wilden vervangen, en opnieuw inrichten. Dat zou een behoorlijke verandering worden met meer licht, andere planten en een co2-installatie. Maar nu dus nog niet. Dus toen ik er achterkwam, dat we hier nu een keuze moesten maken omdat de t5-versie opgeruimd wordt, overviel ons dat een beetje.

We hebben besloten nu voor de t5 versie te gaan, en de bak in te richten exact zoals de huidige bak. Iets meer plek voor alles :)
Maar verder geen veranderingen.
Wanneer we dan toe zijn aan de verandering, over een jaar, een paar jaren, dan plaatsen we een extra powerled bij, en voeren de rest van de verandering door. We denken zo het beste van beiden te hebben. T5 wat we mooi vinden qua sfeer, en straks wanneer we waarschijnlijk meer licht nodig gaan hebben, kan het eenvoudig ge-upgrade worden. We kunnen nu als het allemaal lukt, de bak kopen met 30% korting. Dat betekent dat het ook financieel een voordeel betekent. Zelfs wanneer we gaan upgraden zijn we nog steeds een stuk voordeliger uit dan we nu met de bak met standaard-led zouden zijn.

Dus, morgen bellen naar de winkel om te informeren waar hij op voorraad is :)
 
Nou je hebt dus geen weken nodig gehad zoals we vanmiddag even dachten in de chat :DD ;).
 
Volgens kan je met led tegenwoordig dezelfde resultaten halen qua lichttemperatuur en penetratie. Een wezenlijk verschil blijft dat de led een gerichte puntbelichting heeft, met meer contrasten qua schaduw en highlights, en dat tl een ambiente verspreiding van licht heeft. Met minder schaduwen omdat het licht van alle kanten komt. Daardoor krijg je een veel zachtere belichting.
Bij led zit je in de felle zon en tl is als op een bewolkte dag. Echt een smaakding lijkt me. Geen goed of fout.
 
Een erg interessant topic dat ik met veel plezier gelezen heb en graag blijf volgen! :petjeaf:
 
Een erg interessant topic dat ik met veel plezier gelezen heb en graag blijf volgen! :petjeaf:

Hallo Hoogheid, waar gaat jouw voorkeur naar uit?
 
Ik vind het lastig om hier een steekhoudende uitspraak over te doen. Ik heb zelf heel wat jaren T8 buizen gehad, sinds een klein jaartje een T5 buis. Ik hoop over niet al te lang een nieuwe bak aan te kunnen schaffen en wil dan beslist over op LED verlichting. Wat mij erg aanspreekt hieraan zijn de sterkere schaduwen. Het TL licht wordt wat meer versprijd door de bak heen geschenen dan bij een LED lamp, die straalt recht naar beneden toe. Volgens mij is dit ook eerder in dit topic besproken.

Ik ben overigens zeer tevreden over mijn T5 verlichting hoor, het is een beetje een persoonlijke voorkeur ook.
 
Ik vind het lastig om hier een steekhoudende uitspraak over te doen. Ik heb zelf heel wat jaren T8 buizen gehad, sinds een klein jaartje een T5 buis. Ik hoop over niet al te lang een nieuwe bak aan te kunnen schaffen en wil dan beslist over op LED verlichting. Wat mij erg aanspreekt hieraan zijn de sterkere schaduwen. Het TL licht wordt wat meer versprijd door de bak heen geschenen dan bij een LED lamp, die straalt recht naar beneden toe. Volgens mij is dit ook eerder in dit topic besproken.

Ik ben overigens zeer tevreden over mijn T5 verlichting hoor, het is een beetje een persoonlijke voorkeur ook.

Ik denk dat jouw stukje aansluit bij wat anderen ook al zeiden, persoonlijke voorkeur is belangrijk.

Wij hebben een duidelijke voorkeur voor hoe t5-licht eruit ziet. Zonder enige onderbouwing, puur smaak. We hopen dat karakter van het licht vast te kunnen houden in de toekomst, wanneer we de t5 willen gaan combineren met een led-unit. We denken dat dat best mooi kan zijn.

We gaan het zien. Ook jij bedankt voor je bijdrage.
 
Ik zou zelf led-licht en TL niet echt kunnen onderscheiden eigenlijk. Warm-wittte leds geven toch (voor het ook) bijna hetzelfde licht? Wel is de verdeling totaal anders natuurlijk doordat TL alle kanten op schijnt.
 
Ik zou zelf led-licht en TL niet echt kunnen onderscheiden eigenlijk. Warm-wittte leds geven toch (voor het ook) bijna hetzelfde licht? Wel is de verdeling totaal anders natuurlijk doordat TL alle kanten op schijnt.

Het zou interessant zijn eens een aantal foto's te zien van aquaria, genomen op bijna hetzelfde moment, met als enige verschil t5, en min of meer vergelijkbaar ledlicht.

Misschien zit het tussen de oren.
 

Terug
Bovenaan