T8 TL in jewelkap start niet op

D

DaniëlK

Guest
Hallo,
ik ben bezig een oud bakje op te knappen. In de kap zit 1 T8 TL. Als ik de stroom er op zet dan doet de TL het niet. Als ik er dan een beetje aan draai/friemel start de lamp op. Als ik dan weer de stroom er af haal en vervolgens weer er op zet dan weer het zelfde verhaal. Ander TL geprobeerd, zelfde resultaat. Nu de kap open gemaakt en zie er een 'ding' in zitten. Is dit nu VSA?
Zou ik deze moeten vervangen? Zo ja, waar moet ik dan rekening mee houden?
Hieronder de foto van het 'ding'. Ik hoop dat iemand me kan helpen, wil graag komend weekend dit bakkie gaan opstarten :)
Groetjes Danny
736827_0_82_ding.jpg
 
Zitten de aansluitingen goed vast?
Wat is de wattage van de lamp?

DE lamphouders ook nazien. of ze goed contact maken.
 
het is een 15 wat tl T8, 44cm. Ik heb het idee dat de aansluiting wel goed vast zitten. De lamp lijkt ook wel niet tot volledige verlichting te komen en geeft onrustig licht

grt.
danny
 
Zo'n ouderwets VSA kan bijna niet stuk gaan, hoewel deze wel wat last kan hebben van corrosie.
Aangezien je lamp het wel doet, is-ie dus zeker niet stuk.
De oorzaak zal eerder liggen in vuile, of gecorrodeerde contacten.
Alle verbindingen van de draden even loshalen en weer vastmaken doet vaak wonderen. Ook even goed naar de contactpunten in de lampvoeten kijken, daar kan het ook aan liggen natuurlijk.
Misschien wel slim om de starter te vervangen, als je dat nog niet hebt gedaan.

De lamp zelf kan natuurlijk ook versleten zijn, dan is het ontsteken ook wel eens lastig.


PS een nieuwe lamp of een lamp die al heel lang ligt, kan wel eens een onrustig beeld geven, maar dat hoort te verdwijnen na enkele uren branden. Dat heeft te maken met de verdeling van de gassen in de buis.
 
Kan je zien,wat er op de VSA staat?

Ja, zie ook dat hij roestig is.
Kan doorslag geven,toch?
 
Hoi,
de lamp doet het nu eigenlijk niet meer, behalve als ik de lamp met twee handen aanraak. dan geeft ie beetje licht. Ik weet eigenlijk niet waar de starter zou moeten zitten. Ik heb hieronder een foto van het geheel, volgens mij zit er geen starter in...
248195jopiefriemel_0_82_ding2.jpg
 
dit staat er op:
971738jopiefriemel_0_82_ding3.jpg
 
Ik zie hem ook niet.
Zie ook geen ontstoringscondensator .of is dat het linker witte blokje?

IK zie het.
Heb je een multimeter? Meet dan de VSA eens.
Aan sluitingen los halen.

Heb er wel liggen,met hogere waarden,geen 15 watt.
 
OK, je bedoelt dat dat witte ding links de ontstoringscondensator is, of moet daar een starter op?
271418jopiefriemel_0_82_ding4.jpg
 
GOOGLE> eens,,,

BLT direct.!!
Niet in nederland.

Vossloh Schwabe 13 Watt Ballast

Home /Product Catalogue /Control Gear /Vossloh Schwabe Ballasts & Ignitors /Vossloh Schwabe Ballasts /Vossloh Schwabe 13 Watt Ballast


Vossloh Schwabe 13 Watt Ballast






RRP
�11.10


Price
�7.55


Inc. VAT
 
Dani�lK zei:
OK, je bedoelt dat dat witte ding links de ontstoringscondensator is, of moet daar een starter op?
271418jopiefriemel_0_82_ding4.jpg


Daar hoort een starter in.
 
Ah ok, dan ga ik eerst achter een starter aan. kijken of dat soelaas bied. Bedankt voor de info zover!
 
Is goed.
weer een hoop info gelezen. bij BLT direct.!!
 
zonder starter doet-ie het niet zo lekker...

Als je een 13 watt vsa gaat installeren dan brand je buis niet op volle kracht, en dan zal het ontsteken ook niet helemaal geweldig gaan.
15 watt vsa's zijn ook goed te vinden hoor.

http://www.firstlight.nl/voorschakelapp ... &alstart=0

kies maar uit..

Een ontstoringscondensator is niet essentieel, die heeft er origineel ook niet opgezeten, en is bij deze lage wattages niet echt nodig. Vanaf 18 watt worden ze vaak wel gebruikt.



@Bertus:
hier dus zo'n kapje van Juwel waar de starter verstopt zit achter de dichtgelijmde klep...... Die moet je dus voorzichtig open "slopen" om de starter te kunnen vervangen...
 
Ja, en nog goedkoper ook/
Weet het,niet aan gedacht,al staat jij (firstlight) op het scherm.
Bok mijn kappen zit een schroefdop ,waar hij in zit.

Enne,had de verkeerde aangeklikt. moest 15 watt zijn.
 
nou, een starter gehaald in de bouwmarkt en voila, branden als een malle! Bedankt voor de hulp en ik ga van het weekend een bakkie inrichten :)

groet, danny
 
Goed zo,Daniel.
Jij ook weer gered.
 
Terug
Bovenaan