Tank groot genoeg voor een betta vis?


A

Alex123

Guest
Hoi hoi,
Is een aquarium van 30 liter 36 x 23 x 39 cm
Groot genoeg voor een betta vis?
 
Tja.. 100 mensen 50 meningen.

maar als je het aan mij vraagt: Ja
 
Nee.Betta's worden vaak aangeboden/verkocht en zitten in een Jam potje,mishandeling.
Dus nogmaals liever niet.Het is een langzame zwemmer,maar om deze vis met misschien een vrouw ( als koppel) in zo'n kleine bak,nee hoor.
 
Lees maar eens op die link die ik gaf.
Een te groot aquarium is echt niet goed voor een betta.

Jam potje is natuurlijk weer het andere uiterste.
 
Ja kan prima, is zelfs een mooie maat voor een betta. Natuurlijk is een jampotje veel te klein maar 30 liter is echt prima.
 
De link gelezen,veel info,en ja volgens de geschreven bron/tekst kan het in een klein aquarium,maar het zou niet mijn idee zijn.
 
De link gelezen,veel info,en ja volgens de geschreven bron/tekst kan het in een klein aquarium,maar het zou niet mijn idee zijn.
Wat is wel jou idee?

Want 30 liter is goed te doen hoor voor een betta.
 
Een langvinnige betta past naar mijn mening prima in een 30ltr bak. Die betta's kunnen erg lastig zwemmen door de vinnen. Dat is net zoiets als voor ons zwemmen met 5 lange jurken aan denk ik dan. In een grotere bak zullen ze waarschijnlijk toch proberen overal te zwemmen, waardoor ze vermoeid raken en een verlaagde weerstand kunnen krijgen waardoor ziektes op de loer liggen.
Je ziet dan vaak ook dat de betta erg veel stil hangt bij de thermostaat, of dat hij zich geregeld ergens laat aanspoelen om weer op adem te komen. In een 30ltr bak heb je grote kans dat dat beter gaat.

Een kortvinnige betta, een plakat, kan naar mijn mening niet goed zwemmen, maar wel een stuk beter.
Wij hebben er zelf 2, 1 in een 60x30x30 (50ltr)en 1 in een 60x40x40 (85ltr) bak. Dat gaat goed. Geen tekenen van stress of vermoeidheid. We hebben wel de stroming van het filter zo aangepast dat het oppervlak van de bak bijna stilstaand water is. Bovendien geven we veel planten, zowel drijvers als gewoon. Dat vinden ze ook prettig.

Wij houden onze betta's op tussen 23 en 24 graden. 28 graden vinden wij te warm. Uiteraard is het hier in de zomer ook warm en dat gaat erg goed.
 
Kan volgens mij ook prima als je op de stroming let en wat drijvers toevoegt.
 
@Ancistruz ik lees op internet dat 60 cm.In lengte van een aquarium een betere situatie creeerd.Een ieder geeft daar een eigen aanvulling aan,en die van mij had ik al kenbaar gemaakt.
En enkel een beta houden is ook maar wat je wilt,ik zou een beta man 3 vrouwtje's geven,kun je er ook mee kweken en kan de beta man zijn energie kwijt over de 3 vrouwtje's,en sloopt hij niet het enige aanwezige vrouwtje.
 
@Ancistruz ik lees op internet dat 60 cm.In lengte van een aquarium een betere situatie creeerd.Een ieder geeft daar een eigen aanvulling aan,en die van mij had ik al kenbaar gemaakt.
En enkel een beta houden is ook maar wat je wilt,ik zou een beta man 3 vrouwtje's geven,kun je er ook mee kweken en kan de beta man zijn energie kwijt over de 3 vrouwtje's,en sloopt hij niet het enige aanwezige vrouwtje.

Of de betta man maakt de vrouwen alsnog af... of de vrouwen maken de man af (gebeurd ook met regelmaat).
Als je het aan de echte kwekers vraagt: mannen en vrouwen altijd scheiden, vrouwen onderling gaat vaak beter maar zelfs dat kan fout gaan.
 
Laatst bewerkt:
@Ancistruz ik lees op internet dat 60 cm.In lengte van een aquarium een betere situatie creeerd.Een ieder geeft daar een eigen aanvulling aan,en die van mij had ik al kenbaar gemaakt.
En enkel een beta houden is ook maar wat je wilt,ik zou een beta man 3 vrouwtje's geven,kun je er ook mee kweken en kan de beta man zijn energie kwijt over de 3 vrouwtje's,en sloopt hij niet het enige aanwezige vrouwtje.
Maar dan wel op zijn minst in een bak van 80cm of een meter. Solitair is 30L prima, heb ik hier ook gehad (Henk de Tweede in mijn handtekening)
 
Maar ja,,Rich als je wilt kweken met deze visjes dan is een iets grotere bak een ( betere) vluchtoptie voor de beta vrouwen,ik geef toe het zijn niet de vredelievenste.Ook de inrichting kent zo zijn aanpassingen.
 
Maar ja,,Rich als je wilt kweken met deze visjes dan is een iets grotere bak een ( betere) vluchtoptie voor de beta vrouwen,ik geef toe het zijn niet de vredelievenste.Ook de inrichting kent zo zijn aanpassingen.
Het gaat hier toch niet om het kweken van een betta? De enige verwijzing naar kweken is een link die Raoul heeft geplaatst maar in dat artikel staan ook gewoon een hoop mooie tips voor het houden van een betta.
Het gaat om het houden van 1 solitaire betta en dan is een 30L bakje echt prima.
 
@Ancistruz ik lees op internet dat 60 cm.In lengte van een aquarium een betere situatie creeerd.Een ieder geeft daar een eigen aanvulling aan,en die van mij had ik al kenbaar gemaakt.
En enkel een beta houden is ook maar wat je wilt,ik zou een beta man 3 vrouwtje's geven,kun je er ook mee kweken en kan de beta man zijn energie kwijt over de 3 vrouwtje's,en sloopt hij niet het enige aanwezige vrouwtje.
Wat is dit dan anders dan die link van Raoul?
 
Tja, 60 cm met lage stroming is natuurlijk beter dan een 30l bak met lage stroming. Toch heb ik niet het idee dat het gedrag van een betta verandert in grotere bakken. Toch denk ik dat filtratie op ten duur lastig wordt in grotere bakken; weinig stroming, maar wel een goede circulatie is lastiger in grote bakken.
 
@Ancistruz ik lees op internet dat 60 cm.In lengte van een aquarium een betere situatie creeerd.Een ieder geeft daar een eigen aanvulling aan,en die van mij had ik al kenbaar gemaakt.
En enkel een beta houden is ook maar wat je wilt,ik zou een beta man 3 vrouwtje's geven,kun je er ook mee kweken en kan de beta man zijn energie kwijt over de 3 vrouwtje's,en sloopt hij niet het enige aanwezige vrouwtje.
Nee.Betta's worden vaak aangeboden/verkocht en zitten in een Jam potje,mishandeling.
Dus nogmaals liever niet.Het is een langzame zwemmer,maar om deze vis met misschien een vrouw ( als koppel) in zo'n kleine bak,nee hoor.
deze vissen kun je niet als koppel/harem houden, ze leven solitair
ga je ze toch als koppe/hareml houden ga je zeker problemen krijgen op den duur.
man jaagt op de vrouwen of omgekeerd met dood als gevolg.
30 liter is prima voor een bettaman maar voeg er niet bij aan andere vissen garnalen zou kunnen maar vergeet niet wat in de bek past kan opgegeten worden de ene man kijkt er niet naar om de, ander jaagt ze op tot de dood en weer een ander eet ze.
wil je een medebewoner zou ik kiezen voor een leuke slak.

wil je toch mannen en vrouwen houden zet je man in de 30 liter en richt een 60cm voor max 5 vrouwen in maar kweken is een vak apart je hebt veel materiaal nodig want de mannen moeten tussen de 12 en de 26 weken gescheiden worden je hebt een kweekbak/uitgroeibak nodig en veel tijd en ruimte een nets kan zo klein zijn dat je maar 4 visjes over houd maar ook zo groot zijn dat je er 300 hebt.
 
Mijn Leo'tje zit in een bak van 70 liter en hij vindt het erg leuk.
Er zijn plekken genoeg zonder stroming waar hij vrolijk rond zwemt.
Toegeven, het is een grote bak voor hem alleen ( en wat slakken) maar hij doet het goed (y)
 

Terug
Bovenaan