T8 Vervangen door Finnex ray 2


F

Felereca

Guest
Goedeavond,

Ik zou graag mijn T8 willen gaan vervangen door LED, wou het eerst vervangen met T5 balken omdat beide wat meer licht geven dan T8's, alleen zag ik dat een nieuwe lichtbalk voor T5 ook aardig oploop kwa prijs waardoor ik denk dat het misschien beter is om gelijk voor LED te gaan.

zat op Youtube en andere sites een beetje rond te kijken naar mooie en goeie LED balken,
ik ben van plan om er een plantenbak van te maken vandaar dat ik wat meer licht wil en ik heb gelezen dat je dan beter af ben met T5 of LED ipv T8.
Mijn oog viel op de LED balken van Finnex, zag een hoop goede reviews en foto's staan van mensen d'r aquariums waar ze deze balken boven hebben hangen.

mijn vraag is, is het het waard om mijn T8 te vervangen door LED?
alle hulp is welkom, ik ben namelijk niet heel erg thuis in het verlichting onderwerp.
ook zag ik dat deze LED balken nergens in Nederland te vinden zijn, zag ze alleen staan op Amazon.com
en andere sites in het buitenland.

Groetjes,

Peter
 
Moet je ff op plantedtank.net kijken, meeste gebruiken een Finnex planted+
Maar ik zou het doen, en meteen gaan voor een planted+ 24/7
Meteen een dag/nacht simulatie en alles
 
Moet je ff op plantedtank.net kijken, meeste gebruiken een Finnex planted+
Maar ik zou het doen, en meteen gaan voor een planted+ 24/7
Meteen een dag/nacht simulatie en alles
Zal gelijk even kijken op plantedtank.net
Zag ook dat iemand Finnex planted+ icm een Finnex Ray 2 gebruikt.
lijken mij zeer mooie balken.
 
Schijnen super balken te zijn idd, ik heb er zelf geen ervaring mee...
Ik vond ze te duur voor mijn bakken, maar de resultaten liegen er niet om
 
Schijnen super balken te zijn idd, ik heb er zelf geen ervaring mee...
Ik vond ze te duur voor mijn bakken, maar de resultaten liegen er niet om
Ja heb inderdaad de resultaten gezien,
alleen ben al de hele middag op internet wezen zoeken of er een winkel is die ze kan leveren in Nederland.
Amazon levert deze niet in Nederland en dus zou ik niet weten waar ik ze zou kunnen krijgen.
volgens de site van Finnex zijn de stores ook alleen maar in de U.S, hopelijk zijn ze ergens verkrijgbaar :(
 
Kan een domme vraag zijn. Maar wat wil je bereiken met led?
Gaat het om stroombesparing? Of wil je minder licht? Of wil je de effecten die bij led horen?
 
Kan een domme vraag zijn. Maar wat wil je bereiken met led?
Gaat het om stroombesparing? Of wil je minder licht? Of wil je de effecten die bij led horen?
Ik wil graag overstappen naar led omdat ze veel langer meegaan dan T8 balken, ook voor de warmte, aangezien de bak in een slaapkamer staat met nog meer apparatuur en dan loop het aardig op kwa temperatuur als ik uiteindelijk wil gaan slapen.
Ook heeft een vriend van mij pasgeleden led verlichting aangeschaft en ik vind het licht veel mooier dan bij mij ( klinkt misschien raar ).
Stroom besparing doe ik het niet echt voor, maar ik wou sowieso mijn T8 balken gaan vervangen door T5 maar toen dacht ik van, het geeft sowieso ook weer warmte af, waarom dan niet wat geld erbij leggen en mooie led balken kopen.
 
Ik wil graag overstappen naar led omdat ze veel langer meegaan dan T8 balken, ook voor de warmte, aangezien de bak in een slaapkamer staat met nog meer apparatuur en dan loop het aardig op kwa temperatuur als ik uiteindelijk wil gaan slapen.
Ook heeft een vriend van mij pasgeleden led verlichting aangeschaft en ik vind het licht veel mooier dan bij mij ( klinkt misschien raar ).
Stroom besparing doe ik het niet echt voor, maar ik wou sowieso mijn T8 balken gaan vervangen door T5 maar toen dacht ik van, het geeft sowieso ook weer warmte af, waarom dan niet wat geld erbij leggen en mooie led balken kopen.

als je sowieso uw licht wil ombouwen is led the way to go.
kijk wel voor led die een 100 lumen per watt kan geven. anders ben je niet beter af.(par en lumen beschrijven nagenoeg hetzelfde bereik)

Maar besef dat je het niet terug kan verdienen zonder dat je ook daadwerkelijk minder gaat belichten. al zeg je zelf dat je het daar niet voor doet. :)
dat je led mooier vindt is niet zo gek. het geeft mooiere schaduw en schittering. dus kan ik je hierin echt wel volgen.

let wel dat het zou kunnen dat je niet echt zal besparen in warmteproductie. goeie leds geven slechts 10-15% minder warmte af per watt verbruik dan tl.
al zal dat in jouw geval wel iets meer zijn gezien je nog oude vsa's hebt. die zijn daarin niet mee gerekend.
 
Ik kwam op deze website, http://www.aquacave.com/finnex-24-7-planted-plus-automated-led-light-fixtures.html
waar ze internationaal verzenden.
Ik heb geen idee wat de shipping kosten zijn, maar ziet er wel interessant uit.
Als ik de verzending op "international" zet en dan de prijs update geeft die alsnog 0 dollar shipping costs aan, dus ik neem aan dat de verzendkosten gratis zijn, alleen moet ook even kijken naar wat reviews voor de zekerheid.
Heb al een keer gehad dat er iets niet binnenkwam uit de u.s, dusja ga ik daar ook even naar opzoek.
Bedankt voor deze link
 
als je sowieso uw licht wil ombouwen is led the way to go.
kijk wel voor led die een 100 lumen per watt kan geven. anders ben je niet beter af.(par en lumen beschrijven nagenoeg hetzelfde bereik)

Maar besef dat je het niet terug kan verdienen zonder dat je ook daadwerkelijk minder gaat belichten. al zeg je zelf dat je het daar niet voor doet. :)
dat je led mooier vindt is niet zo gek. het geeft mooiere schaduw en schittering. dus kan ik je hierin echt wel volgen.

let wel dat het zou kunnen dat je niet echt zal besparen in warmteproductie. goeie leds geven slechts 10-15% minder warmte af per watt verbruik dan tl.
al zal dat in jouw geval wel iets meer zijn gezien je nog oude vsa's hebt. die zijn daarin niet mee gerekend.
Bedankt voor de informatie!
ik zag op een forum dat finnex ray 2 29W is en totaal 2900 lumen geeft dus dat komt neer op 100 per 1Wat. Maar zal straks nog even rondneuzen en kijken of dit echt het geval is.
 
Als ik de verzending op "international" zet en dan de prijs update geeft die alsnog 0 dollar shipping costs aan, dus ik neem aan dat de verzendkosten gratis zijn, alleen moet ook even kijken naar wat reviews voor de zekerheid.
Heb al een keer gehad dat er iets niet binnenkwam uit de u.s, dusja ga ik daar ook even naar opzoek.
Bedankt voor deze link
vaak iets van €20-€30 is mijn ervaring, met tracking.
word dan verzonden door USPS of FEDEX.
 
Heb ik ook naar gekeken, maar met 1 balk denk ik niet dat ik genoeg heb.
Daarnaast is de controller erg beperkt met instel mogelijkheden.Maar deze post gaat niet over wat ik wil LOL.
 
Ga voor JMB, kwaliteit en gewoon hier verkrijgbaar. Niet goedkoop maar zeker ook niet (te) duur.

En de garantie is ook top 24 maanden van jmb zelf en in mijn geval nog een jaar meer van lfs dus drie jaar garantie.
 
Ga voor JMB, kwaliteit en gewoon hier verkrijgbaar. Niet goedkoop maar zeker ook niet (te) duur.
Heb ik inderdaad goeie verhalen over gehoord, alleen zelf nog niet echt naar gekeken.
Het is nu een beetje laat dus ik ga morgen even kijken naar de balken van JMB
 
Sorry dat ik de laatste tijd niet gereageerd heb, nogal druk bezig geweest.
Heb besloten dat de Finnex balken het niet gaan worden, in plaats daarvan heb ik gekeken naar de balken van JMB,
zijn er toevallig mensen hier die de balken van JMB hebben en mij kan vertellen waarom ze voor voor JMB hebben gekozen?
Zag ook dat JMB 100 lumen per watt geef dus daar ben ik wel zeker tevreden over, en is het mogenlijk om Monte Carlo ermee te laten groeien aangezien deze veel licht willen.
mijn waterhoogte is ongeveer 40 cm dus ik zal sowieso voor de 1 watt versie gaan.
 
Blader maar eens in mijn fotoalbum...
had ik inderdaad gedaan, ziet er echt geweldig uit, mag ik mogen vragen welke balken u gebruik?
8.000k? of 4.500k? en heeft u er meerdere. ook zal ik niet weten welke maat ik moet nemen, de T8 lampen die ik momenteel gebruik zijn 90 Cm en die liggen op een glazen rand die
in mijn aquarium is gebouwd.
kan ik dan beter weer 90 Cm nemen of misschien 1 Meter en dan bevestigen aan de randen van mijn aquarium? ben alleen bang dat ze dan te hoog van het waterlevel hangen ( 10 Cm boven het water )
mijn waterhoogte is 40 Cm.
 
Hou het maar op "je". Volgens hebben de JMB mensen geen balken meer van 1 mtr. Deze balken c/q de kleuren zijn zo gekozen omdat ik een drukbezette plantenbak heb.

Beschrijving verlichting:

3x 90 cm. JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk. Ip68 (International Protection Rating)

1x Balk met 21 witte leds (3000K ca. 100 lumen) en 6 rode leds (660-670 Nm ca. 50 lumen) achter

1x Balk met 22 witte leds (8000K ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (470-480 Nm ca. 50 lumen) voor

1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden

Lichtschema:

9:00 uur Zon-op tot 30%

9:30 uur Tot 100%

18:30 uur Tot 30%

21:30 uur Tot 10%

23:00 uur Zon-onder tot 0%




Toevoeging mid-balk

10:30 uur tot 17:30 uur

De twee balken met kleur werken met een JMB controller. De mid-balk met een timer.

De ophanging staat ook "ergens" in mijn fotoalbum beschreven.
 
Hou het maar op "je". Volgens hebben de JMB mensen geen balken meer van 1 mtr. Deze balken c/q de kleuren zijn zo gekozen omdat ik een drukbezette plantenbak heb.

Beschrijving verlichting:

3x 90 cm. JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk. Ip68 (International Protection Rating)

1x Balk met 21 witte leds (3000K ca. 100 lumen) en 6 rode leds (660-670 Nm ca. 50 lumen) achter

1x Balk met 22 witte leds (8000K ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (470-480 Nm ca. 50 lumen) voor

1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden

Lichtschema:

9:00 uur Zon-op tot 30%

9:30 uur Tot 100%

18:30 uur Tot 30%

21:30 uur Tot 10%

23:00 uur Zon-onder tot 0%




Toevoeging mid-balk

10:30 uur tot 17:30 uur

De twee balken met kleur werken met een JMB controller. De mid-balk met een timer.

De ophanging staat ook "ergens" in mijn fotoalbum beschreven.
Dankjewel voor de nuttige informatie, mijn bak is nog niet echt beplant maar ben wel van plan om een beplante bak te gaan nemen, alleen zou dat dan kunnen met 2 balken?
misschien dat als het nodig is dat ik later er nog 1 aanschaf.
Als dat kan welke 2 balken zou ik dan moeten nemen? ik denk aan rode en blauwe? aangezien deze 2 kleuren belangrijk zijn voor de groei.
 
Dat deden wij ook, pas later is de witte balk toegevoegd.
Oké dat is mooi, mag ik weten welke adapter je heb? zodat als ik later nog een derde toe wil gaan voegen dat ik weet dat ik genoeg stroom kan leveren aan de balken.
en nog enige tips of handige dingen wat ik erbij zou kunnen nemen? :)
 
Eigenlijk heb ik twee adapters. Dit komt doordat de derde balk, als gezegd, later is toegevoegd. Een adapter van 12 DCV 8A, voor de twee balken, en een adapter van 12 DCV 3A.
 
Eigenlijk heb ik twee adapters. Dit komt doordat de derde balk, als gezegd, later is toegevoegd. Een adapter van 12 DCV 8A, voor de twee balken, en een adapter van 12 DCV 3A.
Opzich zou ik dan toch alleen voor de 8A adapter kunnen gaan aangezien je daarop alsnog 3 balken kan aansluiten als ik het goed hem met de rekensom die vermeld wordt op de site van aquaplantsonline.
3x 27 watt = 81/12 = 6.75, dus heb ik alsnog 1.25 Ampere eronder zitten.
 
Toch maar JMB besteld, werd gek van mijzelf door heel de tijd rond de neuzen op het internet, de knoop moest doorgehakt worden en dat heb ik ook gedaan.
Heb momenteel dit besteld:
1x Wit/Rood 4500k 90cm 27 watt (Achter)
1x Wit/Blauw 8000k 90 27 watt (voor)
2x Verlengsnoer 2 meter
1x JMB Led controller.

Zodra ik het binnenkrijg en alles aangesloten heb laat ik jullie het zo snel mogenlijk weten!
alvast bedankt voor de tijd en moeite om mee te denken.
 
Toch maar JMB besteld, werd gek van mijzelf door heel de tijd rond de neuzen op het internet, de knoop moest doorgehakt worden en dat heb ik ook gedaan.
Heb momenteel dit besteld:
1x Wit/Rood 4500k 90cm 27 watt (Achter)
1x Wit/Blauw 8000k 90 27 watt (voor)
2x Verlengsnoer 2 meter
1x JMB Led controller.

Zodra ik het binnenkrijg en alles aangesloten heb laat ik jullie het zo snel mogenlijk weten!
alvast bedankt voor de tijd en moeite om mee te denken.

Goeie keuze.
Ik had hetzelfde probleem, maar ik heb besloten om zelf een dimbare T5 lichtbalk te gaan maken.
Als hij klaar is zal ik een verslag op dit forum plaatsen als er interesse in is.
 
Goeie keuze.
Ik had hetzelfde probleem, maar ik heb besloten om zelf een dimbare T5 lichtbalk te gaan maken.
Als hij klaar is zal ik een verslag op dit forum plaatsen als er interesse in is.
Ben zeker benieuwd! Ik hoor t wel als het klaar is :)
 

Terug
Bovenaan