Te grote co2 bellen?

Sebas

Member
Lid geworden
27 juli 2021
Berichten
18
Leeftijd
32
Haai vriendelijke lezers,

Ik heb onlangs een nieuw 60liter aquarium opgestart, welke nu in staat te draaien. Wou eens inline co2 proberen dus heb na het lezen van veel positieve reviews een Qanvee m1 inline diffuser besteld. Hij doet het, maar de bellen uit de uitstroom zijn groter dan ik had gehoopt. Ik had meer een "mist" verwacht?

Wat is jullie take hierop? Kan dit kleiner, of moet ik wachten tot mijn planten zijn gegroeid zodat de bellen minder opvallen als op een zwarte achtergrond?

Aangesloten op de uitstroom van een oase biomaster 250 thermo en de co2 staat op 2 bellen per seconde.

Alvast bedankt voor jullie mening!
Bas

Ps: dropchecker is blauw omdat ik deze net heb omgewisseld voor een kleinere die er tot vandaag in hing
 

Bijlagen

  • 16318894677837294469420780668052.jpg
    16318894677837294469420780668052.jpg
    420 KB · Weergaven: 128
  • 16318894963581699607246728410186.jpg
    16318894963581699607246728410186.jpg
    388.7 KB · Weergaven: 126
Er zit vaak nogal verschil in en ik heb de JBL gehad en die geeft ook grove bellen en de nieuwe van Ali geeft meer een mist. Het is maar net wat je storend vindt en zolang de co2 voldoende oplost ben ik wel tevreden. Het is natuurlijk minder efficient dan een reactor.
Bakje staat er mooi bij en veel succes hiermee.
 
Ohja! Hij draait ondertussen net iets langer dan een week. Het keramiek heb ik ook nog 3 dagen laten weken voor hij is geinstalleerd, dus hij is zeker al ingewaterd, als dat een woord is.
 
Er zit vaak nogal verschil in en ik heb de JBL gehad en die geeft ook grove bellen en de nieuwe van Ali geeft meer een mist. Het is maar net wat je storend vindt en zolang de co2 voldoende oplost ben ik wel tevreden. Het is natuurlijk minder efficient dan een reactor.
Bakje staat er mooi bij en veel succes hiermee.
Hey daar ben je weer! Jezus wat ben jij snel haha! Dit is de nieuwe van ali, als ik me niet vergis. Wat deze diffuser produceert valt niet onder een mist toch?
 
Haai vriendelijke lezers,

Ik heb onlangs een nieuw 60liter aquarium opgestart, welke nu in staat te draaien. Wou eens inline co2 proberen dus heb na het lezen van veel positieve reviews een Qanvee m1 inline diffuser besteld. Hij doet het, maar de bellen uit de uitstroom zijn groter dan ik had gehoopt. Ik had meer een "mist" verwacht?

Wat is jullie take hierop? Kan dit kleiner, of moet ik wachten tot mijn planten zijn gegroeid zodat de bellen minder opvallen als op een zwarte achtergrond?

Aangesloten op de uitstroom van een oase biomaster 250 thermo en de co2 staat op 2 bellen per seconde.

Alvast bedankt voor jullie mening!
Bas

Ps: dropchecker is blauw omdat ik deze net heb omgewisseld voor een kleinere die er tot vandaag in hing
Een inline kiezen op jouw bakformaat? Omdat hier toch sprake is van een kleiner bakje zou ik in zo'n geval voor een bazooka type kiezen, een diffuser dus. Die dingen zijn super klein en eenvoudig te verbergen in je bak. Maar belangrijker in dit geval, ze verspreiden op een bijna mist achtige wijze CO2. Wanneer je zo'n ding koopt bijvoorbeeld bij tante Ali ben je voor rond de vier euro klaar. Het proberen waard denk ik.
full-view.jpg
 
Een inline kiezen op jouw bakformaat? Omdat hier toch sprake is van een kleiner bakje zou ik in zo'n geval voor een bazooka type kiezen, een diffuser dus. Die dingen zijn super klein en eenvoudig te verbergen in je bak. Maar belangrijker in dit geval, ze verspreiden op een bijna mist achtige wijze CO2. Wanneer je zo'n ding koopt bijvoorbeeld bij tante Ali ben je voor rond de vier euro klaar. Het proberen waard denk ik.
Bekijk bijlage 331313

Het idee was juist om zo veel mogelijk techniek uit de bak te houden, ongeacht grootte van het aquarium. Maar inderdaad, zeker het proberen waard!
 
je kunt ook een witte achtergrond aanbrengen dan vallen de bellen veel minder op
Ook een hele goeie tip, maar helaas vind ik het zwart veels te mooi.

Ik zal mn plantjes wat aanmoedigen, als die groot zijn vallen de bellen ook een stuk minder op
 
120 bellen per minuut, met een Qanvee, op een 60 liter is best veel...
Ter vergelijking; ik zit op 80 bellen per minuut om de pH 1 punt te laten zakken. Ik heb wel een mist, maar geen grote bellen.
 
Tja ik zat destijds op een 125 liter op 80 bellen om een ph 1.2 te laten zakken.
 
120 bellen per minuut, met een Qanvee, op een 60 liter is best veel...
Ter vergelijking; ik zit op 80 bellen per minuut om de pH 1 punt te laten zakken. Ik heb wel een mist, maar geen grote bellen.

Ha dat vindt je al veel? Ik zit op 120 bellen per minuut in mijn 20 liter om de ph 0.9 te laten zakken. Alles al geprobeerd, diffuser onder de instroom van de externe 300l/h filter, onder de uitstroom, IN de uitstroom aan de andere kant van de bak. Waterwaarden gemeten op kh 7 en gh 8. Dropchecker limegroen.

Als je mij eens uit kan leggen hoe het komt dat ik zo ongelofelijk veel co2 nodig heb? Tot ver heeft niemand me een antwoord kunnen geven
 
Als je mij eens uit kan leggen hoe het komt dat ik zo ongelofelijk veel co2 nodig heb? Tot ver heeft niemand me een antwoord kunnen geven

Ik neem aan dat je meet met een pH meter. Wellicht niet goed geijkt?
Misschien een verkeerde manier van een pH profiel gemaakt?
Misschien een verkeerde manier gebruikt om het CO2 niveau te controleren mbv de pH drop methode?
Of zou het te maken kunnen hebben met de seiryu die kalk afgeeft aan het water waardoor de bicarbonaten eerst gebonden moeten worden?
 
Ik neem aan dat je meet met een pH meter. Wellicht niet goed geijkt?
Misschien een verkeerde manier van een pH profiel gemaakt?
Misschien een verkeerde manier gebruikt om het CO2 niveau te controleren mbv de pH drop methode?
Of zou het te maken kunnen hebben met de seiryu die kalk afgeeft aan het water waardoor de bicarbonaten eerst gebonden moeten worden?

Ph meter meteen geijkt na aanschaf, laatst zelfs nog dubbel gechecked met druppeltest van Colombo om te controleren of de meter inderdaad enigsinds de juist ph meette.
Ph profiel is aangemaakt met startph van 24 uur ontgast aquariumwater, anders is mijn drop nog lager dan 0.9.
In mijn 20 liter gebruik ik geen seiryu.

Ik snap er helemaal niets van hoe het kan dat ik zo ongelofelijk veel co2 nodig heb. Ik zie het ondertussen als iets wat maar gewoon "zo is".

De 60 liter is misschien een ander verhaal.

In de 60 staan wel een paar seiryuachtige stenen. Sera verkoopt ze als mountainrock, weet niet of het hetzelfde is? Ze zijn wel licht kalkhoudend.
In de 60 gaat co2 zelfs 3 uur vantevoren aan om mn ph laag genoeg te krijgen bij licht aan.
Misschien dat het bufferend vermogen van mijn tropica soil er ook iets mee te maken heeft. Kh in deze bak is momenteel 2. Al heeft een kh waarde volgens mij geen invloed op de benodigde hoeveelheid co2 om je ph te laten zakken, vraagteken??
 
Nee, KH is niet relevant. Het duurt alleen langer voordat je op je gewenste ppm zit.
Je bent niet enige waarbij ik dit hoor heb het wel vaker gelezen maar heb er zelf ook geen verklaring voor. De bufferende eigenschappen van de soil lijken mij ook geen invloed te hebben. Gebruik het zelf ook maar geen last.
Maar goed, als je planten prima groeien, je bewoners geen last hebben en je geen last hebt van alg zou ik er dan ook geen probleem van maken (y)
 
Naja, ik zie het niet als een probleem, naast de kosten aan 2 tot 4x zoveel co2 als 'normaal'. Maar het is een van die dingen waar ik graag van zou willen weten hoe het komt. Het niet weten zit me nog het meeste dwars.
Maargoed, wel alweer, bedankt voor het meedenken :)
 
Tja vroeger werkte ik bij Overtoom he dus snelheid was geboden :DD

Ik heb nu die van UpAqua via Ali overigens.
Ga ik die ook gewoon bestellen, al is het alleen om te zien of het een verschil maakt :)
 
Terug
Bovenaan