TC420 en t5 dimbare verlichting

VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Berichten
246
Locatie
Zuid Drenthe
Kan het volgende werken?
Ik zou een T5 balk met een dimbare EVSA , welke met een regelspanning van 0-10 Volt bestuurbaar is, willen koppelen/regelen met een TC420.

Dan moet de TC420 een 12V (of als het te koop is, een 10 Volt) relais schakelen om de EVSA aan te zetten die dan tegelijk de stuurspanning is voor de vsa.
Dat betekent dus dat de TL buis niet vanaf nul begint op te lichten, maar bij een hogere lichtsterkte, dat neem ik dan voor lief.

Stel, een 12V relais spreekt al aan bij 5 volt, dan komt de evsa onder netspanning, en de stuurspanning van 5 volt stuurt ook de evsa aan, en kan daarna verder op geregeld worden tot de max. spanning die de vsa nodig heeft voor max. output, dus 10 Volt.
Het terug regelen zal tot een lager voltage gaan, dus minder lichtsterkte, omdat het relais langer blijft hangen, dan dat het aanspreekt.
Op dat punt kan de 420 dus in eens naar 0 Volt.

Gaat dit werken? Of zijn er andere electronisch regelbare, en instelbare dimmers voor deze TL?
Ik ben alleen maar bekend met de 'normale' toepassing, dus met een handbediende draaiknop.
Punt is dat ik die 420 al heb, en daarvoor bv het 5e kanaal kan gebruiken.

Bedankt voor het mee denken.
Cor
 
5v gate signaal aftakken van de tc420 en aansluiten op de B(asis) van een NPN transistor.
10v voeding (voor je evsa) op de C(ollector) en de emitter naar de evsa (+dim) en je - dim sluit je weer aan op je 10v voeding en de tc420
 
Sorry hoor, maar ik zie niet hoe de lichtsterkte dan geregeld wordt.
De 420 regelt normaal gesproken toch van (bijna) 0 tot de input spanning die erop gezet wordt, bijna altijd dus 12 Volt?
Cor
 
Dat verhaal ga ik dus bestuderen (was al begonnen...)
Maar ik volg je nu niet helemaal: waarom een tijdklok om de evsa van de netspanning te voorzien?
Dat wilde ik dus regelen met dat relais, waarvan het NO contact de schakeling van de netspanning naar de evsa zou moeten regelen.

Dus waarom dan nog een aparte tijdklok?
en je - dim sluit je weer aan op je 10v voeding en de tc420
Hoezo een 10 V voeding, die heb ik niet (nodig).
Ik mis je hier.
Cor
 
Omdat ik denk dat het niet haalbaar is zo'n schakeling met 1 signaal te bouwen.
De 10v voeding is voor het dimsignaal van de evsa, of je zal iets moeten verzinnen waardoor de 12v van de tc420 maximaal maar 10v kan worden.
Denk niet dat die de 12v lekker vind, of je moet niet hoger gaan dan 80%
 
................ of je zal iets moeten verzinnen waardoor de 12v van de tc420 maximaal maar 10v kan worden.
Denk niet dat die de 12v lekker vind, of je moet niet hoger gaan dan 80%
Maar daar is die 420 dus precies voor, om TOT een 10V uitgang te produceren, door maar tot 10/12e van de curve te gebruiken, = dus 83%
En met die stijgende spanning ook een relais aan te sturen, maar dat dus misschien pas bij 5 volt gaat schakelen.
 
@benvo : die regeling is dus niet wat ik zoek, maar uit het begin van het verhaal blijkt wel, dat je dus helemaal geen spanning van 1-10 Volt op de evsa moet zetten, zoals ik ook dacht, maar dat er alleen een variabele weerstand (potmeter) over de + en - op de evsa gezet moet worden.
Waarom dat dan + & - 10 volt genoemd wordt??
Dat maakt deze handbediende dimmers dan helemaal bizar duur, want dan zit er alleen maar een druk schakelaar in en een potmeter.
Terwijl ik ervan uitging dat er een variabele spanning van 1-10 V gegenereerd werd in de dimmer.
Weer wat geleerd
Cor
 
Ah zo.
Ik zou niet weten of zo'n relais bestaat.
Meeste schakelen gewoon bij een vaste waarde, 5v of 12v voor zover ik weer
 
Ik heb net even het eerste het beste 12 V auto relais getest, en dat spreekt steeds aan bij 6,7 Volt en valt af bij 3,2 V.

Bij Conrad gekeken en daar een willekeurig relais gepakt met 9 volt spoel , en die spreekt gegarandeerd aan bij 6,3 V en heeft een max spoel spanning van 11,7 V.
Dus een evsa aanzetten met zo'n relais moet gaan.
Alleen, zie mijn vorige bericht: het (b)lijkt nu dat je helemaal geen variabele spanning nodig hebt om een evsa aan te sturen, maar alleen een potmeter.
Toch lijkt me dat sterk..

Wie weet hoe dat nu echt zit? Zit er niet meer in een evsa dimmer dan een schakelaar, een zekering en een potmeter?
Cor
 
.. het terug regelen zal tot een lager voltage gaan,
dus minder lichtsterkte, omdat het relais langer blijft hangen, dan dat het aanspreekt.
Op dat punt kan de 420 dus in eens naar 0 Volt.

Gaat dit werken ?

Helaas kun je het signal uit je TC niet direct gebruiken op die manier ..
Dit komt omdat de controller gebruik maakt van PWN om te kunnen dimmen.

Als het gaat om het omzetten van een kanaal naar een stuursignaal voor je ESVA, dan is dat wel mogelijk.
Hoe dat precies werkt ga ik niet vertellen want er staat al een vrij uitgebreid verhaal van op een bepaalde site.


Voor zover ik weet, zijn er al wel wat commerciele converters voor dat process te verkrijgen..

Overigens heb ik zelf ook wat schakelingen getest en gemaakt als zijnde modules voor een DIY controller..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vond dit op Circuitsonline:
Quote:
Turbokeu
Gepost dinsdag 31 januari 2012 17:05:08
Dimingangen van EVSA's zijn altijd stroombronnen (bij Osram ca. 0.6mA bij max. 10V open klemspanning).
Een aangesloten dimmermodule mag zowel sourcen als sinken, de meeste modules sourcen 1-10V.
Een voorbeeld van een sinking dimmer is de Floramate (heeft open collectoruitgangen).
Daarom werkt het dimmen van een dimbaar EVSA ook met een 100K potmeter en heeft een niet aangesloten dimingang tot gevolg dat het EVSA op volle 100% lichtsterkte werkt.
Unquote.
Cor
 
Maar die link is dood....
Update nodig?

Ohh.. Erg jammer dat de hobby-site van Ruud S. niet meer in de lucht is .. Er stonden heel wat leuke dingen op..

De stukje wat je van Turbokeu hebt overgenomen is een aardige basis ; maar hij heft ook nog wat grotere artikelen geschreven..

Je zou even kunnen kijken op eliveld.nl /lichttechniek .. Daar staat het meeste wel op .. Als je kunt zoeken met IX quick kom je er ook ..
 
Er stond dat de dimmer mocht sourcen (zelf signaal geven) of sinken (zelf signaal kortsluiten). Dat laatste kan de TC-420 wel (maar dan niet als weerstand zoals we die kennen maar 400 x wel of niet per seconde het signaal kortsluiten). Ik zou dat gewoon eens proberen. Dus de 0-10V aansluiting van je EVSA aansluiten op een vrije uitgang van de TC-420. 0V van de EVSA aan de V- van de TC-420, +10V aansluiting van de EVSA aan een vrij kanaal van de TC. Hou er rekening mee dat 0% van de TC nu overeenkomt met 100% van de EVSA (en vice versa). Mogelijk gaat de dimmer instabiel reageren op het PWM signaal van de TC. In dat geval moet er nog wat filtering toegepast worden (maar ook dat kan). Eerst maar eens de meest simpele manier testen om te zien of je zo 0%, 100% en iets ertussen kunt krijgen. Bij instabiel lichtbeeld kort testen en temperaturen in de gaten houden.
 
Terug
Bovenaan