VetteV8
Well-known member
Momenteel heb ik een loodzware, dubbele T8 van 2x54W; die vsa met aluminium balk weegt ruim 4 kg!
Daar wil ik van af.
Maar: een SylvaniaT8 van 58 watt geeft 5200 lumen voor de 830 versie.
Een Sylvania T5 van 54 Watt kleur 830 geeft 4450 lumen, dus de hoeveelheid licht per watt is minder voor de T5:
T8 = 89,6 lumen/watt
T5 = 82 lumen/Watt
En overal wordt beweerd, dat de T5 zoveel efficienter is, en zou 50-100 % meer licht geven.
De bovenstaande cijfer kloppen daar niet mee.
Dus wat is het voordeel, behoudens dan een mogelijk langere levensduur? In gebruik lijkt de T8 meer licht/watt te geven.
En nu ik er toch ben, de volgende vraag: ik zou een evsa achter/onder de bak willen hebben, zoals ik dat vele jaren heb gedaan met de oude T12: de warmte van de vsa wordt lekker benut voor de verwarming van de bak.
Nu lees ik dat één van de lampvoeten van een T5 dicht bij de evsa moet zitten, maximaal 20 of 25 cm.
Op straffe van wat?
Wat zijn de gevolgen als ik dat niet doe, maar de lampvoeten op bv. meter van de evsa ga zetten?
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen of onderbouwde theorieën.
Bedankt
Cor
Daar wil ik van af.
Maar: een SylvaniaT8 van 58 watt geeft 5200 lumen voor de 830 versie.
Een Sylvania T5 van 54 Watt kleur 830 geeft 4450 lumen, dus de hoeveelheid licht per watt is minder voor de T5:
T8 = 89,6 lumen/watt
T5 = 82 lumen/Watt
En overal wordt beweerd, dat de T5 zoveel efficienter is, en zou 50-100 % meer licht geven.
De bovenstaande cijfer kloppen daar niet mee.
Dus wat is het voordeel, behoudens dan een mogelijk langere levensduur? In gebruik lijkt de T8 meer licht/watt te geven.
En nu ik er toch ben, de volgende vraag: ik zou een evsa achter/onder de bak willen hebben, zoals ik dat vele jaren heb gedaan met de oude T12: de warmte van de vsa wordt lekker benut voor de verwarming van de bak.
Nu lees ik dat één van de lampvoeten van een T5 dicht bij de evsa moet zitten, maximaal 20 of 25 cm.
Op straffe van wat?
Wat zijn de gevolgen als ik dat niet doe, maar de lampvoeten op bv. meter van de evsa ga zetten?
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen of onderbouwde theorieën.
Bedankt
Cor