Wat is er nieuw

Te groot filter?

Rudy P

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2015
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden mijn hobby weer opgepakt met een Juwel 125.

Het moet een tropische / amazone bak gaan worden, met een niet al te groot visbestand. Geen grote vervuilers.

Hij draait nu op het standaard binnenfilter van Juwel. Ik moet zeggen, dat draait helemaal niet slecht!

Maar, ik had op mijn vorige bak (behoorlijk groter) nét een nieuw OASE 600 Thermo gekocht voordat ik besloot om de hobby tijdelijk te stoppen en mijn aquarium weg te doen.

Nu heb ik dus een nieuwe Juwel, en een zo goed als nieuwe Oase. Ik dacht, waarom niet gebruiken dan maar? Maar is de vraag of dat filter niet veel te sterk is voor dat kleine plasje water. Dat zo mijn vissen niet allemaal tegen één kant van de bak geplakt zitten door de stroming.

Iemand daar een idee over?

Gr,

Die uitstroom is uitstekend te regelen via een spraybar. Het liefst over de gehele achterzijde, vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder. De stromingssterkte is te regelen met het aantal en/of de grootte van de gaatjes. Dat moet je dus uitproberen. Mijn advies: Begin met om de drie cm. een gaatje van 2,5 mm. Die gaatjes kan je, tot zover nodig, telkens een halve mm. groter maken totdat de stroomsterkte naar je zin is. Dit principe zorg voor een prima waterdistributie en verdeling. De stroming zal namelijk tegen je voorruit kaatsen en naar onder gedrukt worden. Ze keert over de bodem terug naar achter en komt daar weer boven voor de volgende duw. Er wordt zo een spiraalvormige waterdistributie gevormd richting je aanzuiging van je filter. Zelf heb ik ook een spraybar volgens dit principe boven een één meterbak met een zwaar filter.

Wil je in dat geval wel de oude eruit halen?

Wil je in dat geval wel de oude eruit halen?

Weer volgens het principe dat ik nu ook heb. Je kan het Juwel filter verwijderen maar het filterhuis laten zitten. Mijn aanzuiging zit in dat overigens lege filterhuis met bovenin een grove spons. Zo functioneert het ding als een eenvoudig vóórfilter. Dit kan maar moet natuurlijk niet.

Dat kan ook Ben maar ja vaak wil men deze er uit hebben ivm het zicht en dus omdat ze minder mooi in het geheel staan. Maar die keus moet iedereen voor zichzelf maken natuurlijk 😉

Ik zou het Juwel filter er dan wel uit willen. Die Oase heeft een uitneembaar voorfilter en de verwarming er ook in, dus wat dat betreft zou ik wel in 1 keer klaar zijn en hebben de vissen iets meer ruimte.

Ik was alleen bang dat het veel te krachtig zou zijn. Volgens de doos doet hij 1200 liter per uur doorstroom... Dat zal effectief niet zo uitpakken, maar toch. Dan gaat mijn hele aquarium er wel aardig vaak doorheen.

Maak me dan ook wel druk over de instrook, of die niet veel te hard zuigt zeg maar.

Ik zou het Juwel filter er dan wel uit willen. Die Oase heeft een uitneembaar voorfilter en de verwarming er ook in, dus wat dat betreft zou ik wel in 1 keer klaar zijn en hebben de vissen iets meer ruimte.

Ik was alleen bang dat het veel te krachtig zou zijn. Volgens de doos doet hij 1200 liter per uur doorstroom... Dat zal effectief niet zo uitpakken, maar toch. Dan gaat mijn hele aquarium er wel aardig vaak doorheen.

Maak me dan ook wel druk over de instrook, of die niet veel te hard zuigt zeg maar.

De mijne geeft 1400 L/h op een Juwel Rio 180. Maar je moet dat met een flinke korrel zout nemen. In de praktijk zal er bij jou netto zo'n 600 L/H overblijven. Voor het omschreven spraybar principe uitstekend te doen!
Ook ik heb wel een voorfilter in het externe apparaat. Met zo'n sponsje in het lege filterhuis houdt flink wat grove rotzooi tegen. Maar het is als gezegd niet nodig. Het filterhuis verwijderen heeft ook zo z'n voordelen.

Top, dan ga ik er gewoon voor! Gaat toch een bak meer media in, en iets meer ruimte in de bak zelf.

Dank voor het advies!

Het oog wil ook wat zegt men dan 😉

Dat is zeker waar.
Ik zie trouwens dat zowel de aanzuig als instroom bij het filter een soort kraantje op dat stuk wat over de rand van je bak gaat heeft waarmee je de kracht ook wat kunt regelen. Ik denk dat het de moeite wel waard is om eens te gaan proberen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan