TC420 aansluiting voeding Eheim


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Ik heb hier een eheim 100W voeding welke ik wil aansluiten op de TC420, Iemand een idee hoe ik deze kan aansluiten.
eheim-trafo-100-w-tbv-powerled-24w-43w1.jpg
 
Met de stekker eraf kan je de draden er gewoon in schroeven
 
Ik heb hier een eheim 100W voeding welke ik wil aansluiten op de TC420, Iemand een idee hoe ik deze kan aansluiten.
Bekijk bijlage 257084

Ik zou echter wel de andere kabel gebruiken voor de TC420. Want waar de pijl staat, is de 230V aansluiting.
Daar kan een TC420 niet tegen.
 
Bedankt voor de opmerking. Met de pijl bedoel ik dat de vorm van de stekker aansluiting.
De aansluiting van voeding op een tc420 is rond maar ik wil de voeding van eheim zelf gebruiken.

Voor de duidelijkheid:Foto1 ronde stekker voeding
foto 2 aansluiting voeding eheim
foto 3 aansluiting voeding op tc420
tc420 voeding1.jpg
eheim-trafo-100-w-tbv-powerled-24w-43w1.jpg
led_strip_time_controller_tc_4201.jpg
 
Ter aanvulling van bovenstaande:

Ik heb drie power led lampen tw.eheim plants 40W, eheim daylight 40W, daarnaast heb ik ook nog een marine hybride 43W

Hiervoor heb ik dus 2 voeding van 100w liggen. Nu wil ik daylight en plants aansluiten op de TC420 is in totaal 80W.

Nu moet ik dus eigenlijk een zwaardere voeding aanschaffen maar dat wil ik niet kan ik op de hybrid 43W een gewone dimmer aansluiten om het blauwe licht wat zachter te maken.

Is het überhaupt mogelijk om op de bovenstaande powerleid gewone dimmers te gebruiken!
 
Zover ik weet kan je geen “gewone” dimmer gebruiken.
Je kan toch gewoon een zwaardere voeding erachter hangen ipv die eheim voeding?
 
Ik zie dat die Eheim dingen allemaal 12V DC zijn (en da's mooi)! Als je toch aan het stekkers knippen gaat (vanwege de TC-420), overweeg dan alle 3 de led balkjes via die TC-420 te laten lopen (als ze tenminste alle 3 via PWM gedimd mogen worden (volgens mij wel)). Je kunt daarvoor gewoon de originele (bijbehorende) netadapters blijven gebruiken. Aansluiting is als volgt:

De 1e netadapter doe je met de plus aan V+ TC-420 en met de Min aan V- TC-420. De led die erbij hoort doe je met de plus aan V+ van de TC-420 en met de min aan CH1 TC-420.
De 2e netadapter doe je met de plus aan de plus van de bijbehorende led (via een kroonsteentje). De min van de netadapter doe je aan V- TC-420, de min van de led doe je aan CH2 TC-420.
De 3e netadapter doe je met de plus aan de plus van de bijbehorende led (via een kroonsteentje). De min van de netadapter doe je aan V- TC-420, de min van de led doe je aan CH3 TC-420.

Als je bovenstaande hebt gedaan zitten er dus 1 draad aan de V+ (de plus van de eerste voeding) en 3 draden aan de V- (van elke adapter een). Elke voeding ziet alleen z'n eigen led balkje (PWM gedimd naar massa via een vermogensfet in de TC-420). Alleen adapter 1 moet ook nog de TC-420 zelf voeden (maar die TC-420 neemt zelf net helemaal niks dus geen probleem).

Klinkt ingewikkeld maar stelt niets voor (teken het anders maar eens uit voor jezelf, post de tekening, dan wil ik het best voor je nakijken). Uiteraard gaat de TC-420 nu pas aan als Netadapter 1 aan staat (maar dat staat hij toch 24/7). Voordeel is dat je geen zware adapter hoeft te kopen (en dus ook niet in de verleiding komt om, zoals een aantal op dit forum wél gedaan hebben, een totaal ongeschikte en voor deze toepassing onveilige voeding te kopen).

Let op: Bovenstaande werkt voor ongeaarde netadapters (zgn Klasse-2 adapters). Voor geaarde netadapters (zeker wanneer de randaarde "hard" vastzit aan min uitgang van de netadapter) moet een andere oplossing gevonden worden.
 
Toevoeging op bovenstaande. Als je (om wat voor reden dan ook) een voeding hebt die 2 balkjes kan voeden (en nog 1 voeding die een 3e balkje kan voeden) dan wordt de aansluiting als volgt:

De 1e netadapter doe je met de plus aan V+ TC-420 en met de Min aan V- TC-420.
- - De 1e led die je hierop aansluit doe je met de plus aan V+ en met de min aan CH1
- - De 2e led die je hierop aansluit doe je met de plus aan V+ en met de min aan CH2
De 2e netadapter doe je met de plus aan de plus van de bijbehorende led (via een kroonsteentje). De min van de netadapter doe je aan V- TC-420, de min van de led doe je aan CH3 TC-420.

Maar de netste oplossing is gewoon gebruik maken van de bij de lichtbalkjes gebruikte voeding (zie post hierboven).
 
Klein schemaatje van de 3-netadapters optie.

TC420_3PSUP.png


M1, M2 en M3 zitten dus in de TC-420 (zijn de schakelfets tussen CH1 en massa, CH2 en massa en CH3 en massa. Wat hier "CSV" genoemd wordt (een ander symbool kon ik zo snel niet vinden) zijn de V+ en V- aansluitingen van de TC-420 (waarbij dus de V- aansluiting van de TC-420 intern is vastgemaakt aan de mosfets).

Zo kun je zelf het schemaatje van de 2-adapters optie vast wel bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank
 
Even nog een vraagje is het bovenstaande voor de Eheim power led of de Eheim power led+!
 
Bovenstaande is voor elke LED bron die op 12V DC werkt (24V DC mag ook) en die zich met PWM laat dimmen. Een link naar de daadwerkelijke producten die je hebt is een optie (link naar eheim site is wel zo handig).

Als je klaar bent om de stekkers in het stopcontact te stoppen dan kun je ook een foto van de aansluitingen posten.
 
Laatst bewerkt:
zodra ik het e.e.a. heb aangesloten laat ik het weten.
Andere vraag ga toch op zoek naar een voeding van ca. 12V 150W iemand een idee,
 
Bedankt zie echter dat deze zonder stekker zijn!
 
Wat is er zo goed aan Meanwell?
Ze kunnen veel hebben en zijn niet heel duur.
Prijs kwaliteit verhouding zit wel goed.
Persoonlijk heb ik nog geen uitval of verminderde prestaties gemerkt bij normaal gebruik.
Zelfs kortsluiting of foutief aansluiten kunnen ze gewoon overleven.

Bedankt zie echter dat deze zonder stekker zijn!
Stekkersnoer bij de lokale bouwmarkt halen en klaar ;)
 
Klein schemaatje van de 3-netadapters optie.

Bekijk bijlage 257153

M1, M2 en M3 zitten dus in de TC-420 (zijn de schakelfets tussen CH1 en massa, CH2 en massa en CH3 en massa. Wat hier "CSV" genoemd wordt (een ander symbool kon ik zo snel niet vinden) zijn de V+ en V- aansluitingen van de TC-420 (waarbij dus de V- aansluiting van de TC-420 intern is vastgemaakt aan de mosfets).

Zo kun je zelf het schemaatje van de 2-adapters optie vast wel bedenken.

Als ik met dit schema iets aan moet sluiten, dan komt het niet goed denk ik :stom:
Als je weinig tot geen verstand van elektra hebt is dit niet te begrijpen, maar aan de andere kant, moet je er dan wel aan beginnen??
 
Als ik met dit schema iets aan moet sluiten, dan komt het niet goed denk ik :stom:
Als je weinig tot geen verstand van elektra hebt is dit niet te begrijpen, maar aan de andere kant, moet je er dan wel aan beginnen??
Is niks meer dan dit verhaal.. http://www.tc420.net/connecting-high-power-LEDs-to-the-TC420.php
Als je een beetje plaatjes kan volgen en weet hoe je een soldeerbout vast moet houden zou het wel te doen moeten zijn
 
Soldeerbout? Meer dan en schroevendraaier, striptang en kroonsteentjes heb je niet nodig. Overigens hoeft het schema niet eens begrepen te worden (het schema is toegevoegd zodat je, als je zou willen, kan zien waarom het zo werkt).

Ik heb, voor het gemak, letterlijk draadje voor draadje uitgelegd wat waar aan vast moet komen. De TC-420 hoeft niet open, er wordt niets verbouwd.

De hierboven door tuinkabouter aangehaalde pagina gaat over iets heel anders (en maakt het voor niet techneuten alleen maar meer verwarrend).
 
Laatst bewerkt:
dus zijn er 2 manieren ?
Welke is dan beter of slechter? Zo wordt het er niet duidelijker op natuurlijk, en wat is de reden waarom het met de ene methode moet en waarom met de andere?
 
dus zijn er 2 manieren ?
Welke is dan beter of slechter? Zo wordt het er niet duidelijker op natuurlijk, en wat is de reden waarom het met de ene methode moet en waarom met de andere?
Welke er beter is hangt af van je uiteindelijke doel.
Als je met constant current drivers wilt gaan werken of voltages hoger dan 24v is “mijn” methode van toepassing..
Ga je dat allemaal niet doen kan je de tc420 gewoon normaal aansluiten zonder al dat moeilijke gedoe..

Soldeerbout? Meer dan en schroevendraaier, striptang en kroonsteentjes heb je niet nodig. Overigens hoeft het schema niet eens begrepen te worden (het schema is toegevoegd zodat je, als je zou willen, kan zien waarom het zo werkt).

Ik heb, voor het gemak, letterlijk draadje voor draadje uitgelegd wat waar aan vast moet komen. De TC-420 hoeft niet open, er wordt niets verbouwd.

De hierboven door tuinkabouter aangehaalde pagina gaat over iets heel anders (en maakt het voor niet techneuten alleen maar meer verwarrend).
Nee het binnenwerk van een tc420 erbij betrekken en halfbakken tekenen is lekker duidelijk...
Wees compleet met duidelijke afbeeldingen maar ga niet strooien met lange verhalen en wazige tekeningen
 
Welke er beter is hangt af van je uiteindelijke doel.
Als je met constant current drivers wilt gaan werken of voltages hoger dan 24v is “mijn” methode van toepassing..
Ga je dat allemaal niet doen kan je de tc420 gewoon normaal aansluiten zonder al dat moeilijke gedoe..

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de JMB leds en misschien ook andere gaan fluiten of piepen als je hem op de "normale" manier aansluit op de tc420 ?


Nee het binnenwerk van een tc420 erbij betrekken en halfbakken tekenen is lekker duidelijk...
Wees compleet met duidelijke afbeeldingen maar ga niet strooien met lange verhalen en wazige tekeningen

Ben het wel een beetje met tuinkabouter eens, je komt met oplossingen die niet voor iedereen even duidelijk zullen zijn. Dus liever in Jip en Janneke taal uitleggen zodat iedereen er iets aan heeft zou wenselijk zijn. Je hoeft hier echt niet te laten zien dat je er veel verstand van hebt hoor :)
 
Mijn uitleg was stap voor stap, draadje voor draadje, volledig uitgeschreven, nauwkeurig en overzichtelijk. Het schemaatje dat ik erbij deed was om aan te geven hoe, na aansluiten, alles aan elkaar kwam te zitten (en onderhuids werkte). Lees nog maar eens rustig vanaf hier waar een uitleg staat in Jip en Janneke taal. En snap je het dan nog niet? Neem dan gewoon één zware voeding. Ben je voor 75 euro klaar.

De info die tuinkabouter erbij haalde is van een constant current systeem (niet van toepassing op jouw Eheim led balkjes).
 
Ik zie nu dat ik in iemand anders zijn topic zit te antwoorden, sorry.
Ik heb zelf JMB leds. Vandaar de verwarring. :oops:
 
Mijn uitleg was stap voor stap, draadje voor draadje, volledig uitgeschreven, nauwkeurig en overzichtelijk. Het schemaatje dat ik erbij deed was om aan te geven hoe, na aansluiten, alles aan elkaar kwam te zitten (en onderhuids werkte). Lees nog maar eens rustig vanaf hier waar een uitleg staat in Jip en Janneke taal. En snap je het dan nog niet? Neem dan gewoon één zware voeding. Ben je voor 75 euro klaar.

De info die tuinkabouter erbij haalde is van een constant current systeem (niet van toepassing op jouw Eheim led balkjes).
Zal wel aan de indeling op m’n telefoon liggen dat het onduidelijk word weergegeven ofzo...

Maar ik snap niet zo heel goed waarom je zo moeilijk wilt doen als je ook “gewoon” een 300w 12v voeding erachter kan hangen...
Op 12v kan een tc420 ff 240w verwerken..
In dit verhaal is dat zwaar overdreven natuurlijk 150-200w zou toch echt voldoende moeten wezen
 
Ik zie nu dat ik in iemand anders zijn topic zit te antwoorden, sorry.
Ik heb zelf JMB leds. Vandaar de verwarring. :oops:
Ik zie nu jouw tekst in het rood ertussen ja.
Ag om toch even je vraag te beantwoorden..
Ja het schijnt zo te zijn dat ze kunnen piepen, zelf geen ervaring mee..
Maar je zou dan de gele draad op de gate van de mosfet aan kunnen sluiten en dan heb je een 5v PWM signaal dat door de drivers in de balk gebruikt word voor het dimmen
 
maakt het nog wat uit welke voeding je er achter zet? Ik bedoel een te zware voeding, kan dat kwaad, buiten het feit dat het geen nut heeft misschien?
En te lichte voeding lijkt me logisch dat dat niet kan.
 
Ik zie nu jouw tekst in het rood ertussen ja.
Ag om toch even je vraag te beantwoorden..
Ja het schijnt zo te zijn dat ze kunnen piepen, zelf geen ervaring mee..
Maar je zou dan de gele draad op de gate van de mosfet aan kunnen sluiten en dan heb je een 5v PWM signaal dat door de drivers in de balk gebruikt word voor het dimmen

Ja dat bedoel ik in mijn geval, ik geloof dat anderen het ook zo gedaan hebben met JMB led's.
 
maakt het nog wat uit welke voeding je er achter zet? Ik bedoel een te zware voeding, kan dat kwaad, buiten het feit dat het geen nut heeft misschien?
En te lichte voeding lijkt me logisch dat dat niet kan.
Nee maakt niet uit, het opgenomen vermogen van de verlichting blijft gelijk ongeacht de voeding.
Te licht kan inderdaad wel kwaad, dat geeft ellende..

Maar als jij een voeding van 1000W wilt gebruiken voor 50w aan led is dat theoretisch niet egt een probleem
 
Wat is er zo goed aan Meanwell?

Doordat deze zeer robuust zijn gebouwd. Ze zijn open en worden dus niet heet.

Mijn vorige voeding zo’n plastic blok. Is na ruim een jaar stuk gegaan. Ik denk door de hitte.

Als je de datasheets bekijkt. Gaat een voeding bij 50 graden zijn vermogen terug schroeven.
Dus dat plastic blok had ik nog veel groter moeten kopen.
Zodat deze bij hitte ook nog zijn vermogen haalt.

Maar goed de meanwell wordt niet heet.

Maar ze moeten wel in een kastje. En ver weg van kinder vingers.
 
Maar ik snap niet zo heel goed waarom je zo moeilijk wilt doen als je ook “gewoon” een 300w 12v voeding erachter kan hangen...
Kan ook maar dan niet die 30 euro voedingen die in dit forum vaak gekozen worden (die zijn illegaal voor deze toepassingen) maar die 75 euro voedingen (netjes in dichte behuizing). Maar waarom zou je als je compleet goede voedingen heb liggen en daarvoor alleen 1 of 2 draadjes anders hoeft aan te sluiten dan gangbaar is?
 
De meanwill is besteld en komt van de week binnen, daarna ga ik even het e.e.a. uit proberen.
 

Terug
Bovenaan