Wat is er nieuw

T8 15 watt en toen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter deimos
  • Startdatum Startdatum
D

deimos

Guest
Hallo,

Ik heb sinds kort een juwel korall 60.
Omdat ik er graag een soort van aquascape bakje van zou maken
zat ik te kijken naar de verlichting.

Standaard zit er een juwel daylight 15watt in.
Volgens de site van juwel 560lm.
Als ik naar andere merken kijk zie ik dat de 15w.buizen soms wel tot 1000lm geven. Broodje aap of interesant om te doen?

Ook zie ik dat de 1 een lamp neemt met 3000k en de ander 6500k of hoger. Wat is het verschil hierin?

Gr.
 
Lumen is wattage afhankelijk. Meer lumen is meer wattage,ik denk dat je niet bij 15W lampen hebt gekeken.
3000K is geel 6500K is wit
 
Het aantal lumen per watt kan wel degelijk verschillen tussen merken. Het kan dus inderdaad dat de ene 15W lamp meer lumen verzorgt dan de andere 15W lamp. In zoverre dus niet per s� een broodje aap.
Of die getallen van 1000 lumen ook klopppen, is een tweede vraag. Of die getallen re�el zijn in een aquariumomgeving, een derde vraag. De crux is namelijk dat dit soort test vaak in een laboratorium worden gedaan.

~ Ivo
 
Ok dus het kan interesant zijn om de verschillende lampen te vergelijken. Het is alleen de vraag hoe groot de verschillen zijn.

Het verschil in kleur. Is dat puur smaak of moet ik voor verschillende planten ook verschillende licht temperatuur gebruiken?
 
Doorgaans groeien planten goed onder 3000K,maar niet iedereen vind geel mooi.
Combinaties van de twee genoemde komen ook vaak voor.
 
Licht van een hoger Kelvingetal dringt dieper door water dan licht van een lager Kelvingetal. Geeft verschil in groei, het ene meer compacte, gedrongen groei, het andere wat meer langgerekt. Beiden kunnen goed.

Juwel Korall heeft maar 1 lamp toch? Dan wordt combineren lastig...

Trouwens: zelfs binnen merken verschillen in Lumen: http://www.jbl.de/en/download/9194/Pros ... _Lumen.pdf
 
Ja maar 1 lamp. Dus combineren wordt lastig.

En is het dan lage kelvin is hooggroei en hoge kelvin is gedrongen?
 
Persoonlijk heb ik de Philips 15W kleur 840 het liefste erin. Niet te geel en niet zo wit als de 865.
Maar ja dat is natuurlijk ook persoonlijk.
 
Tnx ik zal eens een philips buisje halen.
 
deimos zei:
En is het dan lage kelvin is hooggroei en hoge kelvin is gedrongen?
Min of meer ja. Bij bijvoorbeeld cabomba heb ik dat zeer goed kunnen waarnemen. Bij het lagere kelvingetal zat er steeds een langer stukje kale stengel tussen de kransen met bladeren, vergeleken met het hogere kelvingetal. Dat is wat ik bedoelde met gedrongen.

~ Ivo
 
deimos zei:
En is het dan lage kelvin is hooggroei en hoge kelvin is gedrongen?

Nee, zeker op aquariumplanten heeft dit geen effect.
In de landbouw word dit wel eens toegepast ivm verschillende stadia van de groei.

Kelvin is enkel nuttig voor het menselijk oog, niet voor een plant. Per merk kunnen dezelfde kelvin nummers verschillen in lichtspectrum.
Hoge of gedrongen groei heeft met andere omstandigheden te maken, en dat schilt weleens per plantensoort.

deimos zei:
Hallo,

Ook zie ik dat de 1 een lamp neemt met 3000k en de ander 6500k of hoger. Wat is het verschil hierin?

Gr.

Hier kan je verschillende kleuren met elkaar vergelijken.
http://saurama.aqua-web.org/index.htm

Hou er wel rekening mee dat bij de meeste 60cm bakjes met 1 x 15watt lamp de verdeling van het licht verre van optimaal is, en er langs de achter en zijkanten meestal te weinig licht is.
Ferplast heeft een bakje van 60cm waar er 2 lampen inzitten, lichtverdeling is er veel beter waardoor je er moeilijkere planten in kunt gebruiken.
 
Juwel --> past daar wel een philips in?
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan