T5 vervangen voor LED, aantal vragen.

T

Tim82

Guest
1. Heeft iemand ervaring met het vervangen van T5 voor LED.
Ik zag LED balken, is dit wat of is het verstandiger om strips te kopen? Ik zou er graag een dag en nacht controller op willen aansluiten.

2. Ik heb nu 2 Juwel T5 Day lite balken, deze geven veel warmte af. Wanneer ik LED neem (kosten besparen op stroom) dan zal mijn thermostaat vaker aanslaan neem ik aan, waardoor de kosten van de verwarming omhoog gaan? en ik alsnog gelijk blijf qua kosten.

3. De lucht voor Labyrintvissen moet even warm moet zijn als het water, lukt dit met LED?
 
Strips die kan je mooi in de kap weg werken
 
Ik heb het ook gedaan T5 lampen eruit gehaald en de strips erin geplakt wel met kit, want de plakrand die er op zit is niet geweldig.
 
Ik had toen ik mijn bak kocht nog t8 erin zitten, nu heb ik de easyled van superfish. Deze kan je vastzetten in je tl aansluiting en heb je geen andere dingen nodig.
Heel handig dit spul!
 
En hoe is de planten groei?
 
Het licht werkt super voor de planten, ik heb een bright en een colour erin zitten. ik heb als extra toevoeging dan wel die klei bolletjes.
Alleen eten mijn vissen een groot aantal van de planten :(, dus binnenkort maar weer nieuwe halen.
 
Klei, dus weinig licht behoevende planten?
 
Heb je een foto van de bak met het licht aan?
 
Mondeo:
Dit zijn de planten die ik erin heb zitten.
Limnobium laevigatum
Eichhornia crassipes (waterhyacint)
Nymphaea red (tijgerlotus)
Cyperus helferi
Cryptocoryne wendtii
Pilularia globlulifera
Hygrophila pinnatifida
en een mullertii soort.
ik wilde ervoor zorgen dat ik een tekort aan voedingsstoffen zou voorkomen, dus voor de zekerheid de klei bolletjes erin gedaan.
Foto:
371616gyon_0_82_img_20141108_103818.jpg

Zoals je ziet zijn de Hygrophila pinnatifida al bijna helemaal opgegeten.
 
Ziet er mooi verzorgd uit!

Heb je ook een foto van de unit?
 
Bedankt!
Zoals je kan zien zit de led in een houdertje, waar je je led buis in kan klikken, en dat houdertje kan je dan weer in je tl aansluiting doen, heel simpel dus.
Wel moet je de draad even goed wegwerken en die van de tl weghalen, maar dit is weinig werk, voor super mooi en voordelig licht.
285951gyon_0_82_img_20141108_184737.jpg

724964gyon_0_82_img_20141108_184651.jpg
 
Ik heb hem ook sinds vandaag wat een verschil
 
Oke, dat is mooi.
Ja he, dat vind ik ook, erg mooi. En het gaat ook ontzettend lang mee, beter dan een jaartje van de tl.
Welke bak heb je? Welke kleur heb je gehaald?
 
Ik heb wit
60 cm bak heb ik
De kleuren springen me bak uit zo gaaf om te zien
 
Oke.
Ik heb de vision 260. Hier moeten 2 lampen in, dus ik heb beide gedaan. De bright en de colour.
Het zou dan bij jou, ronan, zeker iets lichter zijn dan op mijn foto?
 
Ja hoeveel uur heb jij ze branden

Alleen vraag ik me af of er een tijdschakelaar op kan
 
ik heb er een tijdschakelaar op. Gewoon de schakelaar va je led aan laten staan en de stekker in je tijdschakelaar stoppen.
De kleur brandt van 8:15 tot 20:30
De witte brandt van 8:45 tot 20:00
En dan heb ik er extra een blauw ledje in zitten voor de maanverlichting. Deze brandt van 20:00 tot 8:30.
 
Gyon zei:
ik heb er een tijdschakelaar op. Gewoon de schakelaar va je led aan laten staan en de stekker in je tijdschakelaar stoppen.
De kleur brandt van 8:15 tot 20:30
De witte brandt van 8:45 tot 20:00
En dan heb ik er extra een blauw ledje in zitten voor de maanverlichting. Deze brandt van 20:00 tot 8:30.

Heb je een link van de lichtbalken en het maanlicht lampje?
 
Ik heb ze via mijn werk gekocht in de lfs, het was een actie om te kijken of ze goed verkocht zouden worden.
Je kan ze via aquaplantsonline bestellen, dit is een super site. Daar staan alle lengtes en de 2 kleuren en bijna altijd alles op voorraad.
http://www.aquaplantsonline.nl/c/79_247 ... superfish/
Het maanlicht lampje is los, deze zit vast in het midden van mijn lichtbalk, dit is dus een apart lampje.
556132gyon_0_82_img_20141108_195622.jpg
 
De Superfish retrofit past enkel in T8 fittingen en niet in T5 zoals Tim heeft.
Weet ff het merk niet meer maar die hebben ook kant en klare led units met verloopstukken voor T5.
 
Dat meen je niet!!
Baal als een stekker.

Is dat maanlicht lampje op batterijen?
 
Stom van mij John, ik heb er overheen gelezen.
Dat maanlicht is bedraad, niet met een batterij.
Er bestaan geloof ik ook adapters voor t5 naar t8.
Of je zou een andere manier kunnen bedenken om ze vast te zetten, want er moet vast wel iets zijn te maken dat het vast blijft zitten.
 
Stom is het niet, je hebt wat informatie gemist en dat kan gebeuren!

Ik wil wel wat kant en klaars als set, ik ga niet zelf met electra rommelen in de buurt van water :)

Hopelijk is er nog iets mogelijk...

P.S link van het maanlampje? Lijkt me zeer sfeervol, heb je een foto van als ie in werking is?
 
Oke, dat kan ik begrijpen.
Ik heb voor de t5 verlichting ook ff voor je gebladerd door het internet.
ik heb dit als beste resultaat gevonden, wel iets duurder dan die van superfish
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/verli ... 11101#more
hier is de foto, maar ik heb hem van bovenaf moeten nemen. Omdat mijn camera van mijn telefoon het licht niet kon waarnemen. Ik had hem erbij gekregen toen ik het aquarium kocht, ik kan ff geen link vinden. Ik zal morgen nog ff wat beter zoeken.
726186gyon_0_82_img_20141108_213014.jpg
 
Ik zou wel willen weten hoe je aan nacht verlichting komt
 
LED's geven nog altijd geen lager stroomverbruik, dus dat is geen reden om het te doen..
 
Volgens mij scheelt het wel op stroomverbruik.
 
Simpel uit te rekenen,1 led is 0,7 W. 1 power led 1 W. Lampjes tellen x 0,7 of 1 W en klaar.
 
>Met LED is het maar gissen hoeveel licht je geeft lijkt het wel.

Het probleem zit hem alleen maar in de technische informatie die webshops geven.
In dit geval heeft de TS waarschijnlijk niet al te goed opgeLED bij de aanschaf.

>> Hoe kun je dan weten hoeveel licht de LED s geven zonder de PAR meter?

Gewoon opletten. Stel ff voor dat je deze theoretische gegevens gebruikt ; link

1 stip = 900 lm / m
1 tld = 2400 lm / m

Je hebt dus eigenlijk 3 strips nodig om 1 gewone tld 840 van 30 W te vervangen.
Maar dan heb je wel een verbruik van 45W netto.

>> Ja daar staat het duidelijk bij Tom en dan is het wel weer terug te rekenen .

Ja, en dan komt er nog iets bij. Die led's zijn IP20
Deze zijn dus niet geschikt voor een lichtkap.
Daar heb je eigenlijk IP68 voor nodig.
En daarom is je rendement nog lager.
 
Een TL balk is rond en ledjes is meer spotverlichting.
Maakt dat niet uit in jouw berekening?

Vaak zitten bij TL lichtbalken ook reflectoren maakt dat uit dan? En hoeveel?

Led is wel leuk enzo, maar er is geen vergelijk omdat er zoveel verschillende ledlampjes zijn.
Je kan zonder meter nooit weten hoeveel licht je voorziet.
De duurdere ledlampen zullen vast wel goed zijn, maar die van de ebaychinezen heb je imho niets aan.

Het enige voordeel is dat ledlampen makkelijk dimbaar zijn.
 
De mechanische openingshoek van deze leds is 45 graden.
Dit is vergelijkbaar met die van halogeen met z'n kapje.
Het is wel derde factor die bepaalt of dat ze gaan werken op de planten.
De tweede factor is overigens het spectrum dat de leds hebben.

Er zijn diverse formules voor verlichting te vinden.

Het rendement van een reflector is ongeveer 12 a 15 %
En zelfs wit geverfde kappen kunnen nog verder komen.
 
Terug
Bovenaan