TC 420 progammeren

AquaAalders

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2016
Berichten
52
Locatie
Groningen
Hallo,

Ik heb zojuist de tc420 led controller binnengekregen met daarbij twee rgbw led balken en twee koud wit led balken. Nu ben ik een beetje op zoek naar een goede instelling en vraag mij nu eigenlijk een beetje af of iemand mij hierbij kan helpen.

Ik zou graag rond 11 uur half 12 een zonsopkomst willem creëren tot 12 uur en vanaf 12 uur vol daglicht tot 8 uur. Vanaf 8 uur wil ik dan ook graag weer een zonsondergang tot half 9/9 uur. Vanaf die tijd wil ik graag een zwak maanlicht laten branden tot een uurtje of 12.

Iemand die mij hier bij wil/kan helpen?

Groeten Aalders
 
Afhankelijk van je verlichting wat je uiteindelijke daglicht instelling word.
Persoonlijk zou ik gaan voor 2 uur opbouwen, 8 uur op 80% en dan 2 uur afbouwen naar 0% en het gehele nachtlicht achterwege laten.
 
Nachtlicht hoeft niet idd maar als je in de avond wat langer verlichting wilt hebben kan dat wel, alleen niet te fel uiteraard.
Bij mij begint het in de ochtend om 07:00 al op te bouwen, heel langzaam tot 12:00 en dan gaan de Tl's aan, in de avond weer andersom, om 19:30 gaan de Tl's weer uit en nemen de Led's het weer over.
Van 19:30 tot 21:00 neemt de sterkte flink af, daarna loopt het langzaam terug en om 23:00 is alles weer bijna uit, in de nacht branden de Led's nog op 2% (just for fun) het is zo zwak dat het alleen zichtbaar is als alles donker is in huis.

Maar met de manier van instellen moet je zelf even experimenteren, gewoon even wat proberen en kijken wat je er van vind, je kunt het programma versneld af laten spelen.
De twee koud wit balken kan je dan wel het beste gebruiken voor het daglicht, en voor de op en afbouw zou ik beginnen met rgb en daar ook weer mee eindigen.

Welk type ledbalken heb je precies, en op wat voor een bak gaat het gebruikt worden?
 
Laatst bewerkt:
De led balken zijn van duitse afkomst, namelijk aquagrow. De led balken komen boven een bak van 120x40x50 te hangen.
 
Hier kan je wat schema's downloaden

U kunt in de controllers verschillende licht schema's plaatsen. bv Africa zon, Amazone, Aquarium Planten, Asie, Brazilie, Coral, Discus, Thailand of Tropisch.

Deze kunt u hieronder downloaden


Africa Zon
Amazon
Aquaplanten
Azie
Brazil
Cichlids
Discus
Thailand
Tropisch
Alles

Pled Software voor TC 410

 
@Patrix Jaa klopt inderdaad zijn die led balken. Geven inderdaad een hoop licht en heb er ook wel positieve reacties over gehoord.

@Ancistruz Bedankt! Zal kijken of deze schema's mooi zijn met deze led balken. Anders zal ik hier nog wel wat posten of er toch nog iemand een mooi schema kan bedenken.
 
Deze?

Geven een beste bak licht als ik de specificaties moet geloven.
Hoewel het vreemd is dat men IP65 als waterdicht beschouwd. Eigenlijk is dat sproeidicht... Mijn JMB balken voldoen aan de IP68 norm! Dat zou waterdicht zijn. Ts. moet z'n balkjes zekerheidshalve buiten de bak houden! Dat maakt dan wel weer dat ik erg wantrouwend wordt als ik deze specificaties zie en de prijs.
 
@benvo ik heb er zelf positieve verhalen over gehoord. Afwachten wat het wordt natuurlijk, maar zelf heb ik er wel een goed gevoel over.
 
Hoewel het vreemd is dat men IP65 als waterdicht beschouwd. Eigenlijk is dat sproeidicht..
Ja dat klopt, maar zou dan wel tegen vocht moeten kunnen toch? De ruim 140 lumen per watt is wel optimistisch, het zijn volgens mij smd 6030 of 7020 leds, die hebben wel een hoge output, maar geen 140 lumen/Watt, eerder rond de 50
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt, maar zou dan wel tegen vocht moeten kunnen toch? De ruim 140 lumen per watt is wel optimistisch, het zijn volgens mij smd 6030 of 7020 leds, die hebben wel een hoge output, maar geen 140 lumen/Watt
Van die 140 lumen per watt geloof ik helemaal niets. Wat de IP waarden betreft:
 
Van die 140 lumen per watt geloof ik helemaal niets
Is wel een ''beetje'' veel ja :D

Sproei dicht idd, net wel net niet goed genoeg voor in een aquarium kap, maar zelf heb ik ook ip65 stripjes in de kap zitten en dat gaat ook wel goed (tot nu toe)
 
Heb ze nu boven het aquarium hangen. Ziet er mooi uit en de lampen zijn heel fel. Laat ze daarom ook niet op 100 procent draaien. Nu is het nog een beetje zoeken naar de goede verhoudingen. Zal als ik thuis ben wel een foto'tje maken.
 
Zeker niet op 100% laten draaien, slecht voor de Led's, daarbij wordt dit type Led ook nog eens erg warm.
 
Hier kan je wat schema's downloaden

U kunt in de controllers verschillende licht schema's plaatsen. bv Africa zon, Amazone, Aquarium Planten, Asie, Brazilie, Coral, Discus, Thailand of Tropisch.

Deze kunt u hieronder downloaden


Africa Zon
Amazon
Aquaplanten
Azie
Brazil
Cichlids
Discus
Thailand
Tropisch
Alles

Pled Software voor TC 410


Zijn deze schema's er ook voor een JMB controller?
 
Nee, die werken heel anders. zonder software ook volgens mij.
 
Hier een paar foto's. Nu nog een beetje de juiste instellingen zoeken, maar dat komt vanzelf uiteindelijk wel goed denk ik.
20190823_172837.jpg
20190823_172841.jpg
20190823_172846.jpg
20190823_172851-jpg.278654
 

Bijlagen

  • 20190823_172851.jpg
    20190823_172851.jpg
    95.4 KB · Weergaven: 1,089
Balkjes zien er wel goed uit.

Hoeveel watt is het in totaal? Het schijnt zo te zijn dat als je wat hogere vermogens gebruikt je dan de voeding onder de schroefjes zou moeten aansluiten, ipv het stekkertje zoals je nu hebt.
Vanaf hoeveel vermogen is alleen onduidelijk.
 
Alle lampen bij elkaar zijn max. 89 watt volgens mij. Ze draaien niet op vol vermogen, maar weet even niet meer helemaal hoe het zit dat als ze minder sterk staan ook minder watt is. De adapter werd ook geleverd met deze aansluiting en heb ze ook gezien met de plus en de min kabeltjes inderdaad. Lijkt mij dan logisch dat ze de adapter met de twee kabeltjes leveren vanaf het punt dat het nodig zou moeten zijn om de kabeltjes onder de schroefjes te monteren.
 
maar weet even niet meer helemaal hoe het zit dat als ze minder sterk staan ook minder watt is
Ja op 50% vragen ze ook maar de helft aan vermogen.
Lijkt mij dan logisch dat ze de adapter met de twee kabeltjes leveren vanaf het punt dat het nodig zou moeten zijn om de kabeltjes onder de schroefjes te monteren.
Wellicht zijn ze hier niet van op de hoogte, maar blijkbaa kan het dus nog met bijna 100 watt.
Waarschijnlijk kunnen de sporen van de printplaat niet al te veel vermogen aan, en wordt daarom geadviseerd om de voeding aan de andere zijde aan te sluiten bij hoge vermogens.
 
@Patrix Ja ik bedoel ook dat ze volgens mij bij een hoger wattage de adapter leveren die je dan moet aan sluiten onder de schroefjes
 
Dit zijn nu de twee programma's die ik er in heb gezet. Kijken welke mooier is en wat beter voor de planten is. Iemand nog tips?

Kanalen van links naar rechts; Rood (RGBW), Blauw (RGBW). Groen (RGBW), Wit (RGBW), Wit (2 koud-wit led balken)

Knipsel.PNG
Knipsel 2.PNG
 
Laatst bewerkt:
@Patrix Ik had het nog even nagevraagd wat betreft de aansluiting van de adapter. Er werd namelijk ook een verdeler bijgeleverd waar je de dc adapter indrukt en dan twee kabeltjes op moet aansluiten voor onder de schroefjes. Zie foto. Het is degene die linksboven staat.
Screenshot_20190827-105321_Chrome.jpg
 
Ja ik zie het, het enige wat ik me kan bedenken is dat de sporen op de printplaat te heet kunnen worden (en doorbranden) onder hogere belasting.
Het is alleen nergens aangegeven wat dan de grens is bij gebruik van de stekker.
Voor alle zekerheid zou je dat meegeleverde stekkertje kunnen gebruiken, al is 100 watt niet buitensporig veel lijkt me, in totaal kan de TC bijna 500 watt aan op 24 volt.
 
Ja lijkt mij beter om onder de schroefjes te monteren nu. Iig bedankt voor de tip.
 
Terug
Bovenaan