Tanganyika bestand


Dat graven van zand vind ik ook wel een dingetje. Naar mijn mening een grote misvatting dat multis het leuk vinden om te graven. Ze komen in het Tanganyika meer voor op meters dikke lagen slakkenhuizen. Zand kennen ze niet. Ze maken wel graag hun slakkenhuis schoon en omgeving eromheen. Zand kennen ze niet dus dat moet weg bij hun huisje .. dus gaan ze gegraven.
Dan heb je ook nog van die dwazen die dat weggegraven zand dan weer terug gaan gooien bij die slakkenhuizen, kunnen ze weer opnieuw beginnen.

Toch raar dan want als ze het hier bv links hadden gegooid dan duurde het niet lang of ze gingen het weer verplaatsen en ik dacht meer dat ze het als tijdverdrijf deden.
Misschien hebben ze niet het benul dat ze het niet de bak uitkrijgen.
Ik kwam op het tanganyika forum een heel gaaf filmpje tegen van multi's in hun natuurlijke omgeving. In deze kolonie speelt zand wel nadrukkelijk een rol. De makers interpreteren het als het bewust afbakenen van territorium, maar volgens mij is een even passende interpretatie die van @Sensa: Ze willen het kwijt en het eindigt daar waar de duwende krachten in evenwicht zijn: op de grens. Maar in elk geval speelt het zand een rol te spelen in het sociaal gedrag: Op de zandgrens worden andere soorten getolereerd.
 
De speciosus wordt soms de black occelatus genoemd. Het gedrag is gelijkaardig Ze zijn agressief naar elkaar toe en nemen een deel van de bak in beslag. In een kleinere bak (denk dan aan 40 cm) is het moeilijk meerdere koppels of mannen te houden, dat loopt zeer vaak fout.

In grotere bakken kan er zeker wat meer. Zoals bij elke cichlide is het goed als er genoeg afleiding is zodat er niet eentje compleet doodgepest wordt. Dus als je ergens met een 5-6 tal van deze soort zit, gaat het zeker goed met de agressie, zeker als je nog andere vissoorten hebt. Als je natuurlijk met 1 vrouwtje en 2 mannen zit in een te kleine bak, eindig je met problemen.

Ik heb er 5-6 in een meterbak. Geeft geen enkel probleem. De dominante man en vrouw bezetten een zandveldje van 30 op 30 cm en de anderen stellen zich tevreden met de overschot van de ruimte. Er is zelfs eentje in een rotsspleet gaan leven. De niet dominante vissen zijn allemaal gelukkig en zwemmen regelmatig door de bak rond, uiteraard niet te laag tegen de grond bij het dominante stel.

Dat was dus met 2 mannen en 3 vrouwen ook mijn ervaring in een bak van ik dacht ruim 40cm breed en 60 liter. Na korte tijd brak de hel los met die mannen en daarom ben ik voor de Multi s gegaan daarna.
Ik vind ze wel mooi, maar het klinkt alsof ze behoorlijk beslag op de bak leggen. Ik ga dan toch liever voor multis die makkelijker te binden zijn aan een slakkenveld zodat ik de rest van de ruimte kan benutten voor een tweede kolonie, Syno's en een koppel van wat anders. (bijv. compressiceps.)
 
Dat was dus met 2 mannen en 3 vrouwen ook mijn ervaring in een bak van ik dacht ruim 40cm breed en 60 liter. Na korte tijd brak de hel los met die mannen en daarom ben ik voor de Multi s gegaan daarna.
Ja dat was dus behoorlijk veel. In zo een bak enkel een koppel/harem plaatsen.
Ik vind ze wel mooi, maar het klinkt alsof ze behoorlijk beslag op de bak leggen. Ik ga dan toch liever voor multis die makkelijker te binden zijn aan een slakkenveld zodat ik de rest van de ruimte kan benutten voor een tweede kolonie, Syno's en een koppel van wat anders. (bijv. compressiceps.)
In een grotere bak niet echt, zeker met andere grotere soorten.
 
Ja dat was dus behoorlijk veel. In zo een bak enkel een koppel/harem plaatsen.
Dat zou kunnen maar 5 Multi s ging wel prima en die hebben als familie heel snel voor uitbreiding gezorgd en opeens zit je wel met tientallen jongen:DD
Maar het zijn echt leuke en actieve visjes.
 
Wat hou je ondertussen?
Voor Tanganyika:

6 Speciosus (jongen gekregen in gemeenschapsbak)
2 Altolamprologus (jongen gekregen in gemeenschapsbak)
4 Para's (nog geen jongen, maar zijn nog wat aan de jonge kant)
1 Chalinochromis sp Ndobhoi (zal nooit jongen krijgen want geen partner ;-) )

Verder nog een bak voor de jongen (+- 30) en binnenkort nog een nieuwe slakkenhuiscichlide in huis proberen halen in een klein aquarium.
 
Dank allemaal voor de informatie. Op basis hiervan ben ik tot het volgende plan gekomen:

Als bestand:
N. brichardi (1 koppel)
N. multifasciatus (6x?)
Synodontis sp. Polli White Zambia (6x)
A. compressiceps (1 koppel)

De piepschuim bodemplaat is zo gesneden dat er geen plaat zit onder de schelpen:
230331 plan.png

(Bodemfilter is van de baan.)
Het schelpendeel doe ik ~1cm zand onder. De rest ~5 cm.

Met stenen ziet het er van boven als volgt uit:
2023-04-21 19.37.48.jpg


En van voren:
2023-04-21 19.37.35.jpg


Filterkorfje links achter de bult, instroom hoog in de linker achterhoek. De stapel zal net over de helft van de hoogte van de bak (60cm) komen.

In gebruikname van de bak zal in de volgende volgorde gaan:
1) A. compressiceps (1 koppel) (Deze moeten zich kunnen vestigen voordat de brichardi erin gaan.)
2) Synodontis sp. Polli White Zambia (6x)
3) N. multifasciatus (6x?)
4) N. brichardi (1 koppel)
Ik ga er vanuit dat dit voldoende ruimte laat voor 1 A. fasciatus in geval de synos en compressiceps de groei van de kolonies niet voldoende in de hand houden.

Ik hoor graag van jullie of dit zo kan / of er verbeteringen nodig / mogelijk zijn.
 
Nou je moet het eerst maar eens proberen zo met wat je van plan bent.
Het is zotezien doorje betracht mbv algemene regels.
Ik heb geen cristallen bol ervoor.
1 koppel brichardie is een recept voor een broedkolonie.
En weet je wel werkelijk te verwachten dat zo,n gekozen bestand je goed gaat lukken.
 
Nou je moet het eerst maar eens proberen zo met wat je van plan bent.
Het is zotezien doorje betracht mbv algemene regels.
Ik heb geen cristallen bol ervoor.
1 koppel brichardie is een recept voor een broedkolonie.
En weet je wel werkelijk te verwachten dat zo,n gekozen bestand je goed gaat lukken.
Sorrie, maar je laatste zin is wat lastig te lezen :-D.
 
Vakantie deze week, dus een paar stappen kunnen maken. Ik heb een piepschuim bodem bedekt met een paar lagen tegellijm met filterzand op/in de toplaag zodat die dezelfde kleur heeft als het zand wat erop komt:
2023-05-02 11.25.58.jpg

Achteraf had ik toch ook even de zijkantjes moeten doen, maar ik was bang dat dat te onregelmatig zou worden en harde stukje tegen de bodem/zijruit op zou leveren. Dat valt erg mee, dus een volgende bak doe ik dat anders :).
Vanochtend is de bodem vastgekit, dus morgenochtend gaan er twee stenen uit die nu alleen als gewicht dienen en dan kan het zand erop. In principe kan het water er dan volgens mij morgenmiddag in?

Verder moet het slakkenkerkhof nog gevuld worden. Zouden deze slakkenhuizen kunnen? En hoeveel ongeveer?
 
Die huisjes lijken me prima hoor en ik had voor de Multi s al snel 10 per vis. Dan kunnen ze uitzoeken en door uitbreiding worden die ook wel weer opgevuld.
 
die kunnen zeker.
Als je ze rechts gaat leggen mag je dat helemaal vol leggen voor multi's (100 - 200 stuks)
 
2023-05-03 21.03.34.jpg

Genomen met telefoon, dus de kleuren komen slecht uit....
Maar de bak draait. De bovenste steen op de stapel vind ik niet optimaal. Ik dacht nog een andere te hebben (wat kleiner, en beter van kleur.) Het slakkenkerkhof is ~30x30 minus een hoekje. Uitgaande van slakkenhuizen van 4 cm, gaan er zo'n 40-50 in een laag. Ik heb er maar 180 besteld voor 3 lagen en wat reserve.

Erg prettig was dat het leidingwerk werkte zoals gehoopt. In de aanzuiglijn van het filter zit een T-splitsing met een kraan aan de pompkant en een kraan in de aftakking. Op de aftakking zit de tuinslang die naar de kraan in het ketelhok gaat. Daar zit ook een afvoer, dus voor waterverversen hoef ik alleen de kranen in de pomplijn om te zetten en dan loop het zo de afvoer in. Dan de slang op de kraan om weer bij te vullen en alles klaar :).

Nu indraaien maar! Er drijft nu wel een vieze laag op het water, dus ik ga de komende dagen wel een paar keer flink water verversen, maar in principe zou e.e.a. over 4 weken klaar moeten zijn voor gasten. Vandaag hebben we een rondje Drenthe gedaan om aan de Valisneria spiralis te komen. (Koikompagnie Beilen en Matawi Meppel hadden ze niet. G&D Koi in Dalen uiteindelijk wel.) Matawi had alle vissen wel zitten, dus dat is een mogelijkheid. De verkoper daar gaf nog aan dat er in zijn ervaring het gedrag van de A. compressiceps en A. calvus niet echt verschilde, wat mijn interesse in de calvus (black) triggerde.
Ik wil eens kijken of ik m.n. de A. compressiceps/calvus bij een kweker (met meer info over en hopelijk ook iets groter) kan vinden. Ook een bezoekje aan van Keulen in Woudenberg staat nog op m'n to-do list.
 
IMG_5307-4.JPG

Ongelooflijk hoeveel slakkenhuizen er in het open stuk passen :-(....
Dit zijn er 180. Ik heb zelfs nog een steen midden in het veld moeten leggen om ervoor te zorgen dat de laag rondom voldoende dik was.... Maar zelfs met steen hadden er eigenlijk nog 90 bij gemoeten om het op het bedoelde niveau te krijgen. Maar voor nu laat ik het zo. Eerst maar eens zien hoe de multis bevallen voor ik meer geld stop in huisjes.

Al tijdens het vullen ontstond afgelopen een drijvende laag (als een kaamlaag, maar het leek alsof het van de stenen kwam: Fijn stof of iets vettigs.) Vanmiddag een nieuwe skimmer binnengekregen en geplaatst. Dat werkt prima: Na een uur was het oppervlak schoon. Verder voor het eerst water ververst. De bak en alles wat er in zit is nieuw. dus ik wil graag eventuele verontreinigingen kwijt. Nu kan het aftellen beginnen. Water sinds 3 mei betekent dat (voor wat het indraaien betreft) de eerste bewoners er rond 1 juni in zouden moeten kunnen!
 
Hmm.... Skimmer hielp maar deels. De "kaamlaag" was vanochtend weg, maar het water melkachtig. Twee uur na uitzetten van de skimmer begon hij weer zichtbaar te worden.Ik denk dat de skimmer het wel afzuigt, maar niet vasthoudt en het dus netjes verspreidt over de waterkolom. Nu dus maar de skimmer gebruiken om het in het water te krijgen en dan water verversen om het uit de bak te halen....
 
De "kaamlaag" blijft terugkomen. Wellicht toch een echte kaamlaag? Ik laat de skimmer er maar inzitten en zal hem zo af en toe aanzetten om de laag in de waterkolom te mengen en zo door het hoofdfilter te laten gaan / bij de waterwissel af te voeren.
Ik zag vanochtend de eerste plukjes (groene) alg verschijnen op de hoogst-liggende steen en een dood blad aan de Valisneria. Met de weinige planten die ik heb ga ik ervanuit dat ik nu geen nitraat/fosfaat hoef bij te geven. Maar de planten zullen wel micro's nodig hebben? Wat zou voor dit type bak (weinig planten, in de toekomst hoge belasting) de handigste manier zijn om dit toe te dienen?
 
Alles moet in balans komen Peter en dat komt vast wel goed. Zelf heb ik de skimmer op de Fusion ook 2x een half uur per dag aan.
 
2023-05-12 18.32.44.jpg

Inmiddels is het niet meer echt een "kaamlaag", maar eerder korreltjes. Ze lijken wel uit het filter te komen? Ik had een deel van het water ververst in de hoop de rommel kwijt te raken, maar toen ik het filter weer aanzette, kwam er een wolkje van die troep uit... Ook als ik wat rommel om de lucht uit het filter te krijgen komt er zichtbaar wat mee. Iemand enig idee??

Een skimmer lijkt sowieso wel nuttig. De afzuigkorf en uitstroom de bak in zitten links. Drijvend vuil eindigt dus rechts. Ik zou dus rechts een skimmer willen hebben, maar dan niet gecombineerd met een afzuigkorf (zoals die van JBL.) Kent iemand een oplossing waarbij je alleen een korfje aan het oppervlak hebt wat ik regelbaar aan de afzuigslang links kan koppelen? Anders zou ik iets als dit moeten knutselen.
 
Bekijk bijlage 360259
Inmiddels is het niet meer echt een "kaamlaag", maar eerder korreltjes. Ze lijken wel uit het filter te komen? Ik had een deel van het water ververst in de hoop de rommel kwijt te raken, maar toen ik het filter weer aanzette, kwam er een wolkje van die troep uit... Ook als ik wat rommel om de lucht uit het filter te krijgen komt er zichtbaar wat mee. Iemand enig idee??

Een skimmer lijkt sowieso wel nuttig. De afzuigkorf en uitstroom de bak in zitten links. Drijvend vuil eindigt dus rechts. Ik zou dus rechts een skimmer willen hebben, maar dan niet gecombineerd met een afzuigkorf (zoals die van JBL.) Kent iemand een oplossing waarbij je alleen een korfje aan het oppervlak hebt wat ik regelbaar aan de afzuigslang links kan koppelen? Anders zou ik iets als dit moeten knutselen.
Ik heb zelf mijn skimmer continue aan en weggewerkt in een hangende kunststof steen. In je skimmer kan je ook een dotje fijne filterwatten doen. De eerste dagen dagelijks verwijderen en dan kom je er ook snel vanaf. De korrelige laag is nog steeds een kaamlaag die breekt door bv stroming. Een aparte skimmer maken en aansluiten op je pomp inlaat kan natuurlijk ook. Je fijne filterwatten in je pomp pakken het er dan uit. Mocht je hier voor kiezen, zal je ook deze watten eerder moeten vervangen.

Gr. Ed
 
Ik was benieuwd naar de water hardheid en pH. Dat zag er wat bijzonder uit:
Kraan: KH=10.5, GH=12 en pH=<7.4
Bak: KH=9, GH=9, pH=7.9

Ik heb beide 2x gemeten, maar het lijkt erop dat het water in de bak zachter is dan wat er uit de kraan komt. Ik heb er geen verklaring voor, al helemaal niet omdat de pH wel hoger is? Ook opvallend dat GH en KH gelijk zijn in de bak....
Er was geen NO2, maar misschien was dat nog wat vroeg. (Bak draait 2.5 week.)
 
Kan mogelijk aan de stenen liggen of het zand, de waardes zelf vind ik niet schokkend trouwens 😉.
 
Kan mogelijk aan de stenen liggen of het zand, de waardes zelf vind ik niet schokkend trouwens 😉.
Nee hoor, op zich allemaal geen gekke dingen. Maar vond het apart dat de hardheid in de bak lager lijkt te zijn dan die van het kraanwater. De meeste discussies gaan altijd over afgifte van hardheid-verhogende stoffen in de bak, maar hier lijkt het er eerder op dat er wat gebonden wordt.
 
Nee hoor, op zich allemaal geen gekke dingen. Maar vond het apart dat de hardheid in de bak lager lijkt te zijn dan die van het kraanwater. De meeste discussies gaan altijd over afgifte van hardheid-verhogende stoffen in de bak, maar hier lijkt het er eerder op dat er wat gebonden wordt.
Misschien de vraag bij waterchemie posten want daar lezen meer de vraag denk ik.
 
Heb je nog updates van je bak @Peter74? Ziet er goed uit! Wat voor een piepschuim heb je gebruikt voor op de bodem onder de stenen?
 
Interessant om te lezen @Peter74! Al is mijn bak een stuk kleiner en zal ik het enkel bij multi’s houden…

Foto’s zien er ook goed uit! We want more. 😆
 

Terug
Bovenaan