taiwan bee vragen


D

DePlantenMan

Guest
omdat ik binnen kort weer met garnalen wil beginnen had ik een paar vragen.de bak wordt 60 cm lang met hout en planten zoals mos soorten, javavarens en crypto soorten

1- kunnen taiwans alleen op ph bodem of kan je beter ook osmose gebruiken?
2- zijn taiwans nou moeilijker te houden dan de crystal red/black?
2- moet je ook nog dingen toevoegen aan je water? had bijvoorbeeld gezien op internet dat mineraal blokken goed zijn klopt dat?
 
Ik gebruik de Enviroment ph verlagende bodem en ververs met osmose dat ik op de goede geleidbaarheid breng met Bee Shrimp Gh+ mineral.
De TB zijn zeker wat lastiger en vragen vaak een ph van rond de 6 en een lage geleidbaarheid. Ik heb ze op 200 uS zitten en een Gh van 6.
Je kan extra mineralen toevoegen want dat hebben ze ook nodig.
 
oke en hoe werkt osmose precies?
 
Heel simpel. jhe kan een apparaat bij osmoseapparaat.nl kopen voor 4 tientjes. Je sluit 1 slang aan op bv de wasbak en 1 die je in de emmer om te gebruiken en de 3e doe je in de afvoer van de wasbak met het overtollige afvalwater.
Dan doe je de kraan open en vanzelf komt je emmertje vol. Ik ben totaal niet technisch en ook mij is het gelukt. Maar als je nog geen ervaring met garnalen hebt kun je misschien beter beginnen met de lagere gradatie cb/cr.
 
oke dat ziet er goed uit. maar ik heb geen aansluiting voor de vaatwasser die ik kan gebruiken hoe moet ik dat dan doen ?
 
Ik ook niet en doe het gewoon met de aansluiting van de wasbak.
 
oke bedoel je echt van de wasbak of van de kraan ?
 
Gewoon de wasbak die je in bv de douche hebt zitten. Daar sluit ik hem op aan maar het kan ook op de kraan van de keukenkraan wel. Je kan de kraan losdraaien en dan sluit je het apparaat erop aan.
 
als ik de dop van de kraan er af haal zie ik 3 ringen zeg maar. is dat de zelfde aansluiting als die van de aansluiting van de vaatwasser/wasmachine ?
 
Je moet de kraan waar het water doorgaat eraf draaien zodat alleen de koud en warmwaterknopen blijven zitten. Ach dat past wel hoor en ik zou me daar nog niet druk om maken.
 
oke dan zou het wel goed komen hoop ik. en heb je nog meer tips hoe ik het moet doen?
 
volgens mij (ben me er ook in aan het verdiepen) kan je ook alleen het dopje van je keuken/badkamer kraan eraf draaien en deze erop doen https://www.osmoseapparaat.nl/toebehore ... antje.html

dus alleen dat dopje aan het uiteinde van de kraan en dan zie je idd die 3 ringen waar jij het over had, is misschien nog makkelijker

en dan kan je ook nog gewoon water pakken mocht het nodig zijn.
 
ja dat ziet er handig uit. twijfel alleen of ik taiwans of Crystals neem.
 
nog even een vraag over de ph bodem. ik wou een 60x30x30 aquarium kopen maar heb nog een juwel lido 120 staan. maar moet je meer bodem gebruiken in de lido 120 dan een 60x30x30 aquarium?
 
Die is 11 cm dieper dus zul je inderdaad iets meer bodemmateriaal nodig hebben, hoeveel precies weet ik niet.
 
DePlantenMan zei:
ja dat ziet er handig uit. twijfel alleen of ik taiwans of Crystals neem.

TB is een hoge gradatie van de cb/cr. De TB stellen alleen meer eisen. De gewone gradatie cb zoals de b en de a gradatie die kunnen vaak op gewoon leidingwater.
 
zijn de tb ook zwakker dan de cr/cb ?
 
Meer eisen stellen is iets anders als zwakker.
 
ja oke dacht dat ze misschien zwakker waren omdat het hogere gradaties zijn.
 
nog even een vraag over het osmose. als je water gaat verversen moet je alles met osmose doen of een deel.
 
Een antwoord op die vraag heb je al gehad:

jessicapilon zei:
Ik gebruik de Enviroment ph verlagende bodem en ververs met osmose dat ik op de goede geleidbaarheid breng met Bee Shrimp Gh+ mineral.
 
toch maar een bril kopen denk ik :)
 
dus wat ik nodig heb is

-ph bodem
-osmose apparaat
-Bee Shrimp Gh+ mineral
-planten zoals mossen,javavarens en crypto
-hout

zijn er nog meer dingen wat ik moet hebben voor de tb ?
 
Ik gebruik daarnaast nog kleipoeder voor extra mineralen.
 
en welk merk is dat ?
 
bedankt en doe je er lang mee met de kleipoeder en Bee Shrimp Gh+ mineral?
 
Van de kleipoeder doe je een klein mespuntje dus daar doe heeeeel erg lang mee en met de Gh+ gebruik ik het in 2 bakken en dan doe je er ook langer dan 1 jaar mee. Ik ververs wekelijks zo n 8 liter in de bakjes samen en breng dat op een uS van rond de 200.
 
dat valt wel mee en zouden catappa bladeren ook goed voor de garnalen zijn?
 
DePlantenMan zei:
dat valt wel mee en zouden catappa bladeren ook goed voor de garnalen zijn?

Ja het werkt desinfecterend maar ze zijn hier veel gekker op het Mullberrieblad dat diezelfde zaak verkoopt.
 
zou een aqua 30 ook goed zijn of is een 60 cm bak beter heb hem namelijk nog staan.
 

Terug
Bovenaan