TC420

G

Goofy82

Guest
Hallo allemaal,

Ik wil in mijn Rio 180 een zonsopgang en zonsondergang nabootsen.
Heb een TC420 led controleren gekocht om dit voor elkaar te krijgen.

Nu heb ik alleen een 5 meter lange " waterdichte " rgb ledstrip.
Ik lees dat heel veel mensen daarbij ook nog witte leds bij hebben.
Ik wil dus alleen een zonsopgang/ondergang en de bestaande tl's gewoon blijven gebruiken als hoofd verlichting.

Dus de leds aan tot vol vermogen en dat daarna de tl's aan gaan en de leds eventueel weer uit. En als het licht uit gaat alles omgekeerd.
Is dit te doen met alleen een rgb strip ?
 
Ja natuurlijk. Zou niet vol vermogen doen. Veels te veel licht denk ik. Zou het op 60 % proberen om te beginnen
 
Ok,dat is mooi om te horen.
Ik zal idd ff kijken naar de intensiteit.
Maar krijg je er wel goed wit licht uit ?
En als ik 2 rgb strips appart wil aansturen met de TC420 gaat dat zeker niet ?
 
Hey Goofy,

Het is zeker wel mogelijk met een rgb strip icm tl.
Maar het ligt heel erg aan de kwaliteit van de ledstrip.
Bij de lidl koop je ze soms voor �5 euro maar dat is sfeerkwaliteit met lage lichtopbrengst wat te laag is voor plantengroei maar net genoeg in een rio180 om zonsopkomst na te bootsen...(eigen ervaring)

Meestal zijn dat smd3528 leds,de kleinste die er zijn.
smd 5050 leveren al veel meer licht/lumen
smd 5630 zijn de nieuwste en meeste lichtopbrengst (nog niet in rgb te krijgen)

Met de tc420 heb je 5 kanalen.
1 voor rood
1 voor blauw
1 voor groen
2 extra voor de witte leds( die blijven bij jou dus leeg)

Je maakt een mooie zonsopkomst en laat de kleuren langzaam oplopen van orange tot de kleur die het meest in de buurt komt van je tl verlichting,
en op dat moment laat je de tl verlichting aanspringen met een tijdschakelaar.
echt vloeiend zul je die stap nooit krijgen aangezien tl veel meer ,zichtbaar, licht uitstoot rondom, wat een rgb strip nooit voor elkaar gaat krijgen.

In mijn geval was de tl zo overheersend dat ik de rgb daarna wel uitzette want de tl zorgde voor het nodige groeilicht en de rgb zag je niet eens meer.

2 strips apart aansluiten gaat idd niet lukken omdat je maar 3 kleur kanalen hebt.
Tenzij je op kanaal 4 alle rgb leds van de 2e meter gaat aansluiten( dus van alle 3 de kleuren de - draad op kanaal 4).
dan zal de rgb alle leds laten branden alszijnde een witte strip.

En idd....nooit leds op 100% laten draaien....dat kan teveel warmte opleveren in een waterdichte strip en verkort de levensduur aanzienlijk.

Ik ben inmiddels over op 100% led en druk op zoek naar een parmeter om te huren voor 1 dag..Kijken of er genoeg groeilicht is nu.
 
Vergeet niet om je strip op een koellichaam te kleven.
dat kan bv een aluminium profiel zijn
anders worden ze te warm en gaan snel stuk
 
Badankt voor de reacties.

De led strip is voorzien van smd5050.
En die overgang zal idd wel te zien blijven,maar dat vindt ik niet zo erg.
En die 2e strip op kanaal 4 is ook een goeie om te weten.Thx

Hoe lang was jouw led strip toen je ook nog tl er bij had zitten ? En hoe had je deze bevestigd ?
 
Ik had 90 cm rgb strip gewoon onder het deksel geplakt.
Bij de gamma had ik wat plakkertjes gehaald waar de strip PRECIES doorheen paste en die had ik onder het achterste dekseldeel geplakt
(rio 180)

1 ledstrip zal niet zo heel veel warmte produceren zeker niet de smd5050rgb soorten.Maar zoals JB MALAWI zegt...hoe meer warmte hoe korter de levensduur van je leds.

Ik heb strips met een siliconen laag erop maar de achterkant is maar flinterdun,hierdoor geleiden ze de warmte naar het aluminium profiel.En dat merk je goed hoor!!! het profiel word echt wel warm (niet heet maar warm).

een overzicht hoe ik mijn knutseldagje heb gedaan staat hier:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 632&page=2

Ergens onderaan die blz staat hoe ik het gedaan heb.
 
Hey,

Ik heb net na mijn avonddienst ff zitten pielen met de controler.
Maar heb een paar vraagjes.
Heb je 50 steps om de hele sequens te door lopen ?
Ik heb in een half uur bij elke minuut 3% verhoogd en dan kom je na een half uur op 81 % Om een zo geleidelijk mogelijke zonsopgang te krijgen.
Maar dan red je het niet in die 50 steps om ook nog weer een volledige zonsondergang te cre�ren (met die 3% dan)
Of zijn die stapjes van 3% te klein. Ik heb namelijk geen idee.

En hoe zet je dat programmaatje in de controler zodat ie er in blijft zitten ?

Thx
 
Je wil het te goed doen!
Zet bv de controller om 10.00u op 0% en om 10.30u hem op 90%
dan gaat hij het verschil verspreiden over die dertig minuten.
Dus je moet zelf geen tussen stappen maken.

JbMalawi
 
Ok. Beter !!! Ga ik proberen.
En hoe zet je hem nu in de controler ?
 
Ik heb het geprobeerd en het lukt idd. Stuk makkelijker !
Maar hoe doe je dan bv in het begin van het op komen alleen rood selecteren. Dus bv van 0 naar 50% rood en dan van 50 naar 90% langzaam naar alles ?
 
Ik heb even heel snel een voorbeeldje gemaakt op de pc waar ik nu aan zit.
Mijn gebruikte model staat op een laptop omdat die makkelijker te verplaatsen is naar het aquarium maar die heb ik nu niet aanstaan.

431579pene_0_84_knipsel.jpg


9 uur..alles uit
9.00 t/m 9.15...alleen de rode leds(ch1) gaan naar 85% toe.
9.15 t/m 9.30...De rode leds(ch1)blijft 85% en de groene(ch2) komen erbij tot 85%
9.30 t/m 9.31...De rode(ch1) en groene(ch2) blijven 85% en de blauwe komt erbij tot 85%.
etc
etc
etc

Hierin kun je geheel zelf spelen.
40% rood plus 60% groene leds geeft bijvoorbeeld gelig licht.
60% rood plus 35% blauw geeft roze/paars licht.
Dus vanaf dan is het echt een persoonlijke kwestie wat je wilt en is niks anders dan gewoon spelen met de percentages.
Ik moet mijn ook nog bijstellen want ik heb savonds teveel paars erin,heb jij ooit een paarse zonsondergang gezien??

Wat je ook kunt doen is starten met veel rood erin(dus hoog percentage),en dat percentage iets later weer verlagen zodat bijvoorbeeld de ochtendgloed verdwijnt en overgaat in daglicht.

CH1 regelt dus de rode leds,
ch2 de groene
ch3 de blauwe
ch4 ...afhankelijk wat er aangesloten is.
ch5... afhankelijk wat er aangesloten is.

Als je een leuk schema gemaakt hebt en de controller is aangesloten dan selecteer je de 1e regel en dan klik je bovenin op X256.....
Dan aan de linkerkant zie je,naast het klokje, een PLAY tekentje...
Als je daarop klikt hoort de controller een keer te piepen en dan speelt hij het door jou ingevoerde model 256 keer versnelt af.
(anders wordt het zo'n lange zit om het te controleren)

Aan het einde hoort de controller nogmaals te piepen.
Als alles goed is dan druk je op het klokje,controller aangesloten laten!!
De controller pakt op dat moment de tijd DIE JE PC aangeeft..dus zorg dat je pc-klok goed staat.

Naast het klokje vind je een pijltje naar beneden en een raar bakje waar het pijltje in wijst.
Als je daarop drukt zal er onderin je PLED scherm een blauwe balk gaan lopen,betekend dat het door jouw gemaakte model naar de controller ge-upload wordt.
Zodra dat klaar is kun je de pc afkoppelen en staat jouw licht model opgeslagen op de controller.
 
Kijk !!!! Echt top dit.
Hier heb ik wat aan.

Ik ga er lekker mee spelen.Zal wel ff zoeken worden denk maar gaat wel goed komen !!

Thx allemaal.
 
hoe kan ik de verschllende kanalen aanpassen?
als ik een new package aanmaak, en een nieuwe mode met 4 kanalen, kan ik alleen kanaal 1 aanpassen
wat doe ik fout?
 
Geen idee.
 
Heb nog een vraagje.
Ik heb mijn tl velichting door de weeks van 14.00 tot 22.00 staan en in het weekend een uurtje later Van 15.00 tot 23.00

Nu staat mijn bestandje in de controle en de led verlichting gaat van zelf aan en uit.
Maar nu wil ik dus in het weekend het zelfde bestandje een uur later laten beginnen. Is dit mogelijk ?
 
Je kan twee verschillende lichtplannen in je controller laden, en dan met de knoppen deze telkens wisselen.
Ik denk niet dat het automatisch kan, dan zal je moeten werken met een adruino of dergelijke.
Maar nu eerst de vraag waarom wil jij elke week het ritme van je vissen verstoren door het licht op een andere tijd aan te steken? Ik doe dat zelfs nog niet voor het winter/zomer uur. Mijn controller blijft heel het jaar op winter uur staan.
Ik raad je aan om dit niet te doen!

Jb
 
Welke knoppen zijn dat dan ?

Ik WIL het ritme van mijn vissen niet verstoren.
Ik wil s avonds in het weekend wat langer van mijn bak genieten.
Ik merk voor de rest nix aan mijn vissen en het gaat al jaren goed.
Maar het zou idd wel beter zijn ja.
 
Dan schrijf je nog een programma onder mode 2 of 3 of zo. En dan zet je hem in het weekend daar op
 
Dat begreep ik er uit. Maar kan dat dan handmatig "fysiek" op de controler of moet je de software in om hem op mode 2 te zetten ?
 
Op de controller zelf. Mode kiezen en op run. Klaar
 
Ok top !!!

Thx
 
Terug
Bovenaan