Wat is er nieuw

Tannines / looizuren / humuszuren = goed spul toch?

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
577
Leeftijd
35
Locatie
Woerden
Hoi!
In mij aquarium bevinden zich 2 royale stukken (kien?)hout. Toen ik dit aquarium startte wilde ik geen geel water, dus daarom heb ik purigen in het filter gedaan. Dat werkt enorm goed, na een dag is het helder. Volgens de site van purigen verwijderd dit kleurstoffen, waaronder tannines.
Echter, ik lees her en der dat tannines een antibacteriele en anti-schimmel werking hebben; soms staat er dat het juist schimmel bevordert (https://www.aquariumfans.nl/aquariumhout-gids-tips-en-informatie/).
Daarnaast verlaagt het zeer gering de pH. Soms staat er dat het alg remt en soms niet.

Mensen doen zelfs catappa- of eikenbladeren, elzenproppen of turf in de bak speciaal voor deze effecten.
Dat deed bij mij de volgende vragen opkomen:

1. Zijn tannines, looizuren en humuszuren allemaal op 1 hoop te gooien qua werking? Of zijn de tannines uit bijv catappabladeren bijzonder/anders dan die uit gewoon hout?

2. Helpt het tegen alg?

3. Hoe goed helpt het tegen ziektes?
 
1, nee
Tannines zijn zover mijn kennis en mening gaat enkel kleurstoffen.
De humus en looi zuren die vrij komen staan los van de tint.
2, het helpt in de zin dat het water donkerder word waardoor er minder licht is om algen mee te laten groeien
3, geen idee
 
Als ik de informatie goed vertaal, is met een onderzoek ondersteund dat stoffen uit catappa-blad anti-bacterieel kunnen werken. Er werd aangegeven dat de antibacteriele werking niet op alle soorten bacteriën even groot zijn.

Maar dat is dus de reden dat catappa-blad vaak geadviseerd wordt bij vissen die gevoelig zijn voor ziektes, veroorzaakt door bepaalde bacteriën.
 
https://aquariumscience.org/index.php/12-4-1-natural-aquarium-medications/
Volgens alinea 6 en verder hebben tannines geen antibacteriele werking, tenzij in extreem hoge concentraties (dat je slechts een paar cm in het water kan kijken). Overigens is dat dodelijk voor de vissen.
Er wordt gesteld dat black water biotopen weinig bact bevatten vanwege het gebrek aan zouten en de lage pH, geloof ik, maar niet vanwege de tannines.

Ik heb alleen de abstract van jouw artikel gelezen, Joff, maar dan ben ik toch geneigd om die te geloven. Al is witte stip geen bacterie, dus het spreekt elkaar niet geheel tegen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan