Wat is er nieuw

tc420 programmeren

rjoemman

Well-known member
Lid geworden
17 november 2019
Berichten
5,251
Leeftijd
54
Locatie
Maarssen
Ik ben met de tc420 aan het stoeien.
Het apparaat is aan mijn laptop gekoppelt en krijgt daar de stroom vandaan, er zitten nog geen leds op.

vanaf het programma is het me gelukt om de tijd van de tc420 met die van de laptop te syncroniseren.

Ik heb een nieuwe package gemaakt, naam raoul.pmf
Daarin kan ik verschillende modes maken en die leveren files met extentie *.tmf.

Wat ik niet begrijp, binnen zo'n mode kan ik maar 4 channels programmeren terwijl er vijf op de tc420 zit.
Waar zit mijn denkfout?

Daarnaast heb ik de discus.tmf en de amazone.tmf files van de download site gehaald, maar wanneer ik die in het package wil importeren krijg ik een foutmelding
"this is not a suitable file for this package".



hoe zit het met die timepoints?
Wanneer ik er drie stappen toevoeg met verschillende levels rood blauw etc zie ik wat tijden h:m
Zijn dit de echte klok tijden?
M.a.w. wil ik het licht om bijvoorbeeld 23:00 uit doen moet ik ervoor zorgen dat h:m op waarde 23:00 staat?
 
Oke, suf van me, bij het maken van een nieuw package raoul.pmf had ik voor 5 channels moeten kiezen.
Nu kan ik daarin wel de amazone importeren, dus dat is gelukt.
Verder zie ik bij de tijden ook 23:00 e.d. staan, denk dat ik nu wel snap hoe een en ander zit.

Maar tips blijven welkom, is allemaal nieuw voor me.

Ik heb nu in 1 package raoul.pmf zowel de discus als de amazone tmf binnen gehaald.
Kan ik op de tc420 dan switchen tussen programma's of zo?
 
De tijden zijn zoals ze zijn, een standaard programma kan je inladen en gebruiken maar je kan alleen het ingeladen program gebruiken, als je een ander wilt dan moet je deze weer inladen.
Beter is een eigen programma te nemen waar je stapsgewijs deze invoert en in de praktijk nog wat aanpast.
 
Oke, met 2 lichtbalken 1 voor en 1 achter en deze leddraden zo aangesloten:

channel 1 : wit achter
channel 2 : wit voor
channel 3 : blauw achter
channel 4 : blauw voor
channel 5 : rood voor achter


IMG_20191207_124718.jpg


raoul led.png



Is dit dan een beetje een schema wat acceptabel is?

Idee is dat in de nacht alleen wat blauw aan staat op de achterste balk met 10% als een soort nachtlampje, maanlicht.
Wanneer ik in de ochtend uit bed kom rond 7u dan moeten de vissen ook wakker zijn, dus een uurtje eerder gaat langzaam het licht op alle kanalen aan.
Rond 12u dan vol vermogen.
En vanaf 22u weer alles langzaam afbouwen.

Dus van 12u tot 22u alles op vol vermogen.
Misschien is dit wel te lang licht hoor.


Hoe zien jullie profielen eruit?
 
Tsja dat blauwe licht als je toch in bed ligt de hele nacht lang....ik weet niet wat je vissen of je planten daarvan vinden.
 
Daarom vraag ik advies.
 
Mijn advies is om een bepaalde nachtrust te geven zowel voor je vissen als de planten, tenslotte heb jij aan kijk licht van 10% ook niet veel als je slaapt.
Hoe lang dat is zullen over het algemeen je planten bepalen, deze hebben een minimum aan licht / intensiteit nodig om goed te groeien.
 
Ik zou dat blauwe ook niet doen want echt natuurlijk is dat niet en jij ziet het toch niet. Ik ben geen expert maar zie 100% in je schema staan en volgens mij raden ze dit juist af in verband met de levensduur van de led.
 
Zou eerst de draaden volgorde op de tc 420 eens goed aansluiten
SAM_1754.JPG

input v- massa v+
V+ zwart
ch1 rood licht
ch2 groen groen licht wordt niet gebruikt bij daytime
ch3 blauw licht
ch4 wit licht
ch5 wit licht
mocht je in de toekomst een sunlike of een blue red white module gaan gebruiken dan worden deze correct aangestuurd
 
Yes ik heb de sunlike
 
Is dit dan een beetje een schema wat acceptabel is?

Ik persoonlijk zou niet tot 100% gaan, maar max op 90 of 95 gaan zitten, om op deze manier de levensduur mogelijk te verlangen.
Ik zou ook niet boven de 8 uur op volle sterkte belichten, max 9, maar niet echt langer.
Ik zou buiten de hoofdverlichtingsperiode werken met 5, 10, 15 en 20 procent, maar niet hoger, omdat je planten echt moeten "stoppen"

Idee is dat in de nacht alleen wat blauw aan staat op de achterste balk met 10% als een soort nachtlampje, maanlicht.

Ik heb nog nooit een blauwe nacht gezien. Ik zou zelfs het licht gewoon echt uit doen, en anders gewoon "wit" op 5% laten branden, dat is veel natuurlijker en mooier in mijn ogen.

Misschien is dit wel te lang licht hoor.

Zou het zelf iets anders opbouwen

Hoe zien jullie profielen eruit?

Ik laat zelf mijn verloop in 15 of 30 minuten plaats vinden, dit doe ik door "speciale verloopstapjes" te programmeren.
Na het verloop bevestig ik mijn stap middels een vaste waarde (rood) die ik dan in tijd kan verschuiven, waarmee ik weer de volgende verloop stap kan inplannen

2019-12-07_22h04_33.jpg


En bij mijn weten moet je met de TC-420 altijd met 2 x 0 beginnen voor een correcte werking, vraag mij niet meer de details, maar zo is het of was het gewoon haha
 
Ik heb een half uur per avond 10 procent blauw licht. Is wel een geinig effectje. Op de foto lijkt het veel blauwer dan t in werkelijkheid is.
 

Bijlagen

  • IMG_20191205_220427.jpg
    IMG_20191205_220427.jpg
    17.7 KB · Weergaven: 128
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: hier ook droog en 19 graden
      Terug
      Bovenaan