Tanganyika nieuw aquarium opstarten


ornatus

Active member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
42
Leeftijd
39
Hallo,
momenteel heb ik een tanganyika aquarium draaien van 200x60cm en 30 cm waterhoogte

hierin volgend visbestand dat jammergenoeg wat bijeen gegrepen is,
2 occelatus gold (2 mannen of 2 vrouwen zeker hetzelfde geslacht...)
8 x synodontis dwarf
7x altolaprologus gold head( zo gekocht maar twijfel over verschillende)
5x lamprologus leloupi(geen leleupi, waarvan 2bewezen koppeltjes)

2x jongen van de juliodochromis ornatus in een opkweekbakje.

dit bestandje gaat op zich goed, maar ik zie de meeste jammergenoeg enkel tijdens het voeren, en ook mis ik wat beweging en staat het aquarium wellicht op de verkeerde plaats( ik kom te weinig in die kamer) ook de geringe hoogte kan hierin een rol spelen in beperktere visbestand

nu heb ik in de keuken wel nog plaats en zou ik het grotere willen wegdoen en een kleiner zetten, echter zit ik dan vast aan de maten van een 120x40 aquarium. een juwel rio ofzo(wellicht een aquael optiset 240)

graag had ik dus een wat interessanter visbestand met mss wat meer interactie en leuk gedrag.( dit hoeft niet zozeer met het bestaande bestand zijn) vroeger had ik nog de multi's en die waren wel wat meer bedreven in de bak bezig dus die zouden mss wel leuk zijn terug. Vrijzwemmers een school zal de bak mss net te klein zijn?

achterwand wellicht een slim line achterwand ofwel enkel stenen stapelen tot boven. en 1 zijkant kan ook dichtgemaakt worden.

Iemand die me verder op weg kan helpen?

de juliodochromis ornatus
de lamprologus multifaciatus ( of n andere leuke chelpenbewoner, of ik moet mn occelatus kunnen koppelen)
de synodontis groep
koppel of solo gold head
solo neolamprologus tretocephalus
groep leptosoma?

natuurlijk is dit teveel maar dit zijn zo wat soorten die ik wel leuk vind.
Ik zou ook proberen een bos vallisneria erin te zetten, maar tot op vandaag is me dit nog niet gelukt in mijn huidige tanganyika aquarium
 
Allereerst welkom op het AF.

Even een vraag uit nieuwsgierigheid; waarom hou jij een waterhoogte van 30 cm aan? 50 cm zou ik als minimum aanraden in ieder geval. Zou mogelijk ook verklaren waarom jou vissen zich amper laten zien.

Op zich een goede redenatie om een nieuwe bak op te starten op een plek waar je veel komt.

Je zal idd een keuze moeten maken in je visbestand. Alles zal niet gaan lukken in een 1.20. Synodontissen is altijd goed natuurlijk, misschien wat multi's erbij qua bodem bewoners. Voor het "midden" misschien een Julidochromis soort of misschien een koppel Altolamprologus calvus en als schooltje misschien wel Paracyprichromis nigripinnis.

De leptosoma's hebben een groter aquarium nodig dan 1.20.

Hoor graag je verdere plannen en succes gewenst in ieder geval.

Gr. Ed
 
Hallo, bedankt voor de reactie... Die bak is maar zo hoog... Vandaar. Hij staat wel op ooghoogte dus het zicht is wel heel leuk en spectaculair. Maar toch voor deze vissen bij nader inzien te laag alsook niet op de juiste plaats... Vandaar dat een nieuwe start wellicht niet slecht is.
 
272310638_449229836743204_3290552343761981283_n.jpg

273058532_979594216325825_7639682937158901797_n.jpg


Voila een 120cm in opstart (heater komt nog achter de wand en link en rechts zou ik toch opnieuw vallisneria proberen.
nu staat de verlichting (extra balkje erbij) vollebak op een poging tot groene alg...
echter later zou ik wel eens willen gaan experimenteren met enkele floodlights omdat die een zeer mooi effect geven...

mijn eerste gedacht visbesetand:

bodem:
kolonie multi's
een 5 tal synodontis petricola dwarf ( ik heb er een 9tal zitten maar ik verdenk er een 4 tal van een andere soort te zijn, moet ik dus nog uitvogelen)

vrijwater
groepje Paracyprichromis nigripinnis (verhouding nog bekijken en ook waar ik ze kan vinden)

rotsen:
ofwel n koppel juliodochromis ornatus (maar moet ik nog vinden dan)
koppel calvus ( ik had er 7 jong gekocht als gold head, maar nu ze wat groter zijn verdenk ik hier ook weer een serieuze mix van soorten jammergenoeg, dus die moeten zeker uit elkaar gehaald worden)
ik heb ook 2 Variabilichromis moorii (1donkerbruin zwart met blauwe staart, 1 geel met blauwe staart) maar ook vermoedelijk 2x man... (deze zitten apart in een aquarium)

dus... ik heb wel al wat zitten, maar een micmax van vanalles, en nu ze wat groter worden, wil ik gaan uitselecteren en zorgen dat er geen kruisingen enzo uit voort komen.

ik post hieronder nog een filmpje vandaag wanneer ik ze voer, dan kunnen jullie de "calvussen" duidelijk zien en mij mss op weg helpen met de soorten? (mss ook de occelatus en de synodontissen bekijken?

alvast bedankt!
 

Terug
Bovenaan