Wat is er nieuw

T5 verlichting erg warm

  • Onderwerp starter Onderwerp starter marcosantonius
  • Startdatum Startdatum
M

marcosantonius

Guest
Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit formum, dus nog beetje weg wijs worden.
Heb nu net een week een Juwel Lido 120 draaien maar wat mij op valt is dat mijn T5 verlichting erg warm wordt. Kan het nauwelijks aanraken. Dit brengt te temperatuur in mijn bak ook hoger.
Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Ja, dat klopt.

T5 verlichting wordt erg warm.

in hoeverre brengt dit je temperatuur omhoog?
 
Ja dat is een bekend probleem inderdaad. Ik brandde me in het verleden zelfs wel eens aan een T5 buis. Kap open zetten, minder lichturen, ventilator plaatsen, airco aanzetten, overstappen op LED zijn mogelijke maatregelen die je kunt nemen.
 
Ja, dat klopt.

T5 verlichting wordt erg warm.

in hoeverre brengt dit je temperatuur omhoog?
De temperatuur stijgt toch wel met een graad of 2 ?
 
Ja dat is een bekend probleem inderdaad. Ik brandde me in het verleden zelfs wel eens aan een T5 buis. Kap open zetten, minder lichturen, ventilator plaatsen, airco aanzetten, overstappen op LED zijn mogelijke maatregelen die je kunt nemen.
Bedankt voor uw reactie. Scheelt Led echt zoveel met warmte afgifte ten opzichte van mijn huidige T5 lampen ?
 
De temperatuur stijgt toch wel met een graad of 2 ?

Of dat wel of geen kwaad kan is een beetje afhankelijk van je visbestand, maar doorgaans moet een geleidelijke stijging van de temperatuur geen kwaad kunnen.
in de natuur is kan de temperatuur in de nacht/dag ook verschillen (beetje afhankelijk van waar het is en welk seizoen ect).
 
Ik heb boven mijn Juwel Rio 180 ook twee T5 balken hangen. Deze worden inderdaad behoorlijk warm. Ik kan de temperatuur eens meten met een IR-thermometer. Ik heb mijn arm al regelmatig 'verbrand' aan deze balken toen ik bezig was in mijn bak terwijl de lamp al enkele uren aanstond. :juggle:
 
Bedankt voor uw reactie. Scheelt Led echt zoveel met warmte afgifte ten opzichte van mijn huidige T5 lampen ?
Ja, de led-verlichting kan ik gewoon vast pakken als die aan staat. Wel warm, maar ik verbrand me niet (en ik vind al snel dat ik verbrand hoor?). Bij de TL's van vroeger kan ik me wel herinneren dat ik wel eens een brandbaar kreeg van de TL's.. gelukkig was er altijd water dichtbij.
 
T5 wordt inderdaad flink heet gedurende de dag en ook hier steeg de temp van het water al snel met bijna 2 graden.
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: het idee dat het voor de planten op een gegeven moment ook op is v.w.b. de bodem
      Terug
      Bovenaan