T5 verlichting voor 120cm Malawi bak, welke??

J

jase

Guest
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe 120cm malawi bak staan die aan het indraaien is.

De standaard lampen van Trofis die er bij zaten zijn een witte/licht blauwe 10.000 kelvin en een rode/paarse ik vermoed 2-3000 kelvin. Het staat er niet duidelijk op. Wat ik eigenlijk wil bereiken is een heldere bak met daglicht en eventueel een blauwe schijn erin.

Nu zit er een rode tint in door die ene lamp en dit is niet mooi.

Ik had hier en daar al gelezen dat het beste is om een witte lamp achteraan te zetten en een andere lamp vooraan om kleur te geven aan de vissen.

Mijn gedacht was dus:

- 10.000k lamp achteraan
- philips 865 lamp vooraan (is 6000k dacht ik)

Mijn vraag was nu: heeft iemand ervaring met deze combo of raad iemand iets anders aan?

lampen zijn T5 39w 849mm lang en 2 stuks

Bedankt
 
thx! Is leuk om het zo een keer te zien, helpt wel in de keuze :thumbs:
 
Ik had er destijds een arcadia marine white voor, arcadia marine hybrid achter. Vond ik erg mooi.
 
Dus toch redelijk wit met blauw erin. Heb nu de 10000k lamp achterin gezet en de voorste vervangen naar een 4000k lamp maar dit is met toch wat te geel naar mijn goesting. Denk dat ik is wat ga opzoeken over die arcadia marine hybrid. Denk dat dit net is wat ik zoek! :)
 
het is ook een beetje smaak..
planten groeien bijna niet trouwens met dit licht, alg wel.
de combi marine white + marine hybrid maakt het erg wit/blauw, ik vond het mooi!
als ik nu een malawi zou beginnen zou ik er lekker 150 watt dimbaar led ofzo boven hangen, kan je zelf "mengen" wit of blauw..
 
Dat lijkt mij juist goed voor een Malawi bakje ;) Veel algen en weinig planten.
 
Terug
Bovenaan