Wat is er nieuw

Tanichthys Lini, wat is er aan de hand?

D

Draugh

Guest
Ik had anderhalve week geleden een klein groepje van 6 Tanichthys Lini gekocht. Mijn 60 liter aquarium is op kamertemperatuur, en ik heb de vissen via de druppel methode laten wennen.

Binnen twee dagen was de helft dood. Het begon bij elke vis dat hij zich een beetje afzonderde van de andere vissen en sneller met zijn bekje ging ademen dan de andere vissen. Bij 1 van de visjes constateerde ik in de avond een wit bolletje op zijn lip (bekrot?), de volgende ochtend was deze dood.

In de bak zitten verder 6 amano garnalen, die het prima doen. Ik gebruik een Eheim experience 150 filter die al bijna 2 jaar is ingedraaid en goed word onderhouden door af en toe de sponsen uit te spoelen; de biologische filtratie ziet er goed uit en heb ik nog nooit uitgespoeld omdat de stroming goed is en het filter zijn werk goed doet. De filter uitgang zit op een spraybar die voor rimpels in het oppervlakte zorgt. Verder is de bak redelijk vol beplant.

Mijn waterwaardes zijn getest met een een colombo testlab:

PH: 7
Kh: 7
GH: 6
NH3/NH4: 0,0
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0

De overige 3 vissen leken het een week prima te doen, tot ik zaterdag avond ineens 1 van de visjes het zelfde gedrag zie vertonen als de visjes die zo snel dood gingen.. beetje afzonderen en snel ademen. Als actie hierop heb ik alle vissen in mijn ingedraaide quarantine bak (54 liter) geplaatst en Sera Baktopur toegediend. Opzich lijkt het visje weer iets meer met de andere mee te zwemmen, maar hij ademt nog erg snel vergeleken met de andere 2 danio's... wat is er aan de hand?

Waarschijnlijk had ik deze vissen beter niet kunnen kopen, want in de winkel zaten ze in een bak met Corydoras Albino waarvan ik er eentje dood zag liggen op de bodem 🙁

Filmpje

Als ik het goed zie zien de visjes er verder onaangetast uit? De bactopur als je dit volgens gebruiksaanwijzing heb toegediend moet afgerekend hebben met bacterieen zoals oa. bekrot. Zie ze ook niet met vinnen knijpen of schuren etc.

Of te ver heen qua bacterieen anders zou ik gaan voor kieuwwormen. FF googlen. voor outflow hangen, kieuwdeksel dicht houden, gapen, kieuwdeksels laten fladderen etc.

Kieuwworm medicatie genoeg denk wel aan herhalingskuur ivm eitjes.

Ze zien er verder inderdaad onaangetast uit; op eentje na die een wit bobbeltje op zijn bek had.

ik ga morgen zo'n kieuwwormen kuurtje halen... is het aan te raden om dit pas te doen als de bactopur behandeling is voltooid of zou het tegelijkertijd kunnen? Ik moet volgens de bactopur gebruiksaanwijzing na drie dagen 50% van het water verversen..

In wat voor temperatuur zitten ze? Normale T. albonubes zouden op een lagere temperatuur moeten kunnen zitten (hoewel dat afhangt van hoe ze zijn gekweekt), maar de rode variant (verkocht als "T. lini") heeft wellicht een hogere temperatuur nodig.

Ik vind meerdere vissen binnen 2 dagen dood toch wel heel erg snel voor meeste ziektes. Waarschijnlijk heb je ze dan of ziek gekocht of er is iets misgegaan met het water. Ondanks de dode cory in de winkel lijkt de tweede optie me het meest voor de hand liggend. Heb je ze laten overwennen voordat ze in het aquarium gingen? En wat is je temperatuur?

Ik heb ze laten wennen via druppel methode, zoals ik ook mijn garnalen laat wennen. De temperatuur is 22 graden.

Ze zien er verder inderdaad onaangetast uit; op eentje na die een wit bobbeltje op zijn bek had.

ik ga morgen zo'n kieuwwormen kuurtje halen... is het aan te raden om dit pas te doen als de bactopur behandeling is voltooid of zou het tegelijkertijd kunnen? Ik moet volgens de bactopur gebruiksaanwijzing na drie dagen 50% van het water verversen..

Vissen kopen uit een winkel waar al een dode vis op de bodem ligt is zoals je zelf al aangeef niet een erg snuggere zet maar nu zit je met het probleem.

Ik dacht dat de bactopur al afgelopen was en dat het geen resultaat gaf. De kuur eerst afmaken en het dan rustig aanzien. Bactopur moet de tijd krijgen om wat te doen. De vissen kunnen al in ernstige mate zijn aangetast dat de kuur te laat is. Geef het na de kuur nog een week om te zien wat er gebeurd. Medicijnen inwerken en ze moeten weer even aansterken. Medicijnen helpen niet in 1 dag dit heeft even tijd nodig. Vissen die te zwak zijn gaan het dan niet redden.

Wellicht dat de bactopur het probleem oplost. dit is een heel goed middel voor bacteriele zaken.

De wormenkuur kan altijd in een later stadium. Heb even geduld hoewel ik wel snap dat dit moeilijk is als je ze dood zie gaan maar 2 kuren door elkaar is not done en vlak op elkaar is ook een hele aanslag op de visjes.

vergeten.

Hou er wel rekening mee dat je filter plat ligt na de bactopur kuur. het dood ook je benodigde filter bacterieen. Na de kuur flink verversen en de komende 3 a 4 weken ga je te maken krijgen met oplopende NH 3 en No 2. Dit is ook funest voor je vissen dus je zult echt veel water moeten blijven verversen totdat je de NO 2 piek heb gehad.

Bedankt voor het advies! Ik zal na de bactopur het even aankijken hoe het gaat.

Ik zou eventueel wat filtermateriaal (sera siporax) van mijn andere aquarium in het filter van de quarantine bak kunnen plaatsen na de kuur en het water een aantal keer ververst is, om de NO2 piek wat op te vangen?

Zou je kunnen doen maar persoonlijk zou ik ze weer terug plaatsen in je aquarium met de juiste waterwaardes. Als het kieuwwormen zijn en ze hebben al in je aquarium gezeten zul je toch alles moeten behandelen want dan gaan je andere vissen ook problemen krijgen. Wormen leggen eitjes en die zoeken verse visjes uit.

Laat ze na de 50 % verversing nog 2 dagen in de quarantine bak dan heeft de bactopur zijn werk gedaan en kunnen ze aansterken in je aquarium.

Gezien het witte bobbelje bij de bek zou ik uitgaan van bacterieen/schimmeltje en geen wormen. Ik opperde het alleen omdat ik dacht dat de kuur bactopur niet aansloeg en ze blijkbaar geen last hebben van parasieten. Dan blijft er weinig anders over.

In mijn aquarium zitten verder enkel garnalen. Zouden eventuele kieuwwormen hierin overleven als ik de vissen een aantal weken (of langer) in quarantine houd?

Jeetje dat is een moeilijke vraag want ik heb geen verstand van garnalen. Ik weet dat kieuwwormen eitjes leggen die medicatie overleven. Ze komen uit naar gelang de tempratuur. Des te warmer des te sneller de eitjes uitkomen. De baby wormpjes spotten een vis en gaan zich daar op vestigen en dan begint de kringloop opnieuw. Ik heb geen idee of ze ook zonder vis kunnen overleven, op planten of garnalen etc.

Logisch gezien denk ik dat het ze weinig uitmaakt vis of garnaal bij gebrek aan beters. Maar zeker weet ik dit niet.

Een gezonde vis kan zelf ook wel wat kieuwwormen aan dus als ik 1 tje in een afstrijkje zie niet meteen paniek maar dit hangt af. VAn de weerstand van de vis. Optimale omstandigheden zodat je vis een sterke afweer heeft scheelt een hele boel. Medicatie heeft weerslag op de fitheid van de vis dus medicatie, optimale omstandigheden scheelt heel veel qua aanvallen op de vis. Er huist zo en zo veel gespuis in het aquarium maar dit komt enkeld naar voren als een vis verzwakt is. Zijn ze in topconditie kunnen ze zelf wormen en bijv. Witte stip afweren.

Ik heb gisteren in de quarantine bak een anti-wormen middel toegediend, en vanochtend zag ik geen versnelde adembewegingen meer en zwommen ze weer bij elkaar 🙂

Volgens de winkel waar ik het medicijn had gehaald kunnen wormen niet overleven op garnalen. Ze hadden aangeraden om minstens 14 dagen te wachten met het terug plaatsen van de vissen zodat alle eitjes uit zijn en de wormen dood.

Goed om te horen dat je een goede winkel in de buurt heb die je kan voorzien van goed advies. Weer eens wat anders. Goed om te lezen dat de visjes het weer goed doen.

Hou wel rekeing mee dat je wat meer moet verversen als de quarantainebak geen ingedraaid filter heeft anders lopen je waterwaardes erg op en dit vinden je visjes niet erg fijn vooral na de medicatiekuren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan