Wat is er nieuw

TC420 + doseerpompjes?

lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
In een nieuw bakje zou ik graag de EI toepassen en dit icm Carbo dagelijks doseren. Als ik dat met de hand ga doen gaat het er een dag bij inschieten, de volgende dag denk ik er pas 's avonds aan en de dag daarna lukt het alleen 's ochtends toe te voegen. Met andere woorden: ik ben bang dat het lastig wordt het echt consequent te doen. Liever zou ik dit automatiseren.

Een echt automatisch doseersysteem is mij echter te duur. Ivm met het switchen van led-strips naar breedstralers heb ik echter wel vier kanalen op mijn TC420 over. (Het eerste kanaal stuurt ventilatoren en een 12v pompje aan.) Zou ik met een TC420 goedkope 12v pompjes kunnen aansturen? Dit is wat ik tegenkom op Aliexpress.

Zelf zie ik geen probleem maar ik heb er niet heeel erg veel kaas van gegeten. Zelf zou ik zeggen dat ik ze met een TC420 gewoon per minuut zou kunnen schakelen. Omdat dit soort pompjes zo te zien toch best wat ml per minuut verwerken zou ik natuurlijk de stockoplossingen kunnen verdunnen. Maar misschien zijn de pompjes ook wel te 'dimmen'? Zou dit bijvoorbeeld via de TC420 kunnen of anders met de computer fan controllers die ik ook nog heb liggen?

Ik ben heel benieuwd en hoop dat iemand me kan helpen.
 
Gaat wss wel werken.
Weet niet of de tc420 in 1 keer kan schakelen van 0 naar 100%
 
In dat geval kan het.
Ik heb ongeveer dezelfde pompjes
Ze beginnen ongeveer te lopen vanaf 2-3 volt.
Verbruiken ongeveer 300mA

Dus ergens tussen de 20% en 100% vermogen zou je een tijd in moeten stellen om de gewenste dosering te behalen
 
In dat geval kan het.
Ik heb ongeveer dezelfde pompjes
Ze beginnen ongeveer te lopen vanaf 2-3 volt.
Verbruiken ongeveer 300mA

Dus ergens tussen de 20% en 100% vermogen zou je een tijd in moeten stellen om de gewenste dosering te behalen

Dus zo simpel is het gewoon. Dank! Ik was bang dat ik iets over het hoofd zag. Is de enige reden dat je (/ik) dit niet vaak ziet dat er niemand zo lui en laks met plantvoeding is als ik?
 
mehhh hier schiet het er ook vaak bij in. er liggen momenteel twee half afgebouwde pompen op de studeerkamer, maar ja zoveel leuke projectjes en plannen he 🙂
 
Nee hoor ik heb ook alles geautomatiseerd..
Maar ik heb nog niemand gezien die er een tc420 voor gebruikte
 
Nee hoor ik heb ook alles geautomatiseerd..
Maar ik heb nog niemand gezien die er een tc420 voor gebruikte
jij hebt peristaltische pompjes he?

misschien moet ik daar eigenlijk toch ook maar voor gaan, die syringe pompen die ik aan het bouwen ben gaan toch wel veel gedoe zijn voor minimale winst (dergelijk accuraatheid is niet echt relevant op een aquarium)
 
Yup, heb ook voor zo'n pompje gekeken maar was me teveel werk
 
Yup, heb ook voor zo'n pompje gekeken maar was me teveel werk

ja ik denk dat ik de steppers maar gewoon gebruik voor een gemotoriseerde camera slider voor leuke filmpjes van de bak te maken en wat van die cheape ebay pompjes te kopen voor EI dosering. arduino + relais kaartje dat nog ergens rondligt en go 🙂
 
Ik denk niet dat een tc420 geschikt is. In de beschrijving staat dat er 5-40 ml per minuut uit komt.

En heeft verdunnen met water geen effect op de werkzaamheid (buiten het verdunnen op)?

Als je de manual van een dergelijk doseersysteem leest, dan is er een apart hoofdstuk om dergelijke pompjes te calibreren. stap 1 is de pomp inschakelen totdat er vloeistof uit komt. Stap 2 is onderdeel van een calibratie procedure waarbij een knop wordt ingedrukt totdat 1ml aan vloeistof rondgepompt is.

De Arduino komt er nog het beste bij in de buurt, maar ook daar moet je calibreren, dat timers worden ingesteld en dat de software goed getest moet worden.
 
Met een tc420 kan je ook calibreren gezien je niet perse op 100% hoeft te draaien..
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan