Wat is er nieuw

t5 of t8?

• Onderwerp starter Onderwerp starter marco v.s.
  • Startdatum Startdatum
M

marco v.s.

Guest
hallo allemaal,

ik ben van plan een plantenbak op te zetten. met een nieuw aquarium omdat het aquarium die ik nu heb vol met krassen zit en daar wil ik niet graag meer tegen aan kijken.

op dit moment heb ik een meubel en een aquarium van 100/40/40.
nu was mijn plan om het aquarium met lichtkap te verkopen en een nieuw volglas aquarium te kopen en de lichtkap zelf maken.

om de lichtkap zelf te maken dacht ik eraan om 2x deze te kopen:
858363_0_82_aquarium_tl_balk.jpg

(plaatje van internet)

en de kap waar deze 2 in komen zelf te gaan maken van hout en deze netjes af te gaan werken met lak

wat kan ik nu het beste nemen qua lampen, t5 of t8?

of heeft iemand misschien nog een idee qua bouwen van de lichtkap?

alvast bedankt
mvg. Marco

Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor ballast ze in de T8 steken.

T5 is altijd een elektronische ballast en dat is geweldig vanwege de hogere effici�ntie, minder warmte productie, hoge schakelfrequentie. Dit alles zorgt voor een aangenamer licht zonder flikkering.

Mogelijk is het interessant om te kijken naar een regelbare T5 zodat je de output van de lampen kan afregelen en eventueel een zonsopgang/ondergang kan simuleren

Een ander voordeel van T5 is dat ze minder plek innemen en indien gewenst kan je dus meer lampen op een kleinere oppervlakte proppen.

Ikzelf heb momenteel een Aquatlantis 240L met 2 x 36W T8 lampen. De behuizing van de ballast wordt behoorlijk warm.

Volgens mij verdien je de meerprijs snel terug.

T5 heeft bij mijn weten volgende voordelen:
- Hogere lichtopbrengst per cm
- Hogere effici�ntie
- hogere schakelfrequentie
- afhankelijk van de ballast: mogelijk te dimmen
- afhankelijk van de ballast: functies zoals voorverwarmen van de lampen om ze langer te laten meegaan

bedankt voor de informatie deleenheir,

ik ben al even gaan opzoeken naar wat je bedoelde met ballast maar dat heb ik niet kunnen vinden.
voor mij is dit namelijk een compleet nieuw hoofdstuk.

je hebt het ook over een regelbare tl, om zo zonsopgang en ondergang te regelen. dat was ook mijn bedoeling alleen dan wou ik het gaan doen met extra dimkastje. maar dit is natuurlijk ook een hele mooie oplossing.:thumbs:

er zijn inderdaad veel voordelen van t5 zoals je opnoemt, en ik denk dat ik daar dan ook voor ga. zou je mij nog kunnen vertellen wat het ballast pressies inhoud?

mvg. Marco

ps heb je ook een topic van je aquarium? ik ben namelijk wel benieuwd 🙂

Met ballast word het voorschakelapparaat bedoeld, t8 heeft een vsa en t5 een evsa.
Er zijn evsa met een aansluiting om de lampen te kunnen dimmen, hiervoor heb je dus nog wel een dimmer voor nodig.

Dit alles is natuurlijk wel bepalend voor wat voor aquarium je wilt...
Wil je een plantenbak of hou je meer van een Z-A biotoop???

Bij de biotoop zou ik juist geen tl willen.. misschien een ledstrip of lichtslang.... Deze kun je ook dimmen en is qua kosten een stuk voordeliger...

Met een flinke rij t5 lampen ben je al snel aan andere kosten toe (co2, veel plantenvoeding, enz. enz.)
dus, dat kun je je nog overwegen.

bedankt voor de informatie Jeffrl,

HJ Boerman,

ik wil zeker een plantenbak. co2 apparatuur heb ik al en ik ben inderdaad bereid om plantenvoeding aan te schaffen. ook heb ik me hier al in verdiept en ik blijf nog steeds lezen want ik vind het zeer interesseert!! 🙂

op dit moment richt ik mij eerst op het aquarium zelf, die ga ik bestellen bij een aquarium bouwer. de licht kap wou ik dus zelf gaan maken om zo kosten te besparen. want een licht kap met 4x t5lampen erin kost best veel.

pas als ik de bak klaar heb ga ik mij richten op het inrichten, planten, voeding, waterkwaliteit enz van de bak.

mvg. Marco

Hallo Marco,
Heb je dit topic al eens gelezen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan