Wat is er nieuw

tanganyika odd ball aquarium?

Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,188
Locatie
Rotterdam
Goede dag, ik zit nu op 8 aquaria's en vind het wat weinig. Nu zijn mijn ouders en vriendin streng tegen meer bakken. Echter heeft mijn vriendin vroeger shell dwellers gehad en kan ze op dat voorstel geen nee zeggen 😉.

Ik heb nog een 90x40x40 aquarium staan. (dit zeg ik zo even uit mijn hoofd, zal hem nog goed opmeten voor de zekerheid)
Ik zou graag wat hulp willen met leuke vissen uitkiezen die ook goed samen zouden kunnen gaan.

Nu zelf ben ik niet zon fan van de cichliden echter de alen en sydontissen vind ik fantastisch leuk.
Ik zat te denken aan:

-groepje sydontis (kan iemand mij een goede soort aanraden die klein blijft?)
-6? shelldwellers (waarschijnlijk multi's, tenzij iemand zegt dat andere shelldwellers leuker zijn kwa karakter of mooier kwa uitterlijk? )
- 2x stekelaal uit het meer die kleiner blijven.

Als het nog zou kunnen zou ik hier graag 2 'grotere' cichliden bij toevoegen bijv:

julidochromis vind ik een erg leuke soort maar goby cichlids vind ik ook erg leuk.

Als jullie mij zouden kunnen helpen met de juiste soort sydontis uit te kiezen. En kunnen vertellen of dit een mogelijk goed bestand is en past in de maat van het aquarium zou dat super zijn. Ook ben ik erg benieuwd of er nog 2 of 1 'grotere' cichliden bij kunnen en wat jullie zouden aanraden. Alvast bedankt voor het meedenken. 🙂
 
-groepje sydontis (kan iemand mij een goede soort aanraden die klein blijft?)
-6? shelldwellers (waarschijnlijk multi's, tenzij iemand zegt dat andere shelldwellers leuker zijn kwa karakter of mooier kwa uitterlijk? )
- 2x stekelaal uit het meer die kleiner blijven.
Syno's zou ik petricola's nemen die blijven klein.
Qua slakkenhuis cichliden kan je ook denken aan N. similis.
Stekelaal ben ik niet bekend mee.

Persoonlijk zou ik een aantal juli's nemen, anders heb je erg veel wat zich op de bodem begeeft, maar goed meningen verschillen 😉.

Gr. Ed
 
voor deze afmetingen zou je een deel van je aquarium kunnen inrichten met een schelpenveld en hier similis inzetten.
En aan de andere kant kan je wat rotsen plaatsen en hier een julidochromis plaatsen.
Ik zou er geen synodontissen of alen inzetten.
Daar is je aquarium te klein voor en deze zitten ook op het grondoppervlak waar de similissen zitten.
Voor goede info kan ik het tanganyika forum aanbevelen.
 
kan je beredeneren waarom je dit afraad? Worden de synodontis (ong 8cm volwassen) te groot? of is het te druk in zon kleine bak als je ze toevoegt?
 
kan je beredeneren waarom je dit afraad? Worden de synodontis (ong 8cm volwassen) te groot? of is het te druk in zon kleine bak als je ze toevoegt?
Ik heb de syno's niet afgeraden 😉. De Petricola's moet kunnen vind ik. Deze gaan ook prima samen met multi's of similis is mijn ervaring.
 
Wordt te druk.
Je hebt een bodemoppervlak van 90 x 40 en als je dan schelpenbroeders hebt worden deze verstoord door de syno's die er als een buldozer doorgaat.
De syno's gaan ook tussen de rotsen foerageren en omdat je dan eventueel juli's hebt in het rotsgedeelte gaan de syno's deze ook verstoren.
Dit komt grotendeels omdat uw opp verdeeld moet worden over schelpen en rotsen.

Het "nadeel" van tanganyika is dat het allemaal territoriumvissen zijn en je deze niet moogt bekijken als gezelschapsvissen in een gezelschapsaquarium.
Bij Tanganyika is less is more.

Ik heb een Tanganyika aquarium gehad van 160 x60x60 en had hier 5 Eretmodus , 3 vittatus en 1 Altolamprologus en dit was voldoende voor deze bak en heel veel plezier aan gehad.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan