Wat is er nieuw

T5 verlichting.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter TonHageraats †
  • Startdatum Startdatum
T

TonHageraats †

Guest
Ik kan het antwoord niet op de site vinden, maar mijn T5 lampen zijn nu ruim 6 jaar oud, is er een termijn dat ze op of minder worden i.v.m. de planten of was dat alleen een probleem met de "oude" T8 lampen?
 
Dit heeft een oud lid (JurgenD) me ooit toegestuurd over de levensduur:

In principe kan je T5 en T8 gebruiken tot ze stuk zijn. De degradatie is tegenwoordig slechts 10% op 20000 branduren.
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000.
Uiteraard kan dit afwijken.
 
8 uur per dag is 3000 uur per jaar.
af en toe schoonmaken is belangrijker dan vervangen
 
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000.
Dank voor je parate kennis, maar ruw uitgerekend zit in nu dus aan de 28470 uur, uitgaande van 12 branduren per dag.
 
8 uur per dag is 3000 uur per jaar.
af en toe schoonmaken is belangrijker dan vervangen
Schoonmaken is onderdeel van het onderhoud.
 
Dank voor je parate kennis, maar ruw uitgerekend zit in nu dus aan de 28470 uur, uitgaande van 12 branduren per dag.
Bedank mijn usb stick maar dan 😉. Maar je hebt ze er al een mooi poosje in en ik zou ze zelf denk ik vervangen na zoveel jaren.
 
Dan ga je grofweg richting een degradatie van 15%, gemiddelde levensduur van 25.000uur.. dan zou ik zeggen vervang ze de komende weken/maanden geleidelijk.
 
vervang ze de komende weken/maanden geleidelijk.
Naar mijn idee een goede opmerking om niet gelijk alles te veranderen en onbalans te creëren :thumbs:
 
Ik kan het antwoord niet op de site vinden, maar mijn T5 lampen zijn nu ruim 6 jaar oud, is er een termijn dat ze op of minder worden i.v.m. de planten of was dat alleen een probleem met de "oude" T8 lampen?
Vroeger werd er van de T8 buizen wel gezegd dat ze 10.000 branduren meegingen. Voor de T5 werd gesteld dat dit rond de 50.000 uren zou liggen waarbij ze op het eind rond de 80% sterkte zouden liggen. Wanneer ze beginnen te knipperen is het definitieve einde in ieder geval daar. Maar in hoeverre dit allemaal juist is? Ik heb het in ieder geval nooit nagemeten...
 
Ik heb het in ieder geval nooit nagemeten...
Ik zou denken niemand Ben en we moeten vaak afgaan op de info die de fabrikant geeft en dan moet je je afvragen wat klopt daarvan. Op zich kosten T8 en T5 bijna niks dus ik verving ze ongeveer elke 2-3 jaar.
 
Dat is ook het lastige Ben, zelf zien wij licht anders dan planten en voor mij is er niets aan de hand, maar mogelijk zijn de planten het niet met mij eens, en zonder dat gelijk te laten zien is het op het einde van hun tolerantie, en wil ik dat graag voor zijn.
 
Dat is ook het lastige Ben, zelf zien wij licht anders dan planten en voor mij is er niets aan de hand, maar mogelijk zijn de planten het niet met mij eens, en zonder dat gelijk te laten zien is het op het einde van hun tolerantie, en wil ik dat graag voor zijn.
Om te laten zien dat eigenlijk niemand de levensduur precies weet, behalve dat men roept zo na een jaar of anderhalf de boel te vervangen. Maar diegene die dat zeggen zijn ook vaak weer de verkopers. Wij van WC Eend adviseren...

 
Ook in de zeewater wereld is het (afhankelijk van je buizen) achterhaald om ieder jaar je buizen te wisselen.
BRStv had een mooie vergelijking daarvan gemaakt en afhankelijk van je armatuur en EVSA kan je het bijna tot 18 maanden volhouden voordat je een echte PAR drop krijgt.
 
Zelf heb ik ook mijn 6 of 7 jaar oude lampen preventief vervangen en merkte niet echt een verschil op.
Denk dat deze het nog wel een tijdje gingen uithouden maar voor de prijs van t5 lampjes toch maar vervangen
 
tegenwoordig heb ik led
maar voorheen verving ik ze pas als ze echt stuk waren.
ik daar nooit een probleem mee opgemerkt.
 
Naar mijn idee een goede opmerking om niet gelijk alles te veranderen en onbalans te creëren :thumbs:
Ik zie ze bij veel LFS in de aanbieding laatste tijd ook; die zijn het assortiment aan 't leegruimen om plaats te maken voor LED vermoed ik. Diebo heeft volgens mij nog een hele stapel in de sale.
 
Ik zie ze bij veel LFS in de aanbieding laatste tijd ook; die zijn het assortiment aan 't leegruimen om plaats te maken voor LED vermoed ik. Diebo heeft volgens mij nog een hele stapel in de sale.
Dat zou goed kunnen en om die reden zou logisch zijn, een winkel heeft geen oneindige ruimte, soms moet je opruimen, maar zelf kies ik dan mijn eigen lokale FS, even naar Diebo rijden zal mogelijk zelfs nog duurder worden ;))
 
Ik kocht altijd de veel gebruikte 840 bi de bouwmarkt en dat is in de elger veel goedkoper dan bij een lfs ook al prijzen die ze af.
 
Ik kocht altijd de veel gebruikte 840 bi de bouwmarkt en dat is in de elger veel goedkoper dan bij een lfs ook al prijzen die ze af.
Om dat te voorkomen dat we juist die buizen zouden kopen en niet die van de Lfs of nog erger van de desbetreffende producent maakten met name ook Juwel aparte maten die zij alleen konden leveren. Dat is iets waar ik altijd een hekel aan heb, merkfabrikanten die je op een dergelijke manier trachten te binden. Dat is de achtergrond waarom ik altijd pleit voor standaard maten. Kan een merkfabrikant dat niet leveren dan koop ik waar dat wel kan.
 
Nu ik eraan denk, ik heb nog buizen, en ook reflectors die gratis zijn af te halen. Voor een ieder die dit wil.
 
Laatst bewerkt:
Nu ik eraan denk, ik heb nog buizen, en ook reflectors die gratis zijn af te halen.
Net iets te ver voor mij Ben, de reflectors zitten standaard in de kap en ik zou 4x 39 watt nodig hebben, toch bedankt voor het aanbieden.
 
Nu ik eraan denk, ik heb nog buizen, en ook reflectors die gratis zijn af te halen. Voor een ieder die dit wil.
Misschien een idee om dit in de sectie aangeboden te posten Ben want dan ben jij er straks misschien weer af 😉
 
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: oke, wel vreemd
      Terug
      Bovenaan